رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

استفاده از داروی تجاوز جنسی در انگلیس؛ وزیر کشور ناچار به عذرخواهی شد

12:09 - 05 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۱۳۲۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
استفاده از داروی تجاوز جنسی در انگلیس؛ وزیر کشور ناچار به عذرخواهی شد
اظهارنظر وزیر کشور انگلیس درباره داروی تجاوز جنسی، موجب افزایش درخواست‌‎ها برای استعفای وی شده است.

خبرگزاری میزان – رسانه‎های انگلیس می‎گویند که جیمز کلورلی، وزیر کشور انگلیس، در نشستی در منزل نخست وزیر این کشور برای بررسی راهکار‌های جلوگیری از تجاوز به زنان برگزار شده بود، درباره داروی تجاوز جنسی اظهارنظر کرده است.

این جلسه در روز ۱۸ دسامبر گذشته برگزار شده و کلورلی در آن «به شوخی» گفته که ریختن مقداری داروی تجاوز جنسی در نوشیدنی همسرش غیرقانونی نیست اگر میزان آن کم باشد.

وزیر کشور انگلیس در پی اظهارات در مورد نوشیدنی همسرش با داروی تجاوز جنسی، با درخواست‌هایی برای استعفا مواجه شد.

کلورلی تنها چند ساعت پس از آنکه وزارت کشور برنامه‌های خود را برای مقابله با قرار دادن مواد مخدر در نوشیدنی افراد دیگر یا مستقیما در بدن افراد بدون اطلاع آن‌ها اعلام کرد، به دلیل این اظهارات عذرخواهی کرد.

اما فعالان حقوق بشری گفته‎اند که اظهارات او برای قربانیان تجاوز و آزار جنسی «ناراحت کننده و تحریک‌آمیز» است؛ آن‌ها خواستار تجدید نظر در نگرش‌هایی شدند که «شوخی» در مورد تجاوز جنسی و کنترل اجباری را عادی می‌کند.

ساندی میرر، گزارش داد که کلورلی به میهمانان در نشست اخیر داونینگ استریت، گفت: هر شب مقدار کمی روهیپنول (داروی تجاوز جنسی) در نوشیدنی او، اگر فقط کمی باشد واقعا غیرقانونی نیست.

مکالمات در نشست‌های داونینگ استریت معمولا غیرقابل ثبت است، اما ساندی میرر گزارش داد که به دلیل موقعیت و موضوع کلورلی، قوانین را زیر پا گذاشته است.

سخنگوی وزیر کشور انگلیس، گفت: در آنچه که همیشه به‌عنوان یک مکالمه خصوصی شناخته می‌شد، جیمز کلورلی در نشست بررسی مقابله با خوراندن دارو به افراد برای آزار جنسی، چیزی که به وضوح یک شوخی کنایه‌آمیز بود را انجام داد و به دلیل آن عذرخواهی کرد.

اما اظهارات کلورلی پیام‌های دولت انگلیس را در مورد مقابله با خوراندن داروی آزار جنسی به افراد منحرف کرده و جرقه‌هایی را برای استعفای وزیر کشور برانگیخته است.

واکنش‌ها به اظهارات کلورلی

مدیر انجمن فاوست، یک موسسه خیریه پیشرو در زمینه حقوق زنان، گفت: این اظهارات «ناراحت کننده» بود؛ ما می‌دانیم که «شوخی» بهانه‌ای است که تحت آن به زن‌ستیزی اجازه رشد داده می‌شود، چگونه می‌توانیم برای رسیدگی جدی به خشونت علیه زنان و دختران به جیمز کلورلی اعتماد کنیم؟ ما مستحق بهتر از این‌ها از قانون‌گذارانمان هستیم و او باید استعفا دهد.

الکس دیویس جونز، وزیر در سایه خشونت خانگی و حفاظت از قربانیان، گفت: «شوخی بود» بی‌اساس‌ترین بهانه است و کسی آن را نمی‌پذیرد؛ اگر وزیر کشور در مورد مقابله با خشونت و خشونت علیه زنان و دختران جدی است، پس این نیاز به یک تغییر فرهنگی کامل دارد، شوخی باید متوقف و این امر باید از بالاترین سطح شروع شود.

طبق گزارش وزارت کشور انگلیس، پلیس به طور متوسط ۵۶۱ گزارش در ماه دریافت می‌کند که بیشتر آن‌ها به وسیله زنان، معمولاً پس از حوادثی در رستوران‌ها و باشگاه‌های شبانه یا در نزدیکی آن‌ها ارسال می‌شود.

بین ماه می ۲۰۲۲ و آوریل گذشته، ۶ هزار و  ۷۳۲ گزارش از خوراندن داروی تجاوز جنسی به افراد در انگلیس و ولز گزارش شده است.

کیتی راسل، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران موسسه لیدز به عنوان گروه پشتیبانی پس از تجاوز و خشونت جنسی، گفت: این اظهارات باعث ناراحتی بسیاری از قربانیان می‌شود که سیاست‌های جدید برای کمک به آن‌ها تعیین شده است؛ فکر می‌کنم این واقعیت که کلورلی احساس می‌کرد این اظهارنظرها، حتی با لحن شوخی، در چنین جایگاه عمومی و رسمی مناسب است، واقعا نشان می‌دهد که فرهنگ تجاوز تا چه حد هنوز بر جامعه ما نفوذ دارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *