آغاز مجمع جهانی پناهندگان با محوریت آتش‌بس فوری در غزه

15:37 - 22 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۹۲۷۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آغاز مجمع جهانی پناهندگان با محوریت آتش‌بس فوری در غزه
مجمع جهانی پناهندگان در حالی آغاز به‌کار کرد که بحران پناهجویی در کشورهای اروپایی و آمریکا به حد بی‌سابقه‌ای رسیده است.

خبرگزاری میزان – مجمع سه روزه جهانی پناهندگان روز ۱۳ دسامبر ۲۰۲۳ (۲۲ آذر) کار خود را در ژنو سوئیس آغاز کرد.

این نشست که با حضور نمایندگان کشور‌های مختلف از جمله ایران برگزار می‌شود، بزرگ‌ترین نشست بین‌المللی چهارساله درباره مسائل پناهندگان است؛ بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ نماینده از ۱۰۰ کشور در این مجمع که با همکاری کلمبیا، فرانسه، ژاپن، اردن و اوگاندا برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.

هدف از برگزاری این مجمع به میزبانی مشترک سوئیس و آژانس پناهندگان سازمان ملل، اجرای عملی اهداف مشخص شده در پیمان جهانی درباره پناهندگان است.

مجمع جهانی پناهندگان در سال ۲۰۲۳ در حالی برگزار می‌شود که شمار پناهندگان در جهان طی چهار سال گذشته به دلیل تشدید درگیری‌های مسلحانه، فشار‌های زیست محیطی و بلایای طبیعی افزایش قابل توجهی داشته است؛ در عین حال، سخت‌تر کردن سیاست‌های ضد مهاجرتی در کشورهای غربی، پناهجویان را با چالش‌های مرگ‌باری مواجه کرده است.

آغاز مجمع جهانی پناهندگان با فراخوان آتش‌بس در غزه

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل مجمع جهانی پناهندگان ۲۰۲۳ را با فرتخوان آتش‌بس فوری و پایدار بشردوستانه برای غزه آغاز کرد.

وی در سخنرانی خود در افتتاح این مجمع جهانی اظهار کرد: یک فاجعه انسانی بزرگ در نوار غزه در حال وقوع است و شورای امنیت سازمان ملل تاکنون موفق به متوقف کردن این خشونت نشده است.

کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل، در ادامه تاکید کرد: ما مرگ و رنج بیشتری را برای غیرنظامیان غزه و همچنین آوارگی بیشتر آن‌ها را که سبب تهدید منطقه می‌شود، پیش‌بینی می‌کنیم؛ من نمی‌توانم مجمع جهانی پناهندگان را بدون تکرار درخواست دبیرکل سازمان ملل برای آتش‌بس فوری و پایدار بشردوستانه افتتاح کنم.

براساس آمارها، بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از جمعیت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری غزه در پی بمباران ۲ ماه گذشته این منطقه از سوی رژیم صهیونیستی آواره شده‌اند.

درخواست دیده‌بان حقوق بشر از مجمع جهانی پناهندگان

دیده‌بان حقوق بشر از کشور‌های شرکت‌کننده در مجمع جهانی پناهندگان در ژنو خواست تا به موانع بوروکراتیک برای آموزش کودکان پناهجو پایان دهند؛ چراکه در برخی از کشورها، کودکان پناهجو برای ادامه تحصیل موظف به ارائه مدارکی هستند که در دسترس ندارند.

معاون مدیر حقوق کودکان در دیده‌بان حقوق بشر، گفت: کودکانی که به دلیل جنگ و آزار و اذیت آواره شده‌اند، فقط به این دلیل که مدارک لازم را ندارند، از رفتن به مدارس و ادامه تحصیل محروم می‌شوند.

براساس قوانین بین‌المللی، همه کودکان بدون توجه به وضعیت مهاجرت یا پناهندگی‌شان حق دارند از آموزش باکیفیت بدون تبعیض برخوردار شوند.

نگاهی به آمار آوارگان و پناهجویان در جهان

اگرچه ارقام داستان واقعی بحران آوارگان و پناهجویان را بیان نمی‌کنند، اما تنها روایت رسمی موجود هستند.

براساس آمار‌ها ۱۱۴ میلیون نفر در سراسر جهان به دلایلی مانند درگیری‌های مسلحانه و خشونت ناچار به ترک خانه‌های خود و در نتیجه آواره شدند؛ ۱۱۴ میلیون رویای از هم پاشیده، زندگی مختل و امید‌های قطع شده.

این رقم بازتابی از یک بحران بشری است؛ البته هم زمان نشان‌دهنده مهمان‌نوازی یا سوءرفتار با آوارگان نیز است.

بدترین بحران آوارگان و پناهجویان حال حاضر جهان در افغانستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، ساحل، خلیج بنگال و سراسر قاره آمریکا و البته منطقه مدیترانه در جریان هستند.

نقض قوانین بین‌المللی، عقب راندن پناهجویان، ساختن دیوار‌های قانونی و فیزیکی و برون‌سپاری مسئولیت‌ها عوامل تشدیدکننده بحران پناهجویی در جهان هستند.

پیمان جهانی پناهندگان چیست؟

پیمان جهانی پناهندگان که از سوی سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ تایید شد، پایه و اساس مجمع جهانی پناهندگان است.

این پیمان که متفاوت از پیمان جهانی مهاجرت است، شامل برخی از اقدام‌ها برای کمک به کشور‌های میزبان آوارگان است.

پیمان جهانی پناهندگان غیر الزام‌آور و به دنبال تشویق پناهجویان به خودکفایی در کشور میزبان یا بازگشت آبرومندانه و امن به کشور مبدا است.

آمریکا و برخی از کشور‌های اروپایی مانند اتریش از مخالفان پیمان جهانی پناهندگان هستند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *