رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رئیس‌کل دادگستری خوزستان: اجرای عدالت براساس قانون مهم‌ترین هدف دستگاه قضایی است

11:23 - 14 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۲۹۱۲
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس‌کل دادگستری خوزستان: اجرای عدالت براساس قانون مهم‌ترین هدف دستگاه قضایی است
رئیس‌کل دادگستری خوزستان در سومین نشست فصلی شورای برنامه‌ریزی مدیران قضایی دادگستری کل استان خوزستان، گفت: اجرای عدالت براساس قانون، اساس کار قوه قضاییه است و باید تلاش کنیم تا حق محوری در تمام سطوح استان بیش‌ازپیش بسط و گسترش یابد.

خبرگزاری میزان - سومین نشست فصلی مدیران قضایی استان با حضور رئیس کل دادگستری استان، معاونان وی، دادستان مرکز استان، روسای دادگستری و دادستان‌های سراسر خوزستان به میزبانی اهواز برگزار شد.

در ابتدای این همایش علی دهقانی با بیان اینکه خداوند را شاکریم که توفیق خدمتگزاری را به عنوان مدیر قضایی به ما عطا فرمود تا بتوانیم برای مردم و نظام خدمتگزاری موثر باشیم، به ویژگی‌های یک مدیر موفق از نظر رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: مدیر قضایی باید دارای ابتکار، خلاقیت و روزآمدی در کار باشد و متناسب با شرایط، امکانات و زمان در چارچوب قانون، خدمت‌رسانی به مردم را به بهترین شکل تسهیل کند.

رئیس کل دادگستری استان خوزستان در ادامه حرکت برمدار قانون را اصل بر شمرد و اظهار کرد: همه اقدامات دستگاه قضایی استان بر اساس قانون و در راستای اهداف و سیاست‌های کلان قوه قضاییه، حق محوری و اجرای عدالت، پیشگیری از وقوع جرم و ایجاد امنیت برای مردم است و در این راستا تمام توان به‌کار گرفته می‌شود.

وی اجرای عدالت و حق محوری را موجب سالم‌سازی و ایجاد آرامش در جامعه دانست و افزود: مسلماً هر میزان که آحاد مردم از اجرای عدالت و احقاق حقوق جامعه رضایت داشته باشند و با فساد و جرائم مخل به امنیت و آسایش عمومی جامعه برخورد قاطع صورت گیرد، ضمن اثر بازدارندگی در کاهش جرائم در رضایت‌مندی مردم نیز تاثیر‌گذار خواهد بود.

دهقانی استان خوزستان را از منظر اقتصادی، کشاورزی و ذخایر استراتژیک، جغرافیای مرکزی و جمعیتی جزو استان‌های حساس و مهم توصیف کرد و گفت: به‌رغم اینکه در همه شاخص‌های اقتصادی در رتبه‌های بالای کشور قرار داریم، اما کمتر برخوردار بودن در اکثر نقاط استان و عدم ارائه خدمات مناسب، مورد گلایه جدی مردم استان است.

وی با بیان اینکه مدیران قضایی باید نسبت به موضوعات مهم مردم در حوزه‌های قضایی ایفای نقش کنند، اظهار کرد: نسبت به ترک فعل‌ها، فساد و تضییع حقوق عامه نیز برخورد‌ها باید با قاطعیت صورت گیرد.

دهقانی با اشاره به دیدار مردم خوزستان و کرمان با رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: یکی از موضوعات مهم از دیدگاه معظم له انتخابات پایان سال جاری با سرفصل رقابت، امنیت، سلامت و مشارکت حداکثری بود لذا دستگاه قضایی به‌صورت مستقل و در راستای اجرای این فرامین باید عمل کند.

رئیس کل دادگستری خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش میزان ورودی پرونده‌های قضایی به محاکم استان، گفت: تقویت برنامه‌های پیشگیری محور، اجرای برنامه‌های فرهنگی، آموزش از طریق رسانه‌های جمعی و مجازی می‌تواند در این راستا موثر واقع شود.

دهقانی ضمن اشاره به اهمیت انجام حداکثری ابلاغ‌ها به‌صورت الکترونیک، بر ضرورت احصاء دلایل عقب‌ماندگی در این خصوص و در برخی از بخش‌ها و شهرستان‌ها از سوی مدیران قضایی مربوطه تاکید کرد و افزود: خدمت برپایه و مدار فناوری در استان مغفول مانده است و باید رسیدگی‌ها به طرف الکترونیکی شدن سوق پیدا کند.

رئیس کل دادگستری استان خوزستان در ادامه سخنان خود، ضرورت برخورد قاطع، بازدارنده و عبرت‌آموز با دارندگان و استفاده‌کنندگان از سلاح غیرمجاز، سارقان و به‌طور خاص سرقت‌های به‌عنف و مسلحانه و خشن را مورد اشاره قرار داد و گفت: یکی از مطابات بحق مردم برخورد با این جرائم است که باید به‌صورت قاطع با این متخلفان برخورد صورت گیرد.

وی تعیین تکلیف سریع و فوری اموال و خودرو‌های توقیفی و تملیکی، صیانت و حفاظت از بیت المال و اراضی ملی و منابع طبیعی و برخورد با متصرفین و متعرضین به اراضی ملی و منابع طبیعی و بازدید‌های مستمر و مداوم قضات از زندان‌های استان را خواستار شد و افزود: یکی از موارد مورد تاکید، استفاده از مجازات جایگزین حبس در جرائم سبک و جلوگیری افزایش جمعیت کیفری در زندان‌ها است.

معاونان رئیس کل و دادستان مرکز استان نیز در این نشست مهم‌ترین برنامه‌های حوزه مربوطه در سه ماهه پایانی سال را تشریح کردند.

در ادامه جلسه نیز از مدیران برتر که در پیشرفت برنامه‌های اجرایی بیشترین نقش را در سه ماهه سوم سال داشتند تقدیر شد.

در این نشست، معاون قضایی و فنآوری اطلاعات و برنامه‌ریزی استان خوزستان گزارشی از میزان پیشرفت برنامه‌های اجرایی دادگستری استان در سال ۱۴۰۲ و نیز وضعیت شعب حوزه‌های قضایی تابعه استان ارائه کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *