رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

حکم جدید دیوان عالی آمریکا درباره موانع مرزی

15:16 - 03 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۶۱۵۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
حکم جدید دیوان عالی آمریکا درباره موانع مرزی
دیوان عالی آمریکا در حکم جدید خود به ماموران مرزی فدرال اجازه داد تا موانع ایجاد شده از سوی تگزاس در مرز با مکزیک را بردارند.

خبرگزاری میزان - دیوان عالی آمریکا با صدور حکمی به ماموران گشت مرزی این کشور اجازه داد تا سیم‌های خاردار را که ایالت تگزاس در امتداد مرز این کشور و مکزیک نصب کرده است، قطع کنند.

این موانع مرزی در ماه‌های اخیر کانون اختلاف فزاینده بین دولت جو بایدن و ایالت تگزاس بر سر اجرای قانون مهاجرت بوده است.

هیئت منصفه با ۵ رای مثبت راه را برای ماموران گشت مرزی برای قطع یا برداشتن سیم‌های خاردار که تگزاس در امتداد سواحل ریوگراند گذاشته است، هموار کرد.

گِرِگ ابوت، فرماندار تگزاس برای جلوگیری از ورود مهاجران به آمریکا، اقدام به استقرار موانع شناور و سیم خاردار در امتداد رودخانه ریوگراند کرده بود.

این اقدام تگزاس به مجروح شدن و مرگ پناهجویان در موارد بسیاری منجر شد و انتقاد‌های شدید از سوی گروه‌های حامی پناهجویان را در پی داشت.

وزارت دادگستری آمریکا استدلال کرده که این مانع شناور و سیم خاردار توانایی ماموران مرزی فدرال را برای گشت‌زنی در مرز، از جمله کمک به مهاجرانی که گرفتار شده و به کمک نیاز دارند، مختل می‌کند.

هیچ‌یک از قضات توضیحی برای رای خود در دیوان عالی آمریکا ارائه نکردند؛ حکم یک صفحه‌ای به نفع دولت فدرال در حالی است که شکایت بر سر این موضوع ادامه دارد.

گِرِگ ابوت، مجوز نصب موانع شناور و سیم خاردار را صادر کرده بود؛ یکی از مجموعه اقدام‌های تهاجمی علیه پناهجویان است که در سه دوره مدیریت حزب جمهوری‌خواه در مرز به ادعای «مهار عبور غیرقانونی از مکزیک» انجام شده است.

آندرو ماهالریس، سخنگوی فرماندار تگزاس مدعی است: نبود سیم خاردار و دیگر عوامل بازدارنده، مهاجران را تشویق می‌کند تا عبور ناامن از مرز را امتحان کنند و این امر کار پرسنل مرزی تگزاس را دشوارتر می‌کند.

سخنگوی ابوت گفت: این پرونده ادامه دارد و فرماندار تگزاس به مبارزه برای دفاع از اموال و اختیارات قانونی برای «ایمن‌سازی مرز» ادامه خواهد داد.

کاخ سفید از صدور این حکم از سوی دیوان عالی آمریکا استقبال کرد؛ آنجلو فرناندز هرناندز، سخنگوی کاخ سفید گفت: کار‌های سیاسی تگزاس، مانند قرار دادن سیم خاردار در نزدیکی مرز، انجام کار را برای پرسنل خط مقدم مرزی سخت‌تر و خطرناک‌تر می‌کند.

این مانع به طول حدود ۵۰ کیلومتر در نزدیکی شهر مرزی ایگل‌پس امتداد دارد؛ جایی‌که در اوایل ماه ژانویه اداره نظامی تگزاس کنترل یک پارک متعلق به شهر را به دست گرفت و شروع به ممانعت از دسترسی ماموران گشت مرزی به آن کرد.

این پارک به یکی از شلوغ‌ترین نقاط در مرز جنوبی آمریکا برای مهاجرانی که به‌طور غیرقانونی از مکزیک عبور می‌کنند، تبدیل شده است.

ابوت گفته که تگزاس دیگر به ماموران گشت مرزی اجازه ورود به این پارک را نمی‌دهد و از عبور مهاجران از طریق ایگل‌پس و سپس انتقال آن‌ها به مناطق دیگر از سوی ماموران فدرال ابراز ناامیدی کرده است.

فرماندار تگزاس همچنین اجازه نصب موانع شناور در ریوگراند در نزدیکی گذرگاه ایگل‌پس را داده و به نیرو‌های گشت اجازه می‌دهد هزاران مهاجر را به اتهام تجاوز به خاک آمریکا دستگیر و زندانی کنند.

این موانع از رسیدن ماموران گشت مرزی به مهاجران هنگام عبور از ریوگراند می‌شود و در هر صورت، قانون مهاجرت فدرال بر تلاش‌های تگزاس برای جلوگیری از ورود مهاجران به آمریکا اولویت دارد.

مقام‌های تگزاس می‌گویند که ماموران فدرال برای کمک به گروه‌هایی که به‎طور غیرقانونی از رودخانه ریوگراند عبور می‌کنند، سیم‌های خاردار و موانع را قطع کرده‌اند.

جان رابرتز، قاضی ارشد، امی بارت، کتنجی براون جکسون، النا کاگان و سونیا سوتومایور در دیوان عالی از برداشتن موانع و قطع کردن سیم‌های خاردار حمایت کرده‌اند و ساموئل آلیتو، نیل گورسوش، برت کاوانا و کلارنس توماس به نفع ایالت تگزاس رای دادند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *