رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

هزاران پناهجو در انتظار بررسی شرایط پناهندگی در انگلیس؛ قوانین ضدمهاجرتی تشدید می‌شود

7:45 - 30 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۵۰۸۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
هزاران پناهجو در انتظار بررسی شرایط پناهندگی در انگلیس؛ قوانین ضدمهاجرتی تشدید می‌شود
آمار منتشر شده حاکی از آن است که حدود ۱۰۰ هزار پناهجو همچنان در انتظار بررسی شرایط پناهجویی خود از سوی دولت انگلیس هستند.

خبرگزاری میزان - دولت انگلیس مدعی است که انبوهی از درخواست‌های پناهندگی انباشته شده را رسیدگی کرده است، اما منتقدان می‌گویند که ده‌ها هزار نفر هنوز در انتظار تصمیم این کشور هستند.

انگلیس می‌خواهد «مجموعه پناهندگی» -هزاران درخواست پناهندگی که در انتظار رسیدگی از سوی وزارت کشور هستند– را تعیین تکلیف کند تا بتواند هزینه اسکان پناهجویان را که ادعا شده روزانه حدود ۸ میلیون پوند است، کاهش دهد.

ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس، هدف رسیدگی به ۹۲ هزار درخواست پناهندگی مربوط به قبل از ۲۸ ژوئن ۲۰۲۲ را تعیین و تلاش کرد تا این به‌اصطلاح «موارد عقب‌مانده» تا پایان سال گذشته برطرف شود.

نخست وزیر انگلیس، به‌تازگی مدعی شد که ماموریتش انجام شده است.

جیمز کلورلی، وزیر کشور انگلیس، خطاب به پارلمان، گفته است که دولت انگلیس معادل ۹۰ هزار درخواست انباشته شده را که «بزرگترین حجم درخواست در دو دهه گذشته» است، بررسی کرده است.

به کفته وی، تعداد پناهجویان در حال حاضر به پایین‌ترین حد خود از دسامبر ۲۰۲۲ رسیده است.

انتظار طولانی پناهجویان برای بررسی شرایط

با این حال، ادعا‌های دولت انگلیس بلافاصله هدف انتقاد قرار گرفت؛ منتقدان تاکید کردند که طبق آمار وزارت کشور که در ۲ ژانویه منتشر شد، بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ درخواست هنوز حل نشده است.

وزیر مهاجرت در سایه انگلیس این ادعا را که درباره اتمام بررسی درخواست‌های پناهجویی مطرح شده بود، یک دروغ آشکار خوانده است.

در جریان مناظرات پارلمانی، وندی چمبرلین، نماینده لیبرال دموکرات، گفت که پناهجویان در حوزه انتخابیه او در اسکاتلند باید یک سال برای تصمیم‌گیری در مورد بررسی درخواست پناهجویی خود صبر کنند.

چمبرلین با استناد به شورای پناهندگان انگلیس تاکید کرد که تنها در ۶ ماه گذشته بیش از ۳۳ هزار درخواست جدید برای پناهندگی ارائه شده است که جای ادعا‌های انباشته شده را گرفته است و «فشار هر چه بیشتر بر یک سیستم پردازش ورشکسته» وارد می‌کند.

وبلاگ حقوقی مهاجرت و پناهندگی، حدود ۹۹ هزار پرونده پناهندگی باقیمانده در پایان سال ۲۰۲۳ را به ۳ فهرست تقسیم می‌کند؛ آن‌هایی که مربوط به لایحه تابعیت و مرز‌ها هستند، مربوط به لایحه مهاجرت غیرقانونی و اکنون مربوط به قانون مهاجرت غیرقانونی.

هر قانون جدید تصویب شده یا در حال انجام، قوانین و روند افراد بررسی درخواست افراد متقاضی پناهندگی را تغییر داده است و هر یک از این درخواست‌ها باید بسته به زمان ارائه آنها، تحت قوانین در زمان درخواست بررسی شود.

این وبلاگ توضیح می‌دهد که بخشی از دلیل عقب‌ماندگی‌ها این است که براساس قوانین دولتی که در سال ۲۰۲۲ معرفی شدند، یک فرایند پذیرش نشدن وجود دارد و این فرایند به این معناست که دولت انگلیس می‌تواند درخواست یک فرد را غیرقابل قبول اعلام کند.

دولت انگلیس اعلام می‌کند که این درخواست غیرقابل پذیرش است و اخطاریه‌ای را برای درخواست‌کننده صادر می‌کند که آن‌ها را به رواندا منتقل می‌کند، یا از پذیرش آن امتناع می‌کند که غیرقابل قبول است.

پناهجویان در بلاتکلیفی

طبق قوانین جدید، هیچ مقیاس زمانی وجود ندارد که یک فرد چه مدت ممکن است منتظر بماند تا یک کشور ثالث آن‌ها را بپذیرد، بنابراین آن‌ها برای مدت طولانی و بیشتر در بلاتکلیفی باقی می‌مانند.

آمار منتشر شده در نوامبر ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که بین جولای ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳، بیش از ۴۸ هزار نفر تحت فرآیند پذیرش‌نشدن در نظر گرفته شدند.

دومین عقب‌ماندگی مربوط به لایحه مهاجرت غیرقانونی شامل افرادی است که بین ۷ مارس ۲۰۲۳ تا ۲۰ جولای ۲۰۲۳ درخواست پناهندگی داده‌اند؛ در ۲۸ دسامبر ۲۰۲۳، این عقب‌ماندگی شامل بیش از ۲۲ هزار درخواست بود.

آخرین بخش از عقب‌ماندگی پناهندگی شامل افرادی است که پس از ۲۰ جولای ۲۰۲۳ درخواست پناهندگی داده‌اند.

طبق قانون، این افراد باید از سوی دولت انگلیس اخراج شوند، زیرا آن‌ها بدون مجوز وارد این کشور شده‌اند، آن‌ها از طریق کشور ثالثی سفر کرده‌اند، در معرض خطر نبودند و اجازه ورود یا ماندن ندارند.

انتهای پیام/


برچسب ها: انگلیس پناهجویان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *