رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

دادگاه عالی هند لغو خودمختاری منطقه کشمیر را تایید کرد

11:17 - 20 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۸۷۷۸
دادگاه عالی هند لغو خودمختاری منطقه کشمیر را تایید کرد
دیوان عالی هند تصمیم دولت مرکزی برای لغو ماده ۳۷۰ درباره وضعیت ویژه کشمیر را تایید کرد.

خبرگزاری میزان - دادگاه عالی هند در حکمی لغو خودمختاری منطقه کشمیر را تایید کرد. 

دادگاه عالی هند امروز همچنین به کمیسیون انتخابات دستور داد تا انتخابات در منطقه کشمیر، به‌عنوان یکی از ایالت‌های هند، تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۴ برگزار شود.

کشمیر در آگوست ۲۰۱۹ وضعیت ویژه خود را براساس ماده ۳۷۰ قانون اساسی لغو کرده بود. این یکی از وعده‌های انتخاباتی نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و حزب او بود.

ماده ۳۷۰ قانون اساسی هند موقعیت ویژه‌ای به منطقه کشمیر اعطا می‌کرد. این ماده در بخش قوانین موقت قانون اساسی هند است.

مجلس موسسان کشمیر پس از تاسیس، این قدرت و اختیار را داشت که بند‌هایی در قانون اساسی هند را که باید بر ایالت اعمال شود را پیشنهاد داده یا کل ماده ۳۷۰ را لغو کند.

در پنجم آگوست ۲۰۱۹، دولت هند از طریق سلسله اقدامات گسترده وضعیت ویژه اعطا شده به ایالت کشمیر طبق ماده ۳۷۰ قانون اساسی هند را باطل و مجلس موسسان را تعطیل کرد.

رام نات کوویند، رئیس‌جمهور وقت هند فرمان ریاست‌جمهوری را تحت قدرت ماده ۳۷۰ قانون اساسی هند صادر کرد که حکم ریاست‌جمهوری ۱۹۵۴ را نادیده گرفته و کلیه مفاد استقلال اعطا شده به دولت ایالتی کشمیر را باطل کرد.

واکنش پاکستان

جلیل عباس جیلانی، وزیر خارجه موقت پاکستان گفت که اسلام‌آباد به‌طور قاطع حکم اعلام شده از سوی دادگاه عالی هند را رد می‌کند.

وی گفت: کشمیر یک مناقشه بین‌المللی به رسمیت شناخته شده که برای بیش از هفت دهه در دستور کار شورای امنیت سازمان ملل باقی مانده است. تصمیم نهایی کشمیر مطابق با قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل و براساس خواسته‌های مردم کشمیر انجام می‌شود.

جیلانی تصریح کرد: هند حق ندارد برخلاف میل مردم کشمیر و پاکستان درباره وضعیت این سرزمین مورد مناقشه تصمیمات یک‌جانبه اتخاذ کند.

وزیر خارجه پاکستان گفت که اسلام‌آباد صلاحیت قانون اساسی هند بر کشمیر را به رسمیت نمی‌شناسد و اضافه کرد که هر فرآیندی که تابع قانون اساسی هند باشد، اهمیت قانونی ندارد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *