بودجه نظامی آمریکا؛ طرحی برای جنگ‌افروزی‌ها در جهان

11:47 - 25 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۹۵۹۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بودجه نظامی آمریکا؛ طرحی برای جنگ‌افروزی‌ها در جهان
بودجه نظامی آمریکا در حالی از سوی کنگره این کشور تایید شده که حمایت‌های واشنگتن از نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه با انتقادهای بسیار شدیدی همراه است.

خبرگزاری میزان – مجلس نمایندگان و سنای آمریکا با موافقت دو حزبی مجوز ثبت بودجه پنتاگون برای سال مالی ۲۰۲۴ را صادر کردند.

در مواجهه با تظاهرات گسترده در آمریکا و در سطح بین‌المللی علیه نسل‌کشی آمریکا و رژیم صهیونیستی در غزه و کاهش حمایت مردمی از جنگ نیابتی واشنگتن در اوکراین، دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان با هم قانون مجوز دفاع ملی (NDAA) را تصویب کردند که خواستار ۸۸۳.۷ میلیارد دلار هزینه نظامی در سال آینده، افزایش ۱۴۵ میلیارد دلاری یا ۲۰ درصدی از سال ۲۰۲۰ است.

رقم اصلی شامل ۸۴۱.۴ میلیارد دلار برای وزارت دفاع، ۳۲.۴ میلیارد دلار برای برنامه‌های «امنیت ملی» در وزارت انرژی و ۴۳۸ میلیارد دلار در فعالیت‌های مرتبط با «دفاع» است و کل مجوز بیش از نیمی از بودجه سالانه اختیاری فدرال را مصرف می‌کند.

تشدید مشکلات داخلی آمریکا

این اقدام از سوی کنگره در شرایطی است که گرسنگی و بی‎خانمانی در آمریکا در حال افزایش است، شرکت‌ها مشاغل خود را کاهش می‌دهند و دولت بایدن از «پایان» ساختگی وضعیت اضطراری کرونا برای سلب مزایای بهداشتی از میلیون‌ها کارگر و افراد فقیر استفاده می‌کند.

هزینه کامل افزایش هزینه‌های جنگ بر طبقه کارگر آمریکا، افراد فقیر و بی‌خانمان‌ها تحمیل می‌شود، در حالی که پیمانکاران نظامی از آن سود می‌برند.

مجلس سنا روز چهارشنبه گذشته این لایحه ۳ هزار صفحه‌ای را با ۸۷ رای موافق در مقابل ۱۳ رای منفی به تصویب رساند و مجلس نمایندگان نیز روز پنجشنبه گذشته با ۳۱۰ رای موافق در برابر ۱۱۸ رای مخالف، به راحتی از دو سوم حاشیه مورد نیاز برای تصویب سریع تحت تعلیق رویه‌های عادی عبور کرد.

طرحی برای جنگ‌افروزی

قانون مجوز دفاع ملی واقعاً یک لایحه «دفاعی» نیست؛ این طرحی است برای جنگ جهانی، از جمله تدارک فزاینده برای جنگ هسته‌ای، با هدف معکوس کردن زوال اقتصادی جهانی امپریالیسم آمریکا با ابزار نظامی.

آمریکا کشور‌های مختلف را به اتهام تجاوز نظامی هدف انتقاد قرار می‌دهد و در عین حال حمایت نظامی و مشارکت آمریکا در جنگ رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان را تایید می‌کند و توسعه می‌دهد.

خلاصه قانون مجوز دفاع ملی که از سوی کمیته نیرو‌های مسلح مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوری خواهان منتشر شد، این امر  را روشن می‌کند.

این لایحه تایید می‌کند که سرمایه‌گذاری کافی برای ایجاد و حفظ نیروی جنگی کشنده‌ای را که واشنگتن برای پیروزی در میدان‌های نبرد آینده به آن نیاز دارد، فراهم می‌کند.

مایک راجرز، رئیس جمهوری‌خواه کمیته نیرو‌های مسلح مجلس نمایندگان درباره این لایحه ادعا کرد: این لایحه بر روی بازدارندگی دشمنان ما، به‌ویژه چین متمرکز شده است.

راجر ویکر، سناتور جمهوری‌خواه، عضو رده‌بندی کمیته نیرو‌های مسلح سنا، گفت: لایحه ما باید به چین، روسیه و دیگران نشان دهد که ما جهانی را نمی‌پذیریم که در آن آمریکا بهترین نیروی جنگی را نداشته باشد.

چاک شومر، رئیس دموکرات‌های سنا، موافقت خود را اعلام کرده و گفت: تصویب این لایحه ما را قادر می‌سازد تا در برابر روسیه موضع بگیریم، در برابر چین محکم بایستیم و اطمینان حاصل کنیم که دفاع آمریکا به‌روز باقی می‌ماند.

این سند فهرستی از ارتقا و گسترش آمادگی جنگ هسته‌ای را فهرست می‌کند و خواستار نوسازی همه‌جانبه تسلیحات هسته‌ای آمریکا، که در دوره اوباما آغاز شد و در دوره ترامپ ادامه یافت، شامل موشک‌های زیردریایی، موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و بمب‌افکن‌های سنگین قادر به پرواز بین قاره‌ای می‌شود.

تمدید کمک‌های نظامی به اوکراین و رژیم صهیونیستی

در مورد اوکراین، قانون بودجه دفاع ملی آمریکا اجازه تمدید کمک‌های نظامی تا پایان سال ۲۰۲۶ و ۳۰۰ میلیون دلار در سال مالی جاری و سال بعدی را برای برنامه‌ای می‌دهد که به این صنعت پول می‌دهد تا سلاح برای اوکراین تولید کند، نه اینکه مستقیماً از ذخایر تسلیحات آمریکا دریافت کند.

همچنین کاخ سفید و جمهوری‌خواهان کنگره برای دستیابی به یک توافق دو حزبی برای تضعیف بیشتر حق پناهندگی و بستن مرز آمریکا و مکزیک به روی پناهجویان، تلاش می‌کنند.

در مورد رژیم صهیونیستی، قانون بودجه دفاع ملی آمریکا اختیارات پنتاگون را برای انتقال سیستم‌های تسلیحاتی از جمله مهمات هدایت‌شونده دقیق به رژیم صهیونیستی گسترش می‌دهد.

علاوه بر این، فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) را ملزم به برگزاری منظم تمرینات آموزشی مشترک با رژیم صهیونیستی می‌کند و به این رژیم اجازه می‌دهد در برنامه‌های آموزشی خلبانی ناتو شرکت کند.

این منظره ارتجاع و جنگ‌افروزی، بیهوده بودن همه تلاش‌هایی را که از سوی گروه‌های مختلف آمریکا برای پایان دادن به جنگ، نسل‌کشی ترویج می‌شود، نشان می‌دهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *