گزارش|

اشتغال هزار و ۳۰۰ نفر از مددجویان در بنیاد تعاون زندانیان استان کردستان/ فعالیت ۴۶ کارگاه اشتغال زندانیان در استان

7:53 - 07 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۶۴۸۹
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
اشتغال هزار و ۳۰۰ نفر از مددجویان در بنیاد تعاون زندانیان استان کردستان/ فعالیت ۴۶ کارگاه اشتغال زندانیان در استان
مدیر بنیاد تعاون زندانیان نمایندگی کردستان گفت: بنیاد تعاون زندانیان کردستان با دارا بودن ۴۶ کارگاه فعال موفق به اشتغال ۱ هزارو ۳۰۰ نفر از زندانیان شده است.

خبرگزاری میزان - اشتغال و حرفه آموزی یکی از مهمترین آموزه‌های جلوگیری از جرم است در همین راستا زندان باید بستری برای اصلاح مجرم باشد که یکی از لوازم آن حرفه‌آموزی و توانمندسازی زندانی است بنابراین آموزش یک حرفه و اشتغال در طول مدت حبس، علاوه بر آنکه می‌تواند برای زندانی زمینه‌ی یک حرفه در روز‌های پس از زندان را داشته باشد و همچنین معیشت خانواده او را نیز تا حد زیادی تأمین می‌کند. حرفه آموزی در زندان باعث می‌شود زندانی‌ها پس از آزادی، برای شروع یک زندگی سالم مشکل نداشته باشند، زیرا با حرفه و تخصصی که کسب کرده اند می‌توانند پس از دوره محکومیت مشغول به کار شوند.

بنیاد تعاون زندانیان را در ۴ گروه اشتغال نشسته (کنار تخت و محل اقامت)، اشتغال در محیط بسته (کارگاه‌های صنعتی و خدماتی داخل زندان‌ها)، اشتغال در محیط نیمه باز (۱۵ هزار هکتار اراضی پیرامون زندان‌ها و در فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری و آبزی پروری)، اشتغال در محیط باز یا اعزام بکار (شهرک‌های صنعتی، کارخانجات، منابع طبیعی و شهرداری‌ها)، مشغول به کار کرده است.

شهرام حنیفی، مدیر بنیاد تعاون زندانیان نمایندگی استان کردستان در گفت‌وگو با میزان، اظهار کرد: بنیاد تعاون زندانیان کردستان با دارا بودن ۴۶ کارگاه فعال در حوزه های، کشاورزی، دامداری، محصولات گلخانه‌ای، پرورش قارچ، پرورش ماهی، انواع رشته‌های صنایع دستی، قالی بافی، مونتاژ انواع لامپ‌های کم مصرف، بلوک زنی و... به صورت خودگردان، مشارکت یا واگذاری به کارآفرین و همچنین اعزام زندانیان به مراکز صنعتی و دولتی موفق به اشتغال ۱ هزارو ۳۰۰ نفر از زندانیان شده است.

وی افزود: از تعداد هزار و ۳۰۰ نفر از زندانیان، ۴۸۰ نفربه صورت اعزام به کار خارج از زندان و مراکز خصوصی و دولتی مشغول به کار بوده و مابقی در کارگاه‌های داخل و خارج از زندان شاغل هستند. متوسط دریافتی زندانیان اعزام به‌کار و کارگاهی با توجه به ساعت کارکرد و کیفیت کار آنان (سطح مهارت) به آن‌ها پرداخت می‌شود.

فروش و عرضه محصولات تولیدی زندانیان بنا بر نوع فعالیت آن‌ها

مدیر بنیاد تعاون زندانیان نمایندگی استان کردستان گفت: محصولات تولیدی زندانیان بنابر نوع فعالیت شامل خودگردان، مشارکت، واگذاری به کارآفرین یا مراکز خصوصی و دولتی به فروش می‌رسد که در نوع فعالیت خودگردان، توسط واحد بازرگانی بنیاد تعاون به بازار عرضه می‌شود مانند محصولات گندم، گلخانه ای، تولیدات خیاطی و...

حنیفی اظهار کرد: در نوع فعالیت مشارکت و واگذاری، توسط کارآفرین و با کمک و بازاریابی بنیاد تعاون به بازار عرضه می‌شود مانند محصولات بتنی، تریکو، پرورش ماهی، پرورش قارچ و... در نوع فعالیت اشتغال نشسته که شامل تولیدات صنایع دستی زندانیان تحت نظر بنیاد تعاون در داخل کارگاه یا بند است و مواد اولیه آن توسط بنیاد تعاون تهیه و در دسترس زندانیان قرار می‌گیرد محصولات تولیدی آن یا توسط خود زندانی و یا با کمک بنیاد تعاون در نمایشگاه‌های برگزار شده و یا بازاریابی برای محصولات به فروش می‌رسد.

فعالیت‌های کشاورزی بنیاد تعاون زندانیان استان کردستان

وی ادامه داد: عمده فعالیت‌های کشاورزی بنیاد تعاون زندانیان استان کردستان شامل کاشت جو، گندم، فرنگی جات، محصولبات گلخانه، پرورش قارچ و محصولات باغی شامل گل محمدی، صنوبر، سیب زرد و قرمز و ... است.

معرفی کارآفرینان به بانک جهت دریافت تسهیلات تبصره ۱۶ با کارمزد بانکی ۴ درصد

مدیر بنیاد تعاون زندانیان نمایندگی استان کردستان گفت: در راستای تشویق کارآفرینان جهت راه اندازی و فعالیت کارگاهی داخل و خارج از زندان‌ها و همچنین تشویق مراکز خصوصی جهت بکارگیری زندانیان این بنیاد با همکاری اداره کل زندان‌ها و اداره مراقبت بعد از خروج و بررسی در کمیته اشتغال اقدام به معرفی کارآفرینان به بانک جهت دریافت تسهیلات تبصره ۱۶ با کارمزد بانکی ۴ درصد می‌کند.

محصولات تولیدی زندانیان استان کردستان

حنیفی بیان کرد: از جمله محصولات تولیدی زندانیان زیر نظر و با سازماندهی این بنیاد شامل صنایع دستی (تسبیح، تخته نرد، وسایل چوبی دکوری، گیوه، فرش دست بافت، کیف پول چرم، ساک و کوله پشتی) محصولات خیاطی و تریکو (لباس بیمارستانی، پافر، شلوار، لباس‌های ورزشی و ...) صنایع فلزی (در و پنجره، فرغون و ...) بند ساعت، زغال، کاسه سفالی، محصولات کشاورزی (فرنگیجات، گندم و جو، باغبانی) و ... است.

وی در ادامه اظهار کرد: در راستای آموزش زندانیان جهت ورود به بازار کار، بر اساس تفاهم نامه‌های موجود با سازمان فنی و حرفه ای، جهاد دانشگاهی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی با سازمان زندان‌ها و با همیاری و کمک بنیاد تعاون زندانیان، پس از آموزش توسط مبادی ذیربط گواهینامه‌های معتبر برای زندانیان صادر می‌شود و پس از آزادی آنان توسط اداره امور خدمات اجتماعی و مرکز مراقبت بعد از خروج و تایید کار توسط گروه اشتغال به بانک‌های عامل معرفی می‌شود تا از تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ با کارمزد بانکی ۲ تا ۴ درصد برای ایجاد شغل و راه اندازی کارگاه‌های مربوطه به مهارت اخذ شده بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *