مواجهه اوکراین با کمبود مهمات؛ سردرگمی در صنایع نظامی اروپا

13:26 - 01 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۵۷۲۲
مواجهه اوکراین با کمبود مهمات؛ سردرگمی در صنایع نظامی اروپا
اوکراین طی ماه‌های گذشته همواره به متحدان خود هشدار داده که با کمبود مهمات، به‌ویژه گلوله‌های توپخانه‌ای، روبرو است.

خبرگزاری میزان - فرانسه و متحدان غربی اوکراین به‎تازگی در پاریس برای توافق درباره تامین تدارکات توپخانه‌ای جدید برای کی‌یف با یکدیگر دیدار کردند.

رستم عمروف، وزیر دفاع اوکراین در این نشست گفت که کشورش با کمبود بسیار شدید مهمات روبه‌رو است.

عمروف همچنین می‎گوید: کمبود مهمات یک مشکل بسیار واقعی و فوری است که نیرو‌های مسلح ما در حال حاضر با آن مواجه هستند.

وزیر دفاع اوکراین همچنین در این گردهمایی با اشاره به اینکه هیچ جایگزینی برای توپخانه مدرن وجود ندارد، تاکید کرد که این کشور به تلاش خود برای تولید مهمات ادامه می‌دهد.

سباستین لکورنو، وزیر دفاع فرانسه که میزبان این نشست بود، گفت که فرانسه از ۷۸ توپخانه در نظر گرفته شده، هزینه تهیه ۱۲ واحد توپخانه جدید در سال ۲۰۲۴ را برعهده خواهد گرفت.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هم در پیامی نوشت: من با امانوئل مکرون صحبت کردم تا از فرانسه به‌خاطر راه‌اندازی ائتلاف برای تامین توپخانه و سلاح و مهمات برای اوکراین تشکر کنم.

به گفته وی، ما درباره نیاز به تقویت بیشتر دفاع هوایی اوکراین گفت‎وگو کردیم و این نیاز واقعی ما است؛ چراکه تقریبا هر شب از سوی هواپیما‌های بدون سرنشین و موشک‌های روسیه مورد هدف قرار می‌گیریم.

هشدار فرانسه درباره کمبود مهمات اوکراین

در پی اعلام نگرانی اوکراین از کمبود جدی مهمات نظامی برای جنگ با روسیه، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از تولید‌کنندگان نظامی کشورش خواست که برای حمایت از اوکراین، تولید را تقویت کنند.

مکرون در اظهاراتی خطاب به نیرو‌های مسلح فرانسه با تاکید بر ضرورت تقویت تحولی که این کشور در تولید دفاعی آغاز کرده، گفت باید به نیاز‌های اوکراین در جنگ علیه روسیه سریع‌تر پاسخ داد. 

رئیس‌جمهور فرانسه در جریان بازدید از پایگاه دریایی شربوگ در شمال غربی فرانسه، گفت: نمی‌توانیم اجازه دهیم روسیه فکر کند که می‌تواند پیروز شود. 

او همچنین مدعی شد: پیروزی روسیه به‌معنای پایان امنیت اروپا خواهد بود.

بدعهدی اروپا در تامین مهمات برای اوکراین

سال گذشته، اتحادیه اروپا متعهد شده بود که تا مارس ۲۰۲۴ یک میلیون گلوله توپخانه‌ای به کی‌یف عرضه کند. با این حال، مقامات اوکراینی گفته‌اند که این کشور تاکنون تنها حدود ۳۰۰ هزار گلوله از این اتحادیه دریافت کرده است.

واشنگتن‎پست در گزارشی درباره کمبود مهمات در ارتش اوکراین نوشت که نیرو‌های اوکراینی از کمبود گلوله‌های توپخانه‌ای در خط مقدم رنج می‌برند. این موضوع برخی از واحد‌ها را وادار کرده تا حملات برنامه‌ریزی شده را لغو کنند.

به نوشته این پایگاه، وضعیت کنونی به نگرانی‌ها درباره این‌که تا چه زمانی نیرو‌های کی‌یف قادر خواهند بود در برابر حملات مستمر روسیه دوام آورند، دامن می‌زند. 

کمبود مهمات باعث تشدید نگرانی از قبل محسوس در پایتخت اوکراین شده و این در حالی است که کمک‌های آمریکا و اروپا متوقف شده است.

تاخیر‌ها در تحویل مهمات توپخانه‌ای به اوکراین که به دنبال ضدحمله ناموفق کی‌یف در تابستان و پاییز رخ می‌دهد، موانع ناخواسته بیشتری را برای ارتش این کشور ایجاد کرده است.

روسیه همچنان به تلاش برای پیشروی در محور‌های جنوبی و شرقی و همچنین هدف قرار دادن شهر‌های اوکراین با حملات پهپادی و موشکی ادامه می‌دهد.

چند روز قبل هم رئیس اکثریت دموکرات در سنای آمریکا گفته بود که کی‌یف به دلیل تاخیر در تصویب درخواست دولت برای کمک به اوکراین از سوی قانونگذاران آمریکایی، با کمبود مهمات مواجه است. 

چاک شومر در سنا گفته بود: مهمات اوکراینی‌ها کاهش یافته است. به‌گفته یک ناظر، آن‌ها می‌توانند به ازای هر پنج یا بیشتر گلوله‌ای که روس‌ها به سمت آن‌ها شلیک می‌کنند، فقط یک گلوله در پاسخ شلیک کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *