رشد چشمگیر نقش مواد مخدر در مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی در آمریکا

10:00 - 21 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۴۰۸۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رشد چشمگیر نقش مواد مخدر در مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی در آمریکا
میزان نقش مصرف الکل و مواد در مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری‌های قلبی در آمریکا از ۹.۹ مرگ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ۱۹۹۹ به ۲۱.۴ مرگ در هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۹ افزایش یافت.

خبرگزاری میزان – آمریکا در سال ۲۰۲۳ شاهد افزایش نقش مداوم مصرف الکل و مواد مخدر در مرگ‌ومیر‌ها بر اثر نارسایی‌های قلبی بوده است.

به گزارش «یو‌اس‌اِی‌تودی»، یک مطالعه جدید نشان داد که مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی مرتبط با مصرف الکل و مواد مخدر در آمریکا به شکل پیوسته در حال افزایش است.

محققان مطالعه مذکور گزارش دادند که مرگ‌و‌میر ناشی از بیماری‌های قلبی که در آن مصرف مواد مخدر و الکل به‌عنوان عامل ذکر شده، بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۹ به‌طور متوسط هر سال ۴ درصد رشد یافته است.

علاوه بر این، براساس یافته‌های منتشر شده در مجله انجمن قلب آمریکا، نرخ مرگ‌و‌میر در این رابطه در سال‌های اخیر افزایش یافته و از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ بیش از ۶ درصد افزایش یافته است.

این اتفاق حتی با وجود کاهش کلی مرگ‌و‌میر ناشی از بیماری قلبی در همان دوره رخ داد.

پژوهشگر ارشد و متخصص قلب و استادیار پزشکی در بهداشت دانشگاه لوما لیندا ایالت کالیفرنیا، در این باره اظهار کرد: نتایج مطالعه به‌طور کلی با آنچه در کلینیک خود در حین مراقبت از بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی می‌بینیم، مطابقت دارد.

براساس این مطالعه، محققان اطلاعات گواهی مرگ ارائه شده از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) را بررسی کردند؛ آن‌ها بیش از ۶۳۶ هزار مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی مرتبط با مصرف مواد مخدر و الکل را که بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۹ رخ داده است، تجزیه و تحلیل کردند.

به‌طور کلی، این میزان از ۹.۹ مرگ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ۱۹۹۹ به ۲۱.۴ مرگ در هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۹ افزایش یافت.

محققان دریافتند که مصرف الکل به شکلی ویژه در این امر دخیل بوده و در ۶۵ درصد از مرگ‌ومیر‌های ناشی از بیماری قلبی نقش دارد.

براساس اعلام دانشگاه جانز هاپکینز، نوشیدن زیاد الکل با فشار خون بالا، نارسایی قلبی، سکته مغزی و چاقی مرتبط است.

دیگر مواد درگیر در بیماری‌های قلبی کُشنده عبارتند از مواد افیونی (۱۳.۷%). کوکائین (۹.۸ ٪)؛ محرک (۶.۵ ٪)؛ آرام بخش (۴.۱ ٪)؛ و ماری جوآنا (۰.۵%).

یک محقق در این باره تاکید کرد که اگرچه الکل و مواد افیونی موادی بودند که بیشترین ارتباط را با مرگ‌ومیر‌های قلبی عروقی در آمریکا داشتند، اما افزایش مرگ‌ومیر‌های قلبی عروقی مربوط به محرک‌ها (عمدتا آمفتامین‌ها) در طول دوره مورد مطالعه برجسته بود.

وی اظهار کرد: این هم خطر مداوم مواد رایج از جمله الکل و مواد افیونی و هم نیاز به مقابله با آمفتامین‌ها را به‌عنوان ماده‌ای که سهم آن در مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی که با سرعت بیشتری در حال رشد است، نشان می‌دهد.

این محقق همچنین گفت: ما از مشاهده افزایش قابل توجه مرگ‌و ‌یر‌ها در بین افراد ۲۵ تا ۳۹ ساله در مقایسه با دیگر گروه‌های سنی و در میان افراد در گروه‌های نژادی و قومی خاص، از جمله بزرگسالان سفیدپوست و بزرگسالان بومی شگفت‌زده شدیم.

نتایج نشان می‌دهد که بیشترین افزایش مرگ‌ومیر به دلیل مصرف این مواد، در میان افراد ۲۵ تا ۳۹ ساله (۳/۵ درصد) و پس از آن بزرگسالان ۵۵ تا ۶۹ ساله (۹/۴ درصد) رخ داده است.

علاوه بر این، افزایش مرگ‌و‌میر در میان زنان (۴.۸ ٪)، افراد سرخپوست آمریکایی یا آلاسکا (۵.۴ ٪) و افرادی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند (۵ ٪) برجسته‌ترین بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *