ناپدید شدن ده‎ها پناهجو در مرز‌های شرقی اروپا

9:43 - 03 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۶۰۳۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ناپدید شدن ده‎ها پناهجو در مرز‌های شرقی اروپا
نهاد‌های حقوق بشری گزارش دادند که در مرز‌های شرقی اروپا و در مرز فنلاند ۱۶۰ پناهجو طی ماه‌های اخیر ناپدید شده‌اند.

خبرگزاری میزان - مقامات فنلاندی از ناپدید شدن حدود ۱۶۰ پناهجو پس از عبور از مرز شرقی این کشور به اروپا در چند ماه گذشته خبر داده‌اند.

بین آگوست تا دسامبر ۲۰۲۳، بیش از هزار مهاجر از مرزهای شرقی اروپا وارد فنلاند شده و درخواست پناهندگی کردند؛ حدود ۹۰۰ نفر از آن‌ها در ماه نوامبر و حدود ۳۰۰ نفر در دسامبر از گذرگاه مرزی فنلاند عبور کردند.

اداره مهاجرت فنلاند، در مجموع هزار و ۳۲۳ درخواست پناهندگی در مرز‌های شرقی بین نوامبر تا دسامبر ۲۰۲۳ ثبت کرده است.

آنتی لهتینن، مدیر واحد پناهندگی فنلاند، گفت که ۱۶۰ نفر از این افراد اکنون در مراکز پذیرش ناپدید شده‎اند و مکان آن‌ها مشخص نیست.

تنها ۱۸ نفر از ناپدیدشدگان در سایر کشور‌های اتحادیه اروپا از جمله هلند، بلژیک، نروژ، سوئد، فرانسه، آلمان و سوئیس ظاهر شدند؛ گزارش شده که آن‌ها در این کشور‌ها دوباره درخواست پناهندگی خود را ثبت کرده‎اند.

لهتینن، می‎گوید: ممکن است که از این ۱۶۰ نفر، برخی از آن‌ها به کشور دیگری رفته باشند، اما هنوز در آن کشور درخواست پناهندگی نکردند.

طبق مقررات دوبلین، پناهجویان باید در اولین کشور اتحادیه اروپا که وارد می‌شوند، درخواست پناهندگی دهند؛ آن‌ها ممکن است برای ادامه درخواست پناهندگی خود به کشوری که در ابتدا انگشت‎‌نگاری شده بودند بازگردانده شوند.

با این حال، پس از یک دوره معین، این ماده منقضی می‌شود و به پناهجو اجازه می‌دهد تا در صورتی که بتواند برای مدت طولانی تحت نظر بماند، درخواست پناهندگی جدید در کشور دیگری ارائه کند.

سال گذشته، فنلاند به تدریج ۸ گذرگاه مرزی خود را بست تا از ورود مهاجران از این مسیر در سرمای شدید جلوگیری کند؛ این گذرگاه‌ها از ۱۵ دسامبر بسته بودند.

در ۱۱ ژانویه، مقامات فنلاندی تعطیلی این گذرگاه‌ها را برای یک ماه دیگر تا ۱۱ فوریه تمدید کردند؛ مقامات فنلاند می‌گویند که نگران هستند اگر بار دیگر مرز‌ها را باز کنند، عبور پناهجویان از این گذرگاه‌ها احیا شود.

ماری رانتانن، وزیر کشور فنلاند، در یک کنفرانس خبری با تشریح این اقدامات گفت: بسیاری از مهاجران در مناطق نزدیک به مرز شرقی منتظر باز شدن مرز هستند.

بیشتر مهاجرانی که در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۳ وارد این شده‎اند، از کشور‌های آفریقایی و اغلب از سومالی بودند.

کسانی که در فنلاند درخواست پناهندگی کرده‌اند در مراکز بازداشت نگهداری می‌شوند و منتظر تصمیم این کشور هستند.

سائولی نینیستو، رئیس جمهور فنلاند، پیش از این از اتحادیه اروپا خواسته تا راه حلی را در سراسر اروپا در جهت تلاش برای جلوگیری از «ورود غیرقابل کنترل به منطقه شینگن بدون گذرنامه اروپا» ارائه کند.

به‎تازگی یک واحد گارد هیئت مدیره فنلاند، اعلام کرد که مشغول بررسی چندین پرونده است که در آن افراد مشکوک به «کمک به مهاجرت غیرقانونی» در مرز شرقی و عضویت در «سازمان‌های جنایی» هستند که قاچاق انسان در مقیاس بزرگ را انجام می‌دهند.

مرزبانی فنلاند در بیانیه‌ای، گفت: فعالیت‌های قاچاق موجب سوءاستفاده از اختلالات امنیتی مرزی در مرز شرقی شده است.

در ابتدای ژانویه، فنلاند بیانیه مطبوعاتی منتشر کرد و گفت که آن‌ها در حال برگزاری مناقصه برای اداره مراکز پذیرش در این کشور است.

این اقدام نه برای افزایش تعداد مکان‌های نگهداری پناهجویان، بلکه برای اطمینان از این بود که اداره مراکز پذیرش به رقابت گذاشته شود؛ فنلاند در حال حاضر ۹۳ مرکز نگهداری و بازداشت پناهجویان دارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *