ناتوانی غرب در جلوگیری از اقدامات ضدصهیونیستی یمن

9:53 - 27 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۵۰۲۵
ناتوانی غرب در جلوگیری از اقدامات ضدصهیونیستی یمن
کارشناسان معتقدند که دلایل زیادی وجود دارد که غرب نمی‌تواند اقدامات ضدصهیونیستی یمن در دریای سرخ را متوقف کند.

خبرگزاری میزان - جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا قصد داشت تا با حمله به یمن به اصطلاح هشداری را برای محور مقاومت در حمایت از رژیم صهیونیستی صادر کند؛ اما مقاومت این به اصطلاح هشدار را نادیده گرفته است. 

آمریکا به‌طور خصوصی هشدار خود را از طریق کانال‌های دیپلماتیک تقویت کرده است؛ و گرانت شاپس، وزیر دفاع انگلیس به‌طور علنی بر این پیام تاکید کرد و گفت «صبر غرب به پایان رسیده است». او گفت که این حملات (حملات ارتش یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی) باید فورا متوقف شود.

پولیتیکو در مقاله‌ای درباره بی‌اهمیت بودن هشدار‌های غرب برای مقاومت منطقه نوشت که هیچ چیزی در دی‌ان‌ای مقاومت منطقه وجود ندارد که حاکی از عقب‌نشینی آن باشد.

ناتوانی آمریکا و غرب در جلوگیری از اقدامات ارتش یمن

به‌گفته کارشناسان، شکست دادن نیرو‌های یمنی از سوی آمریکا و انگلیس بعید به نظر می‌رسد. در سال ۲۰۱۵، عربستان فکر می‌کرد که می‌تواند به سرعت آن‌ها را با بمباران شمال یمن شکست داده و از میان بردارد. اما نزدیک به یک دهه بعد، ریاض در تلاش است تا خود را از درگیری‌ها خارج کند و آماده است از این درگیری دور شود. 

آمریکا و انگلیس از مدل عربستان پیروی می‌کنند، البته با هدف بسیار محدودتر؛ متوقف کردن حملات ارتش یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی.

علاوه بر این، کارایی کمپین‌های بمباران از سوی غرب پیش‌تر با شکست مواجه شده است. کمپین‌های بمباران نتوانست غرب را به اهدافش در جنگ عراق برساند. همچنین گروه‌های مقاومت در عراق و سوریه حملات هوایی غرب را نادیده گرفته و این حملات را نشان از راه درست خود می‌دانند. نیرو‌های مسلح یمن از این موضوع مستثنی نیستند؛ به نظر می‌رسد آن‌ها به راه خود باور دارند.

پولیتیکو می‌گوید که یمنی‌ها در زمینه جنگ تجربه داشته، چابک بوده و به خوبی مجهز هستند. آن‌ها همچنین کنترل محکمی بر سرزمین خود دارند. یمنی‌ها نیز مانند مقاومت فلسطین، از مرگ هراسی ندارند و این موضوع باعث می‌شود که نتوان آن‌ها را وادار به انجام کاری کرد.

اگر آمریکا بخواهد با یمن مقابله کند، ممکن است به عمق بیشتری از درگیری کشیده شود. تعداد کمی از تحلیلگران باتجربه فکر می‌کنند که یمنی‌ها را می‌توان به‌راحتی شکست داد. 

گسترش درگیری برای غرب خطرناک است

تام شارپ، فرمانده سابق نیروی دریایی انگلیس و افسر متخصص جنگ خاطرنشان کرد مهار یمنی‌ها به اندازه‌ای که دریای سرخ را دوباره (برای کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی) امن کند، بدون خطر درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر که در آن آمریکا، انگلیس و متحدانشان در طرف صهیونیست‌ها بجنگند، دشوار است.

به‌گفته او، این تنها یکی از مشکلات غرب است. اکنون از دید بسیاری از مردم منطقه کشور‌های غربی به‌عنوان عاملی برای مرگ و ویرانی غزه دیده می‌شوند؛ و با افزایش تعداد شهدا در فلسطین، حامیان غربی رژیم صهیونیستی به دلیل اقدام نکردن برای مهار این رژیم به‌طور فزاینده مورد انتقاد قرار می‌گیرند.

نظرسنجی تازه‌ای که از سوی موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک انجام شد، نشان داد که ۹۶ درصد از کل جهان عرب معتقدند کشور‌های عربی اکنون باید روابط خود را با رژیم صهیونیستی قطع کنند. 

در همین حال، بایدن به سران سیاسی رژیم صهیونیستی درباره خشم جهانی هشدار داده و از کابینه جنگ این رژیم خواسته است که اشتباهات آمریکا را پس از ۱۱ سپتامبر تکرار نکند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *