دستور دادستان مرکز استان خراسان رضوی در زمینه برخورد با تخریب‌کنندگان محیط‌ زیست

12:36 - 19 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۳۷۴۶
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
دستور دادستان مرکز استان خراسان رضوی در زمینه برخورد با تخریب‌کنندگان محیط‌ زیست
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی طی دستوری از دادستان سرخس خواست تا با تخریب کنندگان محیط زیست قاطعانه برخورد کند.

خبرگزاری میزان - در پی بروز مشکلات متعدد برای شهروندان در پی انتشار ریزگرد‌ها در مدت اخیر، محمدحسین درودی طی دستوری از دادستان سرخس خواست تا با تخریب کنندگان محیط زیست به ویژه قطع کنندگان درختان تاغ و سایر پوشش‌های گیاهی قاطعانه برخورد کنند.

در این دستور چنین آمده است:

جناب آقای حق شناس

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سرخس

سلام علیکم

نظر به اینکه بخش قابل توجهی از منشأ ایجاد ریزگرد‌ها طی سال جاری در سطح استان بویژه در آن شهرستان و همچنین کلان شهر مشهد، وجود بیابان‌هایی است که مراتع آن طی حدود یک دهه اخیر مورد تهدید جدی برخی افراد سودجو و فرصت طلب قرار گرفته و چنانچه اقدامات قاطع در برخورد با این افراد صورت نپذیرد؛ موضوع آلودگی هوا با منشأ ریزگرد‌ها در آینده تشدید خواهد شد؛ لذا مقتضی است در راستای دفاع از حقوق عامه که مهمترین مصداق آن صیانت از سلامت آحاد مردم است با بهره گیری از تمامی ظرفیت‌های قانونی از جمله قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع، قانون هوای پاک، قانون حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی رویه درخت و ... اقدامات ذیل را در دستور کار قرار داده و نتیجه را به طور مستمر به این دادستانی اعلام کنند.

۱- با قاطعیت با افرادی که نسبت به تخریب مراتع از جمله قطع درختان تاغ اقدام می‌کند، برخورد قانونی صورت پذیرفته و ضمن تسریع در رسیدگی به پرونده در دادسرا؛ در کیفرخواست از دادگاه نیز درخواست شود با بهره گیری از ظرفیت‌های قانونی نسبت به صدور مجازات‌های جایگزین حبس مبنی بر الزام مرتکبین این جرایم به انجام اقداماتی در راستای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی اقدام کنند.

۲- با کارگاه‌های غیرمجاز تولید زغال در سطح شهرستان در چارچوب قوانین و مقررات به صورت جدی برخورد کنند.

۳- چنانچه مدیران دستگاه‌های مسئول در انجام وظایف و تکالیف قانونی خویش کوتاهی یا سهل انگاری دارند در راستای دستورالعمل ترک فعل مدیران، اقدام قانونی در دستور کار قرار گیرد.

۴- از ظرفیت شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی شهرستان در جهت تبیین اهمیت و ضرورت موضوع با هدف همراه نمودن همه دستگاه‌های عضو شورا به منظور بهره گیری از همه ظرفیت‌ها در امر پیشگیری و صیانت از مراتع موجود بویژه تاغ زار‌ها و شناسایی و مقابله مستمر و اثربخش با متخلفین در این حوزه و ایجاد انگیزه و فرصت به آحاد مردم بویژه سازمان‌های مردم نهاد در حوزه محیط زیست در مشارکت طرح‌های بیابان زدایی و... برای تثبیت وضعیت فعلی و افزایش پوشش گیاهی در مکان‌های مستعد ایجاد ریزدگرد‌ها استفاده کنند.

محمد حسین درودی

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *