لزوم تشکیل کمیته تحقیق بین‌‎المللی درباره شکنجه اسیران فلسطینی

8:59 - 04 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۱۰۶۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
لزوم تشکیل کمیته تحقیق بین‌‎المللی درباره شکنجه اسیران فلسطینی
اسیران فلسطینی که در ماه‌های اخیر از سوی رژیم صهیونیستی بازداشت شدند، هدف شکنجه‌های هولناکی در اردوگاه‌های این رژیم قرار گرفتند.

خبرگزاری میزان – نهاد‌های بین‌المللی و امدادی درخواست فوری برای تشکیل یک هیئت بین‌المللی برای بازدید از زندان‌ها و اردوگاه‌های بازداشت رژیم صهیونیستی دارند، جایی که بیش از ۸ هزار اسیر فلسطینی در حال حاضر در آنها نگهداری می‌شوند، ارائه کردند.

این درخواست‌ها در حالی مطرح می‌شوند که شواهدی درباره نقض گسترده حقوق اسیران، دستگیری‌های دسته جمعی، ناپدید شدن اجباری، شکنجه، ارائه نشدن درمان و حتی قتل آن‌ها وجود دارد.

لزوم تشکیل کمیته تحقیق بین‌‎المللی درباره شکنجه اسیران فلسطینی در اردوگاه‌های صهیونیستی

ناظر حقوق بشر اروپا-مدیترانه (یورو-مد مانیتور) در نامه‌ای رسمی که به‌طور همزمان به کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، کمیته ناپدید شدن اجباری سازمان ملل و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ خطاب شد، خواستار اقدام فوری برای افشای سرنوشت و شرایط بازداشت اسیران فلسطینی شد، به‌ویژه کسانی که از ساکنان نوار غزه هستند.

۸ هزار اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در حال حاضر بیش از ۸ هزار فلسطینی از جمله حدود هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۴۰۰ نفر از نوار غزه را که پس از ۷ اکتبر بازداشت شدند، در زندان‌های خود نگه‌می‌دارد.

مدت کوتاهی پس از دستگیری، اسیران فلسطینی هدف آزار و اذیت نظام‌مند قرار گرفته‌اند، از جمله برهنه کردن، دستبند، چشم‌بند، ضرب و شتم شدید، آزار و اذیت، آزار و تجاوز جنسی، محرومیت از خواب، غذا، آب و بهداشت اولیه و توهین در مقابل دوربین‌ها.

لزوم تشکیل کمیته تحقیق بین‌‎المللی درباره شکنجه اسیران فلسطینی در اردوگاه‌های صهیونیستی

استفاده بی‌سابقه از سیاست بازداشت اداری

در طول ۱۱ هفته گذشته، مقامات صهیونیست مکررا از سیاست بازداشت اداری علیه فلسطینی‌ها استفاده کردند، استفاده از اقدامات اضطراری که اجازه رفتار غیرانسانی و تحقیرآمیز با اسیران را می‌دهد، گسترش دادند و گزارش‌های مربوط به شکنجه و مرگ در زندان را به اندازه کافی بررسی نکردند.

تعداد فلسطینیان دستگیر شده تحت بازداشت اداری -تاکتیکی که رژیم صهیونیستی برای دستگیری افراد بدون اتهام یا محاکمه به کار می‌گیرد- به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است، در حالی که سرنوشت و محل نگهداری بسیاری از آن‌ها ناشناخته مانده است.

لزوم تشکیل کمیته تحقیق بین‌‎المللی درباره شکنجه اسیران فلسطینی در اردوگاه‌های صهیونیستی

بازداشت اداری یکی از ابزار‌های اصلی رژیم صهیونیستی برای اجرای رژیم آپارتاید چند دهه‌ای خود علیه فلسطینی‌ها بود و به ابزاری برای شکنجه و تحقیر تبدیل شده است.

طی چند هفته گذشته، ارتش رژیم صهیونیستی به‌طور عمدی تصاویر و عکس‌های تکان‌دهنده‌ای منتشر کرد که نشان می‌داد اسیران فلسطینی تقریبا برهنه بودند و با چشم‌بند، روی زمین زانو زده‌اند و از سوی نظامیان صهیونیست محافظت می‌شود یا با اتوبوس‌های نظامی به مکان‌های نامعلومی منتقل می‌شوند.

روایت‌های اسیران تازه آزاد شده یا وکلای آن‌ها و همچنین فیلم‌های منتشر شده شرایط سخت، شکنجه و بدرفتاری‌هایی را که با اسیران فلسطینی از سوی نظامیان رژیم صهیونیستی انجام شده، تأیید می‌کند.

لزوم تشکیل کمیته تحقیق بین‌‎المللی درباره شکنجه اسیران فلسطینی در اردوگاه‌های صهیونیستی

این صحنه‌های هولناک نشان می‌دهد که اسیران هدف ضرب و شتم شدید و شکنجه عمدی قرار گرفته‌اند، اما این اقدامات ممکن است به دلیل نداشتن نمایندگی قانونی برای اسیران، ترس از انتقام‌جویی و دسترسی نداشتن نهاد‌های نظارتی بین‌المللی به مراکز بازداشت رژیم صهیونیستی گزارش نشود.

 در نتیجه جنایت‌ها و شکنجه‌ها در زندان‌های رژیم صهیونیستی علیه اسیران فلسطینی نه‌تنها ادامه می‌یابد، بلکه اثرات وحشتناک آن‌ها بدتر می‌شود.

شواهد جمع‌آوری شده، گزارش‌های منتشر شده از سوی روزنامه عبری هاآرتص درباره قتل‌عام علیه اسیران غزه را تایید کرد.

تعدادی از اسیران پس از شکنجه شدید و بدرفتاری در اردوگاه‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند.

اردوگاه‌های بازداشت، اسیران فلسطینی در هر سنی، از کودکان خردسال تا افراد مسن را در خود جای داده‌اند؛ در اردوگا‌های حصارکشی شده، آن‌ها در حالی که چشم‎بند بر چشم‌های خود دارند و دست‌هایشان بسته است، تحت بررسی‌های سخت قرار می‌گیرند.

شکنجه و سایر اشکال بدرفتاری با افراد تحت حمایت در سرزمین‌های اشغالی براساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی است و نباید آن‌ها را تحمل کرد؛ انجام این کار حاکمیت قانون را به خطر می‌اندازد و به جایگاه نظام حقوقی بین‎المللی آسیب می‌رساند.

در این نامه از نهاد‌های بین‌المللی خواسته شده تا با بازدید فوری از زندان‌های رژیم صهیونیستی و بررسی شرایط بازداشت اسیران فلسطینی مطابق با قوانین بین‌المللی و همچنین اطمینان از پاسخگویی ناقضان حقوق بشر و پاسخگویی به قربانیان، به تعهدات بین‌المللی حقوق بشر پایبند باشند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *