هشدار معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان در رابطه با پیامک‌های جعلی کلاهبرداران به روش ابلاغیه قضایی در سامانه ثنا

16:40 - 09 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۷۲۷۶
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
هشدار معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان در رابطه با پیامک‌های جعلی کلاهبرداران به روش ابلاغیه قضایی در سامانه ثنا
سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان گفت: پیامک‌های سامانه‌های قوه قضاییه مانند ابلاغ، نظرسنجی و اطلاع‌رسانی بدون شماره و با عبارت ADLIRAN ارسال می‌شود لذا شماره‌های شخصی که پیامکی مبنی بر رسیدگی به پرونده‌های دادگاهی برای عموم ارسال می‌کنند، جعلی هستند.

خبرگزاری میزان- بهادر اسدی اظهار کرد: از جرایم شایع در حوزه سایبر، کلاهبرداری از طریق پیامک است که این پیامک‌ها جعلی بوده و از سوی کلاهبرداران برای هک گوشی و حساب‌های بانکی طراحی شده است.

 سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کردستان گفت: با وجود تاکیدات زیاد قوه قضاییه و پلیس فتا در خصوص پیامک‌های کلاهبرداری ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا، متاسفانه باز هم تعدادی از شهرواندان در دام این گونه پیامک‌ها می‌افتند.

اسدی تصریح کرد: پیامک‌های سامانه‌های قوه قضاییه مانند ابلاغ، نظرسنجی و اطلاع‌رسانی بدون شماره و با عبارت ADLIRAN ارسال می‌شود لذا شماره‌های شخصی که پیامکی مبنی بر رسیدگی به پرونده‌های دادگاهی برای عموم ارسال می‌کنند، جعلی هستند.

وی با اشاره به اینکه در این نوع کلاهبرداری، مجرمین با استفاده از ارسال یک پیامک حاوی لینک، از قربانی خود می‌خواهند جهت مشاهده شکوائیه بر روی لینک کلیک کند، افزود: در برخی از موارد فرد به سایتی جعلی جهت مشاهده ابلاغیه هدایت می‌شود و در آنجا با درخواست پرداخت مبلغ ناچیزی در قبال مشاهده ابلاغیه، کلاهبرداران کلیه اطلاعات کارت بانکی فرد را دریافت نموده و نسبت به برداشت موجودی حساب وی اقدام می‌کنند.

 سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کردستان اظهار کرد: در روش دیگر زمانی که کاربر بر روی لینک کلیک می‌نماید به ظاهر یک اپلیکیشن دانلود می‌شود که در واقع یک نوع بدافزار است، که با نصب آن مجدد فرد را به صفحه پرداخت، هدایت می‌کند تا در صورت ورود اطلاعات کارت بانکی توسط کاربر، نسبت به برداشت موجودی فرد اقدام کنند.

وی افزود: در این روش علاوه بر تلاش برای خالی کردن حساب فرد قربانی، با نصب بدافزار بر روی موبایل کاربر بدون اطلاع وی، شروع به ارسال همان پیامک کلاهبرداری از خط قربانی، برای صد‌ها شماره ناشناس می‌کنند و بدین ترتیب یک شبکه هرمی جهت به دام انداختن قربانیان بیشتر با سوء‌استفاده از دیگر قربانیان ایجاد می‌کنند و در واقع ردپای خود را نیز به این شیوه پاک می‌کنند، چراکه پیامک از سمت فردی برای افراد دیگر ارسال می‌شود که خود نیز یک قربانی است.

اسدی با اشاره به اینکه شماره شخصی به معنای جعلی بودن پیامک است، تصریح کرد: متن پیامک از اهمیت بالایی برخوردار است و عموماً می‌توان با مقایسه ساده آن‌ها با پیامک‌هایی که توسط سازمان‌های رسمی فرستاده می‌شوند، متوجه جعلی بودن‌شان شد.

 سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کردستان ضمن تاکید بر اینکه ابلاغ الکترونیک برای کسانی ارسال می‌شود که پیش از آن در سامانه ثنا ثبت‌نام کرده‌اند و اینکه به هیچ وجه برای مشاهده ابلاغ قضایی، نیاز به واریز وجه نیست، به عموم مردم توصیه کرد: در صورت دریافت پیامک‌های مشکوک و حاوی لینک پرداخت به هیچ وجه بر روی لینک کلیک نکنید بلکه با مراجعه به سایت رسمی مربوطه، نسبت به بررسی صحت پیامک دریافتی اقدام کنید.

اسدی در پایان تاکید کرد: اگر این اتفاق افتاد، فرد باید قبل از هر چیزی اینترنت تلفن همراه خود را خاموش کرده و حساب بانکی مرتبط را تخلیه یا مسدود کند، همچنین به دوستان و مخاطبان خود اطلاع‌رسانی کند که هر نوع پیامکی که از سمت وی دریافت می‌کنند جعلی است، بعد از آن هم لازم است که در اسرع وقت به پلیس فتا مراجعه کرده و پیگیری قضایی را انجام دهد.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *