رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رئیس کل دادگستری استان لرستان: مردم باید برای اخذ سند تک برگ ترغیب شوند

11:30 - 24 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۹۴۷۲
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری استان لرستان: مردم باید برای اخذ سند تک برگ ترغیب شوند
رئیس کل دادگستری استان لرستان در جلسه هم اندیشی در راستای بررسی موانع حد نگاری گفت: مردم باید برای اخذ سند تک برگ ترغیب شوند و دست‌اندرکاران باید به درستی مزایای اخذ سند تک برگ را برای مردم تشریح کنند.

خبرگزاری میزان - جلسه هم اندیشی در راستای بررسی موانع حد نگاری و رفع آن‌ها در استان به ریاست رئیس کل دادگستری استان و حضور معاون حفاظت اطلاعات دادگستری، معاون برنامه ریزی دادگستری، معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری، مدیر کل ثبت اسناد و املاک، مدیرکل بازرسی، مدیر کل جهاد کشاورزی، مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری و دبیر کمیسیون رفع تداخلات امور اراضی در سالن جلسات دادگستری کل استان برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید شهواری در این جلسه ضمن تسلیت ایام شهادت دخت نبی مکرم اسلام (ص)، ابراز داشت: عدم حدنگاری در اراضی کشاورزی آثار سؤ فراوانی به خصوص در اختلافات و نزاع‌ها دارد.


وی با اشاره به اینکه اراضی کشاورزی در استان به لحاظ شرایط توپوگرافی ارزش بالایی دارد، بیان داشت: حد نگاری اراضی کشاورزی با اخلال و کندی مواجه شده و بایستی این روند کند به تند تبدیل شود که بایستی مدیران حاضر در این جلسه این موضوع را حل کنند.


شهواری با اشاره به اینکه قانون الزام به ثبت رسمی معاملات درحال تصویب است، بیان کرد: مردم باید برای اخذ سند تک برگ ترغیب شوند و دست‌اندرکاران باید به درستی مزایای اخذ سند تک برگ را برای مردم تشریح کنند.


رئیس کل دادگستری استان لرستان ضمن تاکید بر این مسئله که بایستی یک بار برای همیشه موانع حد نگاری در استان برطرف شوند، بیان داشت: بایستی ابتدا موانع و مشکلات شناسایی و سپس در راستای برطرف کردن آن‌ها تصمیم کاربردی و قابل اجرا اتخاذ کرد.

وی عدم هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط در این زمینه را یکی از مشکلات برشمرد و بیان داشت: در این مسیر نباید سنگ اندازی و ایجاد مانع کرد و تفسیر قانون بایستی هم به نفع انفال و هم منجر به حل مشکل مردم باشد.


شهواری بر تثبیت و جا نمایی هرچه سریعتر اراضی ملی و کشاورزی تاکید کرد و افزود: معیار برای ما حق است و باید از انفال و منابع طبیعی و همچنین حقوق مردم مطابق قانون دفاع کرد.

رئیس کل دادگستری استان لرستان یکی از دلایل وجود معضلات و آسیب‌های اجتماعی در حاشیه شهر‌ها را عدم صدور سند کشاورزی برای این مناطق دانست و افزود: گسترش بی‌رویه شهر و سوء استفاده سودجویان در این اراضی به واسطه حد نگاری و صدور سند کشاورزی برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بایستی در مناطق تحت پوشش خود مردم را به حدنگاری و اخذ سند تک برگ ترغیب کند، تاکید کرد: مردم در زمینه اخذ سند تک برگ و تاثیر آن در زندگی‌شان مانند کاهش اختلافات و ... اطلاعات دقیقی ندارند که بایستی برای آن برنامه‌ریزی شده و توجیه شوند ضمن اینکه ارائه خدمات ثبتی نیازمند اخذ سند تک برگ می‌باشد و اداره ثبت نباید به اسناد دفترچه‌ای خدمات ثبتی ارائه کنند.


شهواری با اشاره به اینکه یکی از موانع حدنگاری اراضی زراعی قانون منع خرد شدن اراضی کشاورزی تلقی شده، بیان داشت: قانون منع خرد شدن اراضی زراعی مانعی برای حدنگاری نیست و با حدنگاری اراضی کشاورزی ثبت و سند مالکیت صادر می‌شد و قانون منع خرد شدن اراضی کشاورزی از حد نگاری و صدور سند تک برگ منع نکرده بلکه از خرد شدن زمین کشاورزی منع کرده و با حد نگاری بنای بر خرد کردن اراضی نیست بلکه بنای ثبت اراضی کشاورزی و صدور سند تک برگ است.

رئیس کل دادگستری استان لرستان ضمن تقدیر و تشکر از زحمات انجام شده تاکنون، به اعضای حاضر در جلسه تاکید کرد: در جلسات و پیگیری‌های مختلف به تفاهم نامه‌ها پایبند باشید و ضمن رعایت قانون سعی در تسریع امور را مدنظر قرار دهید.

انتهای پیام/

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *