مذاکرات معاون گروسی در تهران/ اسلامی: تعاملات ایران و آژانس برقرار است

11:05 - 18 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۸۷۶۲
مذاکرات معاون گروسی در تهران/ اسلامی: تعاملات ایران و آژانس برقرار است
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به سفر معاون مدیرکل آژانس بین‎المللی انرژی اتمی به ایران، گفت که تعاملات ایران و آژانس بین‌المللی برقرار است.

خبرگزاری میزان – محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، روز چهارشنبه، ۱۸ بهمن، در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران حاضر شده و به پرسش‌های آنان پاسخ داد.

تعاملات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برقرار است

اسلامی درباره روند همکاری‌ها و تعاملات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اظهار کرد: تعاملات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برقرار است و معاون رافائل گروسی، مدیرکل آژانس هفته گذشته در تهران بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این‎که معاون گروسی با من دیداری داشت و همچنین با سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز مذاکراتی انجام داد، بیان کرد: مذاکرات و هماهنگی‌های میان ایران و آژانس روبه‌پیشرفت است.

وی اضافه کرد: امیدواریم همین رویه تداوم داشته باشد و بتوانیم فضایی را که دشمنان علیه صنعت هسته‌ای کشور ایجاد می‌کنند، از این طریق بشکنیم و اجازه اختلال بیشتر را ندهیم.

تولید دستگاه طیف‌سنج جرمی مغناطیسی ایرانیوم

معاون رئیس‌جمهور در بخشی دیگر درباره دستگاه طیف‌سنج جرمی مغناطیسی ایرانیوم که به‌تازگی رونمایی شد، اظهار کرد: این دستگاه در انحصار سه کشور آمریکا، انگلیس و آلمان است؛ تولید این دستگاه نتیجه یک کار طاقت‌فرسای پژوهشی بود که دانشمندان ما انجام دادند.

رئیس سازمان انرژی اتمی، اضافه کرد: این دستگاه یکی از دستگاه‌ها و تجهیزات راهبردی صنعت هسته‌ای است و ما به آن به شدت برای خطوط تولید، فرایند‌های آزمون در صنعت هسته‌ای و حتی در دیگر صنایع به ویژه پتروشیمی‌ها برای طیف سنجی ایزوتوپی نیاز داشتیم.

به گفته اسلامی، این دستگاه هم بسیار گران قیمت است و هم دارندگان آن، دستگاه را به ایران نمی‌فروشند.

رئیس سازمان انرژی اتمی، گفت: به معنای واقعی کلمه این طراز فناوری کشور است که به این قوت و قدرت رسیده که می‌تواند تولیدکننده و عرضه‌کننده باشد؛ یکی از نیاز‌های مهم غناسنجی ایزوتوپی است که به‌ویژه در صنعت هسته‌ای اهمیت زیادی دارد؛ مسئله دوم زنجیره ارزش در خط ایزوتوپ‌های پایدار است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *