رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

۸۰ درصد پرونده‌های مرتبط با صنعت در استان یزد منجر به سازش شد

13:29 - 27 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۹۸۵۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
۸۰ درصد پرونده‌های مرتبط با صنعت در استان یزد منجر به سازش شد
رئیس شورای حل اختلاف استان یزد از سازش ۸۰ درصدی پرونده‌های مرتبط با صنعت در استان خبر داد.

خبرگزاری میزان_ علیرضا حسین‌بیگی در نشست مسئولان ارشد قضایی استان با اساتید منتخب دانشگاه یزد، گفت: امروزه استفاده از روش‌های جایگزین دادرسی در همه دنیا مورد اقبال و پذیرش است و اصحاب پرونده نیز با هدف تسریع و تسهیل کار از این روش‌ها استقبال می‌کنند.

وی افزود: در دنیا ۷ روش جایگزین دادرسی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از آن تحت عنوان عدالت خصوصی، عدالت دیگر و یا عدالت مذاکره‌ای یاد می‌شود و از آن جمله می‌توان به شیوه داوری، میانجیگری، حکم کارشناسی و هیئت بررسی اختلاف اشاره کرد.

رئیس شورای حل اختلاف استان یزد اصل سهولت، سرعت و محرمانگی را از دلایل تمایل تجار در دعاوی تجاری به شیوه‌های حل اختلاف دانست و گفت: سرعت، محرمانگی و سهولت دریافت خدمات در نهاد‌های سازشی، تجار و بازرگانان را به این اقناع رسانده است که تمایل بیشتری به استفاده از نهاد‌های سازشی نشان دهند.

وی خاطرنشان کرد: در ایران مهمترین شیوه سازشی، استفاده از ظرفیت شورای حل اختلاف است که آمار‌ها نشان می‌دهد بیش از ۵۰ درصد پرونده‌های وارده به این نهاد، به صلح و سازش ختم شده است.

حسین‌بیگی از سازش ۸۰ درصدی پرونده‌های مرتبط با صنعت در استان خبر داد و بیان کرد: در استان یزد در کنار ۱۰۵ شعبه فعال شهری و روستایی در زمینه صلح و سازش، ۱۵ شعبه صنفی نیز فعال است که شعبه مرتبط با پرونده‌های صنعتی، سازش بالای ۸۰ درصد را ثبت کرده است.

وی تأکید کرد: فرهنگ مراجعه به داوری، میانجیگری و استفاده از نهاد‌های سازشی باید توسط اقشار فرهیخته ترویج شود و دادگستری فقط محلی برای رسیدگی به پرونده‌های دارای پیچیدگی‌های خاص و پرونده‌های جنایی و امنیتی باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *