بررسی نسل‎کشی غزه در دادگاه لاهه؛ استقبال جهانی و هراس صهیونیست‎ها

11:58 - 17 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۳۳۶۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بررسی نسل‎کشی غزه در دادگاه لاهه؛ استقبال جهانی و هراس صهیونیست‎ها
رژیم صهیونیستی و آمریکا درباره نتیجه رسیدگی دادگاه بین‌المللی دادگستری در موضوع نسل‌کشی این رژیم در غزه به وحشت افتاده‌اند.

خبرگزاری میزان - نزدیک به سه ماه است که رژیم صهیونیستی به دلیل جنایات خود علیه مردم فلسطین از معافیت برخوردار بوده است. 

این وضعیت در ۲۹ دسامبر (هشتم دی)، زمانی‎که آفریقای جنوبی درخواستی ۸۴ صفحه‌ای را در دادگاه بین‌المللی دادگستری (ICJ یا دادگاه جهانی) ارائه کرد، که می‌گوید این رژیم در غزه نسل‌کشی می‌کند، تغییر کرد.

درخواست مستند آفریقای جنوبی، می‌گوید که اقدامات و ترک‌کاری‌های رژیم صهیونیستی ماهیت نسل‌کشی دارد، زیرا با هدف خاص برای نابودی فلسطینیان در غزه به‌عنوان بخشی از پاکسازی نژادی و قومی گسترده‌تر فلسطینی‌ها انجام می‌شود. 

همچنین این درخواست می‎گوید که رفتار رژیم صهیونیستی (از طریق سازمان‌ها و عوامل و سایر افراد و نهاد‌های صهیونیستی که بر اساس دستورالعمل‌ها یا تحت هدایت، کنترل یا نفوذ کابینه عمل می‌کنند) در رابطه با فلسطینی‌های غزه، نقض تعهدات این رژیم براساس کنوانسیون نسل‌کشی است.

رژیم صهیونیستی در حال تلاش برای جلوگیری از تشخیص دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر ارتکاب نسل‌کشی از سوی این رژیم در غزه است.

در چهارم ژانویه (۱۴ دی) وزارت خارجه رژیم صهیونیستی به سفارت‌های خود دستور داد تا سیاستمداران و دیپلمات‌های کشور‌های میزبان خود را تحت فشار قرار دهند تا در مخالفت با پرونده آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری اظهاراتی ارائه کنند.

پایگاه «ترواوت» در مقاله‌ای نوشت که رژیم صهیونیستی و حامی اصلی آن، یعنی آمریکا جدی بودن شکایت آفریقای جنوبی به دادگاه بین‌المللی دادگستری را درک می‌کنند و به همین دلیل به وحشت افتاده‌اند. 

رژیم صهیونیستی معمولا به نهاد‌های بین‌المللی بی‌توجهی می‌کند، اما پرونده آفریقای جنوبی را جدی گرفته است. 

در سال ۲۰۲۱، زمانی که دادگاه کیفری بین‌المللی تحقیقاتی را درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه آغاز کرد، این رژیم قاطعانه مشروعیت تحقیقات را رد کرد.

الیو لیبلیچ، کارشناس حقوق بین‌الملل در دانشگاه تل‌آویو به هاآرتص، گفت: اسرائیل عموما در چنین دادگاه‌هایی شرکت نمی‌کند. اما این یک کمیسیون تحقیق سازمان ملل یا دادگاه کیفری بین‌المللی نیست که اسرائیل اختیارات آن را رد کند. این دیوان بین‌المللی دادگستری است که اختیارات خود را از معاهده‌ای می‌گیرد که اسرائیل به آن ملحق شده است؛ بنابراین اسرائیل نمی‌تواند آن را به دلایل معمول رد کند. 

به گفته وی، دیوان بین‌المللی دادگستری همچنین یک نهاد با اعتبار بین‌المللی است.

اقدامات موقت علیه رژیم صهیونیستی می‌تواند تاثیر فوری داشته باشد

آفریقای جنوبی از دیوان بین‌المللی دادگستری درخواست می‌کند که اقدامات موقت (دستور موقت) را به‌منظور محافظت از فلسطینی‌ها در برابر آسیب بیشتر، شدید و جبران‌ناپذیر تحت کنوانسیون نسل‌کشی صادر کند. 

آفریقای جنوبی همچنین از دادگاه خواهد خواست تا اطمینان از پایبندی رژیم صهیونیستی به تعهداتش تحت کنوانسیون نسل‌کشی برای عدم دخالت در نسل‌کشی، و پیشگیری و مجازات نسل‌کشی را تضمین کند.

اقدامات موقت موردنظر آفریقای جنوبی شامل دستور دادن به رژیم صهیونیستی برای تعلیق فوری عملیات نظامی خود در غزه است.

این رژیم باید از کشتار و آسیب جدی جسمی یا روحی به فلسطینی‌ها و تحمیل شرایط زندگی به‌منظور نابودی کلی یا جزئی آن‌ها و اعمال تدابیری برای جلوگیری از زاد و ولد فلسطینی‌ها دست بکشد. 

آفریقای جنوبی از دیوان بین‌المللی دادگستری می‌خواهد که دستور دهد رژیم صهیونیستی از اخراج و آواره کردن اجباری فلسطینی‌ها و محروم کردن آن‌ها از غذا، آب، سوخت و تجهیزات و کمک‌های پزشکی دست بردارد.

دیوان بین‌المللی دادگستری که به‌عنوان بازوی قضایی سازمان ملل توصیف می‌شود، متشکل از ۱۵ قاضی است که برای یک دوره ۹ ساله از سوی مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت انتخاب می‌شوند. 

اگر یکی از طرفین کنوانسیون نسل‌کشی معتقد باشد که طرف دیگری به تعهدات خود عمل نکرده، می‌تواند آن رژیم را به دیوان بین‌المللی دادگستری ببرد تا برای آن مسئولیت تعیین شود.

این کار در پرونده بوسنی علیه صربستان انجام شد که در آن دادگاه تشخیص داد صربستان وظایف خود را برای جلوگیری و نسل‌کشی براساس کنوانسیون نقض کرده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *