گزارش| 

افزایش حمایت‌های قضایی از واحد‌های تولیدی/۲۱ واحد راکد از ابتدای سال با کمک دادگستری استان اصفهان احیا شدند

8:00 - 04 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۰۸۷۹
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
افزایش حمایت‌های قضایی از واحد‌های تولیدی/۲۱ واحد راکد از ابتدای سال با کمک دادگستری استان اصفهان احیا شدند
رئیس کل دادگستری اصفهان با بیان اینکه ۲۱ واحد تولیدی راکد از ابتدای سال جاری احیا شدند، گفت: این روند به حفظ هزار و ۴۷۷ نیروی کار کمک کرده است.

خبرگزاری میزان- رفع موانع و مشکلات عرصه تولید، تولیدکنندگان و صنعتگران، از جمله اقدامات و اولویت‌های دستگاه قضایی در دوره تحول است که با توجه به تمرکز عدلیه بر این موضوع، تاکنون تلاش‌های مثمر ثمری در راستای احیای کارخانه‌های تعطیل و نیمه تعطیل در سر اسر کشور انجام شده و زمینه اشتغال مجدد تعداد زیادی از کارگران را فراهم کرده است.

با ورود دستگاه قضایی به این مقوله مهم و حیاتی در اقتصاد کشور، اقداماتی در راستای جلوگیری از ورشکستگی، رکود، تعطیلی و ارتقای تولید و اشتغال در واحد‌های تولیدی و صنعتی راکد و نیمه راکد، در دستورکار قرار گرفته است.

رئیس قوه قضاییه (۱۶ مرداد( امسال در جریان بازدید از کارخانه صنایع مخابراتی راه دور ایران در شیراز، ضمن گفت‌وگو با دست‌اندرکاران این کارخانه و مسئولان مربوطه استان، طی سخنانی، با اشاره به اهتمام خود به بازدید‌های میدانی از مراکز مختلف از جمله بنگاه‌های تولیدی و صنعتی در راستای حمایت از رشد تولید و مهار تورم، گفت: ضرورت دارد اقداماتی که در راستای احیای واحد‌های تولیدی آغاز می‌شود، با قوت ادامه یابد و در این مسیر نباید هیچگونه عقب‌گردی داشته باشیم.

قاضی‌القضات با بیان اینکه باید همه قوا و دستگاه‌های کشور بر مقوله تحقق شعار سال ناظر بر مهار تورم و رشد تولید، متمرکز شوند، گفت: اگر رشد تولید و اشتغال محقق شود، بی‌گمان بسیاری از مشکلات اجتماعی و مشکلات حوزه‌های دیگر نیز مرتفع خواهد شد. 

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: باید از همه فعالان اقتصادی و همه فعالان بخش خصوصی که دارای اهلیت و توانایی و تخصص در حوزه‌های تولیدی و صنعتی هستند، حمایت همه‌جانبه را به عمل آوریم.

حال، با توجه به تاکیدات رئیس قوه قضاییه مبنی بر لزوم تحقق شعار‌های اقتصادی اعلامی سال از سوی مقام معظم رهبری؛ تمام مسئولان قضایی کشور با انجام بازدید از واحد‌های تولیدی و صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل در سایر استان‌های کشور و حضور در جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی، سعی در تامین امنیت سرمایه‌گذاری دارند تا اقدامات تاثیرگذاری در مهار تورم، تامین سرمایه گذاری و حمایت از فعالان اقتصادی کشور صورت پذیرد. 

افزایش حمایت‌های قضایی از واحد‌های تولیدی/۲۱ واحد راکد از ابتدای امسال در استان اصفهان احیا شده است

مسئولان قضایی جهت کمک و باز شدن گره‌های عرصه تولید و صنعت کشور، بازدید‌های میدانی فراوانی از واحد‌های تولیدی و صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل و همچنین شرکت‌های دانش بنیان را در دستورکار خود قرار داده‌اند و مدیران و تلاشگران این عرصه‌ها نیز در مقابل کمک عدلیه و حضورش در میدان، با بکارگیری مددجویان زندان‌ها مسئولیت اجتماعی خود را انجام می‌دهند و با امیدی مضاعف در حال تلاش و حرکت رو به جلو هستند.

در این میان، دادگستری استان اصفهان از فعال‌ترین‌ها در سرکشی به واحد‌های تولیدی و برگزاری جلسات برای رفع مشکل کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی و صنعتی است.

مسئولان قضایی استان اصفهان ملزم به بازدید میدانی از واحد‌های تولیدی هستند

حجت‌الاسلام والمسمین اسدالله جعفری، رئیس کل دادگستری استان اصفهان در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی دادگستری استان اصفهان برای رفع موانع تولید بیان کرد: به موجب مصوبات هفتمین جلسه شورای مدیران قضایی دادگستری کل اصفهان که در تاریخ ۲۱ مهر ۱۴۰۱ برگزار شد، روسای دادگستری ها، دادستان‌ها و روسای حوزه‌های قضایی بخش سراسر حوزه قضایی استان ملزم به بازدید میدانی از واحد‌های تولیدی واقع در حوزه تحت تصدی خود و ارائه گزارش بازدید به صورت ماهیانه شدند.

وی افزود: بازدید‌هایی از واحد‌های تولیدی واقع در حوزه قضایی شهرستان اصفهان به صورت ماهیانه توسط اینجانب و رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان اصفهان و دادستان مرکز استان صورت می‌پذیرد.

گزارش بازدید‌های انجام شده، توسط شهرستان‌ها نیز ارسال می‌شود

 رئیس کل دادگستری استان اصفهان تاکید کرد: گزارش بازدید‌های انجام شده، توسط شهرستان‌ها نیز ارسال می‌شود که در ضمن آن مشکلات واحد‌ها نیز منعکس شده، برخی با پیگیری مقامات قضایی شهرستان برطرف شد و برخی نیز جهت پیگیری در سطح استانی و بعضا ملی به دبیرخانه ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه در استان اصفهان منعکس می‌شود.

مسئولان قضایی اصفهان ۲۹۳ بازدید از واحد‌های تولیدی استان داشته‌اند 

حجت‌الاسلام والمسلمین جعفری تاکید کرد: از ابتدای سال تا کنون تعداد ۲۹۳ بازدید از واحد‌های تولیدی سراسر حوزه قضایی استان به عمل آمده است که سهم مرکز استان ۶۱ بازدید بوده است.

افزایش حمایت‌های قضایی از واحد‌های تولیدی/۲۱ واحد راکد از ابتدای امسال در استان اصفهان احیا شده است

از تمامی شهرک‌های صنعتی اصفهان بازدید شده است

وی با اشاره به شهرک‌های صنعتی که توسط مقامات قضایی استان از آن‌ها بازدید شده است، گفت: تقریبا از تمامی شهرک‌های صنعتی اصفهان بازدید به عمل آمده است.

بازدید از شرکت‌های دانش بنیان

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با اشاره به شرکت‌های دانش بنیانی که از ان‌ها بازدید شده نیز گفت: شرکت دانش بنیان زیست فناوری سیتک (فعال در زمینه تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی)، شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان (فعال در زمینه تولید تجهزات پزشکی)، شرکت دانش بنیان شهر همراه صفه (محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی مواد پیشرفته)، شرکت دانش بنیان نیرو پردازش اسپینر (تولید در زمینه‌ی الکترونیک، فوتونیک، مخابرات و سیستم‌های خودکار برق)، شرکت دانش بنیان فناوری پایا مواد (ساخت قطعات با جنس سوپر آلیاژ برای صنایع نیروگاهی، نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع فولاد) بازدید شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین جعفری خاطرنشان کرد: از شرکت نیرو گستران خلاق پویا (طراحی و ساخت محصولات مرتبط با نیروگاه‌های برق)، شرکت دانش بنیان آلتون (طراحی و ساخت تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته)، شرکت دانش بنیان فراتک (طراحی فرایند‌های شیمیایی)، شرکت دانش بنیان فرا صنعت آرمان (تولید تجهیزات اندازه گیری و ابزار دقیق در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی)، شرکت دانش بنیان پرتو سازان سلامت سپاهان (تولید در زمینه‌ی الکترونیک، فوتونیک، مخابرات و سیستم‌های خودکار برق)، شرکت دانش بنیان پارس کلید تابان (تولید کالای هایتک زنجیره‌ای صنعت برق)، شرکت دانش بنیان سفیر سبز اصفهان (تولید کود‌های کشاورزی)، شرکت دانش بنیان نیکو طرح سازان سپاهان (تولید تجهیزات پیشرفته ماشین آلات) نیز بازدید شده است.

اقدامات پس از بازدید‌های میدانی

وی با اشاره به اقداماتی که پس از بازدید‌های میدانی صورت می‌گیرد، گفت: بازدید از واحد‌های تولیدی مرحله پس از تشکیل پرونده در دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه در استان اصفهان است، با این توضیح که با مراجعه نماینده واحد تولیدی به دبیرخانه یا ارسال مستندات و معرفی واحد از طریق کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان اصفهان و یا ارسال طبق بازدید به عمل آمده توسط حوزه‌های قضایی شهرستان‌های تابعه استان اصفهان بدوا پرونده تشکیل و در مواردی که بازدید صورت نپذیرفته اقدام به بازدید می‌شود.

رئیس کل دادگستری اصفهان تاکید کرد: پس از آن از طریق مکاتبات و پیگیری‌های دبیرخانه ستاد با نهاد‌های ذیربط مشکل پیگیری می‌شود که در این مرحله چنانچه با مکاتبات مشکل مرتفع نشود، موضوع در کمیته‌ها و کارگروه‌های ذیل ستاد اقتصاد مقاومتی مطرح و کار کارشناسی بر روی آن انجام و نهایتا جهت اتخاذ تصمصم نهایی در جلسه ستاد طرح و راهکار پیشنهادی جهت حل مشکل مصوب می‌شود. پس از ابلاغ مصوبات نیز در سررسید زمان تعیین شده برای مجریان مصوبات، پیگیری تا زمان حصول نتیجه مدنظر توسط دبیرخانه‌ی ستاد به عمل می‌آید.

افزایش حمایت‌های قضایی از واحد‌های تولیدی/۲۱ واحد راکد از ابتدای امسال در استان اصفهان احیا شده است

 ۲۱ واحد از ابتدای سال جاری احیا شده است

وی با اشاره به واحد‌های راکد یا نیمه راکدی که از ابتدای امسال احیاء شدند نیز بیان کرد: تعداد ۲۱ واحد از ابتدای سال جاری احیا شده که منجر به حفظ هزار و ۴۷۷ نیروی کار شده که این شرکت‌ها عبارت است از: شرکت کاشی نیلو (تولید کاشی)، شرکت زیست فناوری سیتک (تولید ظروف یک بار مصرف گیاهی)، شرکت پگاه گلپایگان (محصولات لبنی)، شرکت لبنیات اصیل (محصولات لبنی)، شرکت سازه‌های دیار خودرو (خودرو سازی)، کارخانه نور زکریای رازی (تولید الکل صنعتی و طبی)، واحد سپاهان مرغ، واحد دامداری نیلوفر کرون، گلخانه وحدت قاسم آباد، شرکت تن ماهی خوشگوار (تولید تن ماهی)، واحد پروش ماهی (تولید تخم ماهی)، شرکت فناور طب اسپادانا (تولید کننده محصولات پزشکی)، شرکت مهرتاش (تولید روغن موتور)، پترو پویا گرانول آریا (تولید پنجره)، الکترود سازی سپاهان (ساخت الکترود)، سنگبری توکل (سنگبری)، کارگاه تولید مصنوعات پلاستیکی (تولید مصنوعات پلاستیکی)، کارخانه آسفالت و معدن دولومیت (تولید آسفالت)، قارچ یکتای سپاهان (تولید قارچ)، شرکت پیشرو دیزل (ساخت اتوبوس و مینی بوس)، شرکت سوله سازی هنرمند (تولید سوله) هستند.

عمده مشکلات واحد‌های تعطیل و نیمه تعطیل

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با اشاره به عمده مشکلات واحد‌های تعطیل و نیمه تعطیل گفت: عدم وجود نقدینگی جهت تامین سرمایه در گردش، عدم ثبات اقتصادی و تغییر قیمت ارز، عدم اعمال رای وحدت رویه شماره ۷۹۴ دیوان عالی کشور در قرارداد‌های بانکی توسط بانک ها، عدم تناسب زمان تعیین شده در قرارداد‌های تنظیمی توسط شرکت شهرک‌های صنعتی جهت ساخت و بهره برداری از واحد با شرایط واقعی متقاضی و شرایط روز جامعه و عدم حمایت واقعی دستگاه‌های اجرایی است.

تداوم اقدامات حمایتی دادگستری استان اصفهان از واحد‌های تولیدی راکد و نیمه راکد 

وی درباره اینکه رایزنی و اقدامات حمایتی دادگستری استان از واحد‌های تولیدی راکد و نیمه راکد تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند نیز توضیح داد: پیگیری تا زمان حصول نتیجه مدنظر توسط دبیرخانه ستاد به عمل می‌آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین جعفری با اشاره به اینکه بازدید و اقدامات حمایتی حتی پس از راه‌اندازی مجدد واحد‌های تولیدی راکد و نیمه راکد نیز ادامه دارد، بیان کرد: در این زمینه می‌توان شرکت پلی اکریل را به عنوان مثال ذکر کرد که با وجود گذشت حدود دو سال از زمان احیای واحد همچنان نظارت‌ها و پیگیری امور شرکت و اقدامات حمایتی ادامه دارد.

مهمترین دلیل بروز مشکل برای واحد تولیدی

وی با اشاره به دلیل بروز مشکل برای واحد تولیدی گفت: عدم توانایی مدیریتی مدیران و اختلاف بین سهامداران را نیز می‌توان به عنوان عوامل موثر در ایجاد مشکل برای واحد‌های تولیدی نام برد.

 راهکار‌های موجود برای جلوگیری از بروز مشکل برای واحد‌های تولیدی

رئیس کل دادگستری اصفهان با اشاره به راهکار‌های موجود برای جلوگیری از بروز مشکل برای واحد‌های تولیدی گفت: حمایت صنایع بزرگ و مادر از صنایع کوچک جهت تامین نقدینگی واحد‌هایی که دچار نوسان شده اند. اتخاذ راهکار‌هایی جهت تثبیت نرخ ارز، همراهی بانک‌ها با واحد‌های تولیدی دچار مشکل و جلوگیری از تصدی گری آن ها، از جمله اقدامات موثر در این راستا خواهند بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین جعفری ادامه داد: اصلاح دفترچه‌های قرارداد شرکت شهرک‌ها توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و به روز رسانی مفاد قرارداد‌ها با توجه به شرایط روز، الزام بانک‌ها به رعایت ضوابط قانونی و اجرای مفاد رای وحدت رویه شماره‌ی ۷۹۴ دیوان عالی کشور با تعیین ضمانت اجرا توسط بانک مرکزی، اهلیت سنجی مدیریتی و مالی متقاضیان احداث واحد تولیدی قبل از صدور مجوز توسط دستگاه‌های متولی می‌تواند مدنظر قرار گیرد.

انتهای پیام/



ح ر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
0
0
همگن و هم فکر بودن جناب اژه ای با جناب رئیسی باعث شده قوه قضاییه پابه پای دولت در رفع مشکلات عدیده و مهم مملکت قدم های سازنده بردارد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *