مدارس نوار غزه؛ کانون جنایت‌های رژیم صهیونیستی

16:49 - 05 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۱۴۰۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مدارس نوار غزه؛ کانون جنایت‌های رژیم صهیونیستی
رژیم صهیونیستی مدارس غزه را به محلی برای ارتکاب جنایت‌های وحشیانه خود تبدیل کرده است.

خبرگزاری میزان – رژیم صهیونیستی همچنان به نقض حریم مدارسی که در نوار غزه به پناهگاه ده‌ها هزار آواره تبدیل شده‌اند، ادامه می‌دهد و مرتکب تخلفات شدید از جمله قتل‌های فراقانونی، دستگیری‌های خودسرانه، شکنجه و ارعاب غیرنظامیان می‌شود.

یورش نیرو‌های نظامی صهیونیست به مدرسه الرافعی در اردوگاه آوارگان جبالیا که هزاران آواره را در خود جای داده است و دستگیری نوجوانان کمتر از ۱۵ ساله مستند شده است.

رژیم صهیونیستی حملات مستمری را به مراکز سرپناه غزه انجام می‌دهد که بیشتر آن‌ها در مدارسی که از سوی آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) اداره می‌شوند و نشان سازمان ملل را دارند.

 این مراکز از روز‌های آغازین نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه هدف قرار گرفته‌اند.

حملات نظامی رژیم صهیونیستی اشکال مختلفی داشته است؛ در ابتدا، مراکز پناهگاهی بار‌ها هدف بمباران هوایی قرار گرفتند که منجر به شهادت هزاران غیرنظامی و مجروح شدن بسیاری دیگر شد.

این اتفاق در چندین نوبت در مدرسه الفاخوره و ده‌ها مدرسه دیگر در غزه و مناطق شمالی آن و همچنین در خان یونس در بخش جنوبی نوار غزه و اردوگاه البریج در منطقه مرکزی غزه رخ داد.

اطلاعات اولیه جمع‎آوری شده نشان می‌دهد که این حملات غیرقابل توجیه بوده و غیرنظامیان بی‌گناهی را هدف قرار داده‌اند که پس از دریافت دستور رژیم صهیونیستی برای تخلیه منازل و مناطق مسکونی خود به این مراکز پناه برده‌اند.

مرحله دوم هدف قرار دادن مدارس و پناهگاه‌ها با تهاجم زمینی رژیم صهیونیستی به نوار غزه همراه شد؛ ده‌ها شهادت در مورد یورش ارتش رژیم صهیونیستی به این مدارس پس از تخریب دیوار‌ها و دروازه‌های آن‌ها با تانک در میان تیراندازی شدید و گلوله‌های تانک دریافت شده است.

نیرو‌های نظامی رژیم صهیونیستی در چندین مدرسه از جمله مدرسه شادیه ابوغزاله در جبالیا که پس از عقب‌نشینی نیرو‌های صهیونیست در آنجا ۹ جسد از جمله زنان و کودکان پیدا شد، کشتار میدانی انجام داده‌اند.

پس از یورش نیرو‌های صهیونیست به مدرسه، دو سرباز مستقیما به سمت اعضای خانواده وی در حالی که در یکی از کلاس‌ها بودند تیراندازی کردند.

پس از شهادت اعضای خانواده‌اش، سربازان صهیونیست او را به همراه دیگر غیرنظامیان فلسطینی دستگیر کردند و چند روز در بازداشت نگه‌داشتند و در این مدت قبل از آزادی، مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفتند.

پس از عقب‌نشینی نظامیان صهیونیست از مجاورت مدرسه‌ای که به مدت یک هفته در آن مستقر بودند، غیرنظامیان به ساختمان بازگشته و اجساد اعضای خانواده خود را در وضعیت تجزیه یافتند؛ در میان قربانیان یک زن، شوهرش و چند تن از فرزندانشان بودند.

در کنار کشتار در مدارس، نظامیان صهیونیست به‌‎طور فعال نوجوانان را بازداشت می‌کنند، آن‌ها را مجبور به برهنه شدن و انتقال آن‌ها به مکان‌های دیگری می‌کنند که در آن‌ها شکنجه و آزار غیرانسانی صورت می‌گیرد. در همین حال، زنان تحت بازجویی قرار می‌گیرند و تعدادی دستگیر و برخی دیگر آزاد می‌شوند.

نیرو‌های نظامی صهیونیست وسایل شخصی و پول آوارگان را غارت کرده و به‌عنوان مثال در چندین مورد جواهرات را از زنان مصادره کرده‌اند.

سومین مرحله تخلفات علیه مدارس و مراکز سرپناه، تبدیل آن‌ها از سوی ارتش رژیم صهیونیستی به پادگان نظامی برای استفاده به‎عنوان مقر موقت نیرو‌های اشغالگر خود و به‌عنوان مراکز تحقیقات و شکنجه غیرنظامیان فلسطینی است.

مرحله چهارم، هدف قرار دادن مراکز پناهگاهی شامل تخریب آن‌هاست که رژیم صهیونیستی آنها را با کار گذاشتن مواد منفجره یا بمباران کامل ویران می‌کند، مانند زمانی که مدرسه‌ای را در ۱۲ دسامبر در نزدیکی بیمارستان اندونزی در بیت لاهیا در شمال غزه ویران کرد.

با توجه به اینکه این مدارس تحت نظارت سازمان ملل هستند و بسیاری از آن‌ها با بودجه سازمان ملل و از مالیات دهندگان کشور‌های مختلف ساخته شده‌اند، قرار است در زمان اوج حملات نظامی از حمایت ویژه برخوردار شوند اما در واقعیت، حمایتی صورت نگرفته است.

عملیات‌ جاری کشتار، حذف فیزیکی و تخریب نظام‌مند ساختمان‌ها و تأسیسات هیچ توضیح یا توجیهی جز بخشی از اقدامات عمدی ندارند؛ با غیرنظامیانی که قرار است تحت قوانین بین‌المللی بشردوستانه محافظت شوند.

طبق قوانین بین‌‎المللی بشردوستانه، رژیم صهیونیستی موظف است تمام اقدامات احتیاطی ممکن را برای جلوگیری از آسیب رساندن به غیرنظامیان اتخاذ و اطمینان حاصل کند که شرایط مناسب برای امنیت و سرپناه برای آن‌ها فراهم شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *