رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

دندان تیز سودجویی پلتفرم‌های اجتماعی؛ چالش‎هایی به قیمت مرگ

13:01 - 15 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۸۱۷۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دندان تیز سودجویی پلتفرم‌های اجتماعی؛ چالش‎هایی به قیمت مرگ
روی دیگر سکه چالش‌های مرگ‌بار در شبکه‌های اجتماعی، مرگ و آسیب جدی به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان به بهای تضمین سود پلتفرم‌های اجتماعی است.

خبرگزاری میزان – در عصر دیجیتال امروزی، رسانه‌های اجتماعی بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی انسان‌ها شده‌اند؛ آن‌ها در حالی‎که می‌توانند ابزار ارزشمندی در زمینه کسب و کار و ارتباطات باشند، خطرات قابل توجهی را به‌ویژه زمانی که صحبت از چالش‌های دردسرساز باشد، متوجه استفاده‌کنندگان می‌کنند.

جدیدترین جنونی که رسانه‌های اجتماعی وارد زندگی بشر کرده‌اند، چالش‌هایی وسوسه‌برانگیزی هستند که ورای سرگرمی، زندگی انسان‌ها به‌ویژه نوجوانان را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده‌اند و تراژدی‌های هولناکی را رقم زده‌اند.

نوجوانان؛ قربانیان اصلی چالش‌های مرگ‌بار شبکه‌های اجتماعی

نوجوانان به شدت در معرض فشار همسالان خود هستند، این موضوع زمانی بیشتر دیده می‌شود که کسب اعتبار به‌عنوان یکی از مشخصه‌های سنی آن‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

آن‌ها همچنین به دنبال تفریح و ماجراجویی‌های غیرتکراری هستند.

چالش‌های شبکه‌های اجتماعی از وجوه مختلفی برای نوجوانان خطرناک هستند؛ چالش‌های مذکور می‌توانند منجر به آزار و اذیت سایبری نوجوانان شده و سلامت روان آن‌ها را به دلیل ناتوانی در اجرای چالش و روانه شدن موج تحقیر‌ها و تمسخرها، تحت تاثیر قرار دهند؛ ضمن اینکه می‌توانند جان آن‌ها را بگیرند.

خطرناک‌ترین چالش‌های شبکه‌های اجتماعی

چالش بنادریل: بنادریل دارویی که عمدتا برای آلرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای عوارض جانبی متعددی است؛ مصرف بالای این دارو مانند همه داروها، می‌تواند پیامد‌های خطرناکی به دنبال داشته باشد.

چالش بنادریل نوجوانان را به مصرف مقادیر زیادی از این دارو فرامی‌خواند؛ موارد متعددی از بستری شدن در بیمارستان و یک مورد مرگ در آمریکا از نتایج ویروسی شدن این چالش هستند.

 

دندان تیز سودجویی پلتفرم‌های اجتماعی در دهان چالش‌های مرگ

 

چالش آتش: در سال ۲۰۱۴ چالشی ویروسی شد که افراد را به ریختن مایعات قابل اشتعال روی خود و آتش زدن تشویق می‌کرد.

این چالش به نوجوانان زیادی آسیب زده است؛ بستری شدن در بیمارستان با سوختگی‌های درجه سه و دو در سال‌های گذشته از نتایج شرکت نوجوانان در این چالش بود.

حتی اگر سوختگی شدیدی بر اثر این چالش رخ ندهد، مواد شیمیایی و دودی که از اجرای این چالش استنشاق می‌شود، سبب آسیب طولانی مدت به ریه‌ها می‌شود.

 

دندان تیز سودجویی پلتفرم‌های اجتماعی در دهان چالش‌های مرگ

 

رانندگی با آهنگ اسلاید چاچا: چالش مذکور سبب خراب شدن خاطرات زیادی با آهنگ مکزیکی اسلاید چاچا شد؛ در این چالش نوجوانان باید با ریتم آهنگ حرکات مخاطره‌آمیزی را انجام دهند.

حضور دست‌کم دو نفر یعنی راننده و تصویربردار در اجرای این چالش مورد نیاز است؛ این به معنای آسیب دو برابری است.

موج سواری با خودرو: این چالش که از اواسط دهه ۱۹۸۰ باب شد، با ورود رسانه‌های اجتماعی به زندگی انسان، نوجوانان را در شرایط بدی قرار داد.

چالش موج سواری با خودرو در سال ۲۰۱۶ دست‌کم ۷ فرد زیر ۲۱ سال را به کام مرگ فرستاد.

خاموشی: هیچ‎یک از چالش‌های رسانه‌های اجتماعی به اندازه چالش خاموشی که نوجوانان را تشویق به خفگی خود تا رسیدن به حالت بیهوشی، مرگ‌بار نیست.

این چالش هم که از دهه ۱۹۹۰ وجود داشته، در رسانه‌های اجتماعی تشدید شد و تاکنون چند مورد مرگ مغزی را در پی داشته است.

چالش کیکی: چالش مذکور در سال ۲۰۱۸ ویروسی شد؛ پیاده شدن از ماشین و حرکات موزون با آهنگ کیکی با ماشین در حال حرکت به مجروح شدن شماری از نوجوانان شرکت‌کننده در این چالش و عابران منجر شد.

چالش اوتلت: این چالش می‌تواند سبب آتش‌سوزی و برق گرفتگی شود؛ کاری که در این چالش انجام می‌شود، برخلاف هشداری است که والدین در سال‌های اولیه زندگی کودکان خود درباره پریز برق به آن‌ها دادند.

چالش جمجمه‎شکن: شوخی مرگ‌بار دو نفره چالش جمجمه شکن سبب آسیب‌های متعددی در سراسر جهان شد.

چالش آب گرم: این چالش یکی دیگر از چالش‌های به شدت خطرناک است که شامل ریختن ناگهانی آب جوش روی فرد بی‌خبر از ماجرا است.

چالش آب گرم به سوختگی‌های شدیدی و حتی یک مورد مرگ منجر شده است.

چالش Tide pod: این چالش شاید معروف‌ترین چالش رسانه‌های اجتماعی باشد که به دلیل مضحک بودنش مشهور شد؛ این چالش بر خوردن مواد شوینده استوار است.

اگرچه شمار نوجوانان شرکت‌کننده در این چالش کم بود، اما ترسناک بودنش سبب شد تا بسیار معروف شود.

چالش یخ و نمک: این چالش نوعی خودآزاری با استفاده از یخ و نمک است که عمدتا به سوختگی‌ها خفیف منجر می‌شود.

 

دندان تیز سودجویی پلتفرم‌های اجتماعی در دهان چالش‌های مرگ

چالش پلانک: چالش محبوب اوایل دهه ۲۰۱۰ به دلیل اجرای حرکت ورزشی پلانک در مکان‌های خطرناک مانند باربیکو، به جراحت‌ها و آسیب‌های جدی منجر شد.

یک مرد استرالیایی جان خود را بر اثر اجرای این چالش از دست داد.

 

دندان تیز سودجویی پلتفرم‌های اجتماعی در دهان چالش‌های مرگ

چالش نوارچسب: چالش مذکور در سال ۲۰۱۶ آغاز شد و هر از گاهی در رسانه‌های اجتماعی مجددا ظاهر می‌شود.

آسیب‌های جدی شرکت در این چالش که با تلاش برای جدا کردن خود از چسب‌های روی دیوار انجام می‌شود، آنوریسم و تخلیه چشم گزارش شدند.

چالش جعبه پرنده: این چالش مانند چالش پلانک ذاتا خطرناک نیست، بلکه انجام کار‌های نیازمند به مشاهده در قالب این چالش با چشم بسته بسیار مرگ‌بار شد.

 

دندان تیز سودجویی پلتفرم‌های اجتماعی در دهان چالش‌های مرگ

چالش جعبه شیر: این چالش رکورددار ثبت موارد آسیب ناشی از اجرا است.

چالش door knock: این چالش به دلیل حجم و تعداد بالای آسیب‌ها در آمریکا با هشدار پلیس مواجه شد؛ این چالش نوجوان‌ها را تشویق به زدن ضربه به در خانه‌ها، خودرو‌ها یا زدن زنگ در خانه‌ها در نیمه شب می‌کند.

شکایت بی‌فایده از رسانه‌های اجتماعی

به راه افتادن موجی از مرگ و آسیب‌های جبران‌ناپذیر به نوجوانان شرکت‌کننده در چالش‌های مرگ‌بار رسانه‌های اجتماعی تاکنون به شکات‌های متعددی از این رسانه‌ها و شبکه‌ها منجر شده است.

با وجود تلاش‌های مکرر برای مقابله با روند ویروسی شدن چال‌ها در رسانه‌های اجتماعی این موج خطرناک همچنان قربانی می‌گیرد و آسیب می‌زند.

سود رسانه‌های اجتماعی از چالش‌های مرگ

رسانه‌های اجتماعی که سود و اقبال خود را در تعداد اعضای بیشتر و مراجعه‌های مکرر می‌بینند، اقدام جدی برای مقابله با چالش‌های ویروسی خطرناک انجام نمی‌دهند.

تعداد بیشتر اعضای عضو رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به معنای سود بیشتر آن‌ها است.

این شبکه‌ها و پلتفرم‌ها که حتی عنوان پادشاه تبلیغات را به خود اختصاص داده‌اند، به خوبی می‌دانند که بازار داغ سودجویی و منفعت‌طلبی آن‌ها از طریق هیزم نوجوانان شعله‌ور می‌ماند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *