رئیس و معاونان دیوان عدالت اداری کشور به درخواست‌های حقوقی و قضایی ۲۰۰ نفر از مردم لرستان رسیدگی کردند

9:52 - 14 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۲۸۸۶
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس و معاونان دیوان عدالت اداری کشور به درخواست‌های حقوقی و قضایی ۲۰۰ نفر از مردم لرستان رسیدگی کردند
رئیس دیوان عدالت اداری به همراه معاونان خود در سفر سه روزه به لرستان با حضور در سالن جلسات دادگاه شهرستان خرم‌آباد به بررسی مشکلات حقوقی و قضایی حدود ۲۰۰ پرونده پرداختند و دستورات مقتضی را صادر کردند.

خبرگزاری میزان - پیرو منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی که مردمی بودن و مهمتر از آن مردمی ماندن را از ویژگی‌های لازمِ هر مسئول نظام اسلامی خواندند و در راستای تاکیدات رئیس قوه قضاییه برای ملاقات بی واسطه مسئولان قضایی با مردم، حجت الاسلام والمسلمین حکمتعلی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری به همراه معاونان در سالن جلسات دادگستری شهرستان خرم آباد حضور یافتند و با حدود ۲۰۰ نفر از مراجعان که برای رفع مشکلات حقوقی و قضایی خود به این حوزه قضایی مراجعه کرده بودند دیدار و به پرونده‌های آن‌ها رسیدگی کردند.

در این دیدار، رئیس و معاونان دیوان عدالت اداری کشور پس از استماع مشکلات و در خواست‌های مراجعه کنندگان جهت رفع مشکلات حقوقی و قضایی آن‌ها دستورات لازم را صادر کردند.

حجت الاسلام و المسلمین مظفری درباره درخواست‌های مطرح شده در این ملاقات مردمی، اظهار کرد: یکی از موضوعات مورد تاکید رئیس قوه قضاییه بحث پاسخگویی به مراجعان و ارتباطات با توده مردم است، مخصوصا مراجعه کنندگانی که به هر نحو در مجموعه قضایی پیگیر پرونده‌های مطروحه خود هستند.

وی افزود: ملاقات‌های مردمی امروز را می‌توان در چند بخش تقسیم بندی کرد بخش اول مربوط به کسانی است که در مجموعه قضایی مخصوصا در دیوان عدالت اداری پرونده تشکیل داده اند و در مراجعات حضوری پیگیر این هستند که پرونده سریعتر به نتیجه برسد و رای مقتضی صادر شود.

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: با توجه به مقررات قانونی مبنی بر اینکه بعد از تقدیم دادخواست زمان قانونی نیاز است که تبادل لوایح صورت گیرد تا پاسخ از دستگاه طرف شکایت واصل شود پس از بررسی این موارد اگر متوجه شدیم که واقعا دادرسی طولانی شده است از شعبه مربوطه می‌خواهیم که در اسرع وقت رای مقتضی را صادر کند.

حجت الاسلام والمسلمین مظفری بیان کرد: بخش دوم درخواست‌ها در ملاقات‌های مردمی به پیگیری اجرای حکم برمی‌گردد؛ یعنی در فرایند اجرا بعضا برخی از مراجعه‌کنندگان مدعی هستند که یا اطاله صورت گرفته یا رای صادر شده به صورت کامل اجرا نشده است که این موارد مورد بررسی قرار می‌گیرد تا اگر واقعا رای اجرا نشده باشد بر اساس قانون پرونده مورد بررسی قرار گیرد. همچنین اگر مطالبه‌ای نسبت به یک دستگاه صورت گرفته باشد طبق قانون فرآیند‌های اخطار، احضار و یا اعلام استنکاف و برداشت از حساب صورت می‌گیرد.

رئیس دیوان عدالت اداری کشور ادامه داد: تمام موارد مطرح شده در قانون دیوان عدالت اداری پیش بینی شده و بر همین اساس همکاران معاونت نظارت و بازرسی، رئیس دیوان و معاونت‌های مربوطه مسئول پیگیری این قضیه هستند تا چرخه اجرا به طریق صحیح قانونی انجام شود.

وی افزود: اگر نقصی در اجرا وجود داشته باشد طبعا پرونده باید به شعبه صادر کننده رای قطعی بازگردد تا اظهار نظر انجام شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مظفری اظهار کرد: بخش سوم درخواست‌ها مربوط به این موضوع است که برخی از متقاضیان در ملاقات مردمی بعد از اجرا حکم مراجعه می‌کنند و در رابطه با اصل رای نظراتی دارند و معتقدند که رای درست صادر نشده و مطابق قانون در زمان انشا رای مقرارت قانونی لحاظ نشده است.

رئیس دیوان عدالت اداری خاطر نشان کرد:امروز در دادگاه شهرستان خرم آباد در خصوص حدود ۲۰۰ پرونده با مراجعان ملاقات حضوری صورت گرفت ضمن اینکه مراجعه‌کنندگان به صورت مستمر و روزانه به دیوان عدالت اداری نیز مراجعه می‌کنند، ولی بعضا به لحاظ حساسیت موضوع و یا احیانا اقناع نشدن مراجعان از توضیحاتی که در دیوان عدالت به آن‌ها داده شده است مجددا در این دیدار مراجعه می‌کنند و بر حسب وظیفه در استان لرستان حضور پیدا کرده و سوابق را بررسی می‌کنیم.

وی افزود: برخی از آرا و موارد مطروحه را برای بار دوم و سوم نیز به کارشناسان قضایی دیگر می‌دهیم که بررسی کنند تا اگر حقی ضایع شده باشد احقاق حق صورت می‌گیرد. در این جلسه نیر تعدادی از مراجعان مدعی بررسی مجدد بودند، بنابراین دستورات لازم صادر شد که مجدد کارشناس دیگری با دقت بیشتر موارد مطروحه را مورد بررسی قرار دهد. بر اساس مقررات قانونی اگر احراز شد رای خلاف قانون است رسیدگی مجدد صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *