گزارش| 

تلاش دستگاه قضایی برای ایجاد صلح و سازش در پرونده‌ها/ ۱۱ پرونده قصاص در گلستان به سازش ختم شده است/ استقرار ۵۰ هیئت سازشی در استان

7:49 - 21 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۸۵۷۱
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
تلاش دستگاه قضایی برای ایجاد صلح و سازش در پرونده‌ها/ ۱۱ پرونده قصاص در گلستان به سازش ختم شده است/ استقرار ۵۰ هیئت سازشی در استان
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف گلستان گفت: ۱۱ پرونده قصاص از ابتدای سال جاری تاکنون، با پادرمیانی اعضا و کارکنان، صلح یاران، ریش‌سفیدان و متنفذین و گذشت بزرگوارانه اولیای دم به سازش ختم شده است.

خبرگزاری میزان- بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد و اقدامات شورای حل اختلاف یکی از مفاد سند «تحول و تعالی» قوه قضاییه است و در عین حال از موضوعات مهم و اولویت‌دار عدلیه محسوب می‌شود چنانچه در حال حاضر شعبات تخصصی این شورا‌ها در سازمان‌های مختلف مردم‌نهاد، موسسات خیریه، سازمان‌های غیردولتی، اتحادیه‌ها، اصناف، انجمن‌های گردشگری و حمل‌ونقل و سایر اتحادیه‌ها مستقر شده‌اند و پرونده‌هایی که به اتحادیه‌ها ارجاع می‌شوند بدون آنکه به مراجع ارجاع شوند، حل‌و‌فصل می‌شود و عمدتا نیز نتایج مثبت و مطلوبی دربر دارند.

درست است که فلسفه تأسیس شورا‌های حل اختلاف به ایجاد صلح و سازش در جامعه برمی‌گردد و این مهم از شعائر دینی، شریعتی، قانونی نشات گرفته، اما سیاست‌های کلی نظام نیز همواره بر ایجاد صلح و سازش در نهاد قضایی تاکید داشته و دارند؛ تا آنجا که طبق مر قانون، قاضی باید قبل از برگزاری دادگاه، طرفین دعوا را به مصالحه دعوت کند.

در طول سال‌های طول و درازی که از تشکیل این نهاد مردمی و بسیار موفق در دستگاه قضایی می‌گذرد، نتایج نشان داده که شورا‌های حل اختلاف، غیر از ایجاد صلح و سازش در بین مردم به ایجاد «امنیت پایدار در جامعه» نیز کمک کرده است.

اگر از تاثیر افزایش صلح و سازش در دعاوی که به کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی می‌انجامد، غفلت نکنیم، نکته مهمتر آن است که نتیجه حاصل از صلح و سازش در شورا‌های حل اختلاف، ماندگارتر و سودمندتر از صدور حکم برای طرفین است.

حال با این تاکیدات سند تحول قضایی و جایگاه والا و ارزشمندی که شورا‌های حل اختلاف در بین مردم و محاکم پیدا کرده است، دادگستری استان‌های مختلف نیز به این موضوع توجه ویژه مبذول داشته و سعی در افزایش آمار خود در حل و فصل پرونده‌های در شورا‌های حل اختلاف دارند.

دادگستری گلستان حائز رتبه اول کشور در پویش به عشق امام رئوف می‌بخشم در بخش رسانه و گسترش فرهنگ صلح و سازش و همچنین رتبه دوم کشوری الگوی تعالی دادگستری در حوزه حل اختلاف شده است.

رابطه تنگاتنگ صلح و سازش و امنیت در جامعه/امسال ۱۱ پرونده قصاص در گلستان به سازش ختم شده است/ استقرار ۵۰ هیئت سازشی

احمد جعفری، رئیس مرکز توسعه حل اختلاف گلستان در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به روند صلح و سازش در پرونده‌های قضایی این استان گفت: در یک دهه اخیر بیش از ۱۰۰ پرونده قصاص در سطح استان منتهی به سازش شده که آماز قابل توجهی است.

راه‌اندازی دو شعبه شورای حل اختلاف در زندان‌های گرگان و گنبد 

وی با اشاره به راه اندازی دو شعبه شورای حل اختلاف در زندان‌های گرگان و گنبد گفت: در این دو شعبه، از شاکی خصوصی زندانیانی که در زندان هستند دعوت کرده و با آن‌ها مذاکره می‌کنند، اگر مجرمی بدهی مالی داشته باشد بخشی از آن را می‌بخشند و بخشی از آن را تقسیط می‌کنند. سالانه ده‌ها نفر از طریق این دو شعبه آزاد شده و یا مشکلات‌شان حل می‌شود.

ضرورت آغاز صلح و سازش از مدارس 

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف گلستان با اشاره به اقدامات ابتکاری که در سطح استان گلستان برای افزایش میزان صلح و سازش در میان شهروندان اجرایی شده است، افزود: بنا داریم صلح و سازش را از مدارس و خصوصا پایه‌های ابتدایی آغاز کنیم تا دانش آموزان از سال‌های آغازین تحصیلی به این موضوع اشراف پیدا کنند. تفاهمنامه‌ای با آموزش و پرورش استان بستیم تا تعاملات دو جانبه‌ای داشته باشیم.

رابطه تنگاتنگ صلح و سازش و امنیت در جامعه/امسال ۱۱ پرونده قصاص در گلستان به سازش ختم شده است/ استقرار ۵۰ هیئت سازشی

استقرار ۵۰ هیئت سازشی در سطح استان گلستان 

جعفری با بیان اینکه ستاد صبر استان خیلی فعال است، گفت: بیش از ۵۰ هیئت سازشی گلستان داریم که طرفین دعوا قبل از تشکیل پرونده در محاکم قضایی می‌توانند به این هیئت‌ها مراجعه کرده و اختلافات خود را به سازش ختم کنند.

۴۵ درصد پرونده‌های ورودی به سازش ختم شده است

وی افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان آذر با ورود مرکز حل اختلاف گلستان ۳۰ هزار و ۷۳۷ فقره پرونده معادل ۴۵ درصد پرونده‌های ورودی به شعب استان با پادرمیانی اعضا و کارکنان و صلح یاران به سازش ختم شده است.

امسال ۱۱ پرونده قصاص با سازش مختومه شده است

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف گلستان تاکید کرد: ۱۱ پرونده قصاص نیز از ابتدای سال جاری تاکنون، با پادرمیانی اعضا و کارکنان، صلح یاران، ریش سفیدان و متنفذین و گذشت بزرگوارانه اولیای دم به سازش ختم شده است.

پویش‌های برگزار شده در شورای حل اختلاف استان گلستان

جعفری با اشاره به پویش‌های برگزار شده در شورای حل اختلاف استان گلستان نیز گفت: در پویش به عشق امام رئوف می‌بخشم (۳ محکوم به قصاص بخشیده شده و ۱۳۱ جوان زندانی یا در آستانه ورود به زندان، محکوم جرایم مالی غیرعمد آزاد شدند و ۱۳ هزار و ۲۴۰ فقره پرونده به سازش ختم شده است.

رابطه تنگاتنگ صلح و سازش و امنیت در جامعه/امسال ۱۱ پرونده قصاص در گلستان به سازش ختم شده است/ استقرار ۵۰ هیئت سازشی

وی تاکید کرد: در پویش به حرمت امام حسین (ع) می‌بخشم ۵ محکوم به قصاص بخشیده شده و ۳۹ جوان زندانی یا در آستانه ورود به زندان، محکوم جرایم مالی غیرعمد آزاد شدند و ۴ هزار و ۲۶۵ فقره پرونده به سازش ختم شدند.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف گلستان با اشاره به میزان ورودی پرونده‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: از ابتدای سال جای تا پایان آذرماه، نود هزار و ۶۳۵ فقره پرونده به شعب مرکز حل اختلاف استان گلستان وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷ درصد افزایش ورودی داشته‌ایم.

رضایت ۲ خانواده اولیای‌دم در همایش تجلیل از اسوه‌های صبر

وی با اشاره به برگزاری همایش تجلیل از اسوه‌های صبر و گذشت با حضور مسئولان قضایی و اجرایی استان اظهار کرد: در این همایش که با حضور خانواده‌های اولیای دمی که در حین برگزاری پویش به حرمت امام رئوف می‌بخشم (پایان سال ۱۴۰۱) اعلام گذشت کردند و همچنین تعدادی از اولیای دم که رضایت نداده بودند و تعدادی از صلح یاران برگزار شد، ۲ خانواده اولیای دم در جایگاه حاضر و اعلام کردند از حق قصاص گذشت کرده و رضایت می‌دهند.

انعقاد تفاهم نامه با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

جعفری به برنامه‌ها و همایش‌های برگزار شده در طول سال جاری اشاره کرد و گفت: برگزاری همایش صبر با حضور فعالان صلح و سازش استان در قالب اردوی خانوادگی در اردوگاه شیرآباد خان ببین استان گلستان با حضور اعضای شورای حل اختلاف و صلح یاران استان، ایجاد هیئت‌های صلح معلمان در دو مدرسه گرگان (جهت اجرای طرح تربیت همیار صلح دانش آموزی بمنظور ترویج فرهنگ صلح و سازش بین دانش آموزان) و اجرای طرح گروه‌های همیار صلح دانش آموزی در دو مدرسه دخترانه و پسرانه شهرستان گرگان با هدف آموزش و توانمند سازی این گروه‌ها و ترویج صلح و سازش بین همسالان و خانواده‌ها از طریق این دانش آموزان، انعقاد تفاهم نامه با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بمنظور تولید محتوا‌های آموزشی برای کودکان و نوجوانان در قالب‌های مختلف جهت ترویج فرهنگ صلح و سازش و ایجاد هیئت صلح در خانه امن بهزیستی استان از برنامه‌های اجرا شده است.

رابطه تنگاتنگ صلح و سازش و امنیت در جامعه/امسال ۱۱ پرونده قصاص در گلستان به سازش ختم شده است/ استقرار ۵۰ هیئت سازشی

یکی از بهترین ابزار تغییر، بهره‌گیری از ظرفیت عظیم و ارزشمند مردمی است

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف گلستان با اشاره به تاثیر گسترش فرهنگ صلح و سازش در میزان و حجم ورودی پرونده‌ها به محاکم قضایی نیز توضیح داد: همان طور که می‌دانیم برای تغییر رویه و فرهنگ نیازمند ابزار مختلف هستیم. یکی از بهترین ابزار تغییر، بهره گیری از ظرفیت عظیم و ارزشمند مردمی است که بار‌ها در منویات مقام معظم رهبری و ریاست قوه قضاییه به آن اشاره شده است.

 آموزش صلح یاران واعضای شورای حل اختلاف 

وی تاکید کرد: استان گلستان به رنگین کمان اقوام معروف است و با توجه به تعدد قومیت در این استان نیز علاوه بر کار تبلیغی و ترویجی در خصوص گسترش فرهنگ صلح و سازش، عوامل موثر در گسترش این فرهنگ، اعم از افراد موثر، رسوم و عادات اقوام مختلف در ایجاد صلح، مداخله نخبگان و مسئولان در کنار علما و ریش سفیدان بویژه قبل از تشکیل پرونده قضایی، آموزش صلح یاران واعضای شورای حل اختلاف جهت آشنایی با تکنیک‌های صلح و سازش همگی رمز موفقیت این استان در ترویج صلح و سازش بوده است.

رابطه تنگاتنگ صلح و سازش و امنیت در جامعه/امسال ۱۱ پرونده قصاص در گلستان به سازش ختم شده است/ استقرار ۵۰ هیئت سازشی

ترویج صلح و سازش با استفاده از جایگزین‌های غیر قضایی

جعفری بیان کرد: ترویج صلح و سازش با استفاده از جایگزین‌های غیر قضایی، برکات فراوانی به همراه دارد ویژگی‌ها و مزایای شیوه‌های جایگزین رسیدگی قضائی:سریع بودن، محرمانه بودن، انعطاف‌پذیری و رسیدگی موضوع از جانب متخصص، کم هزینه بودن که دلایل استقبال افراد از این شیوه‌ها است. بعضا پرونده‌هایی در اجرای احکام به خاطر اینکه امکان اجرای حکم فراهم نیست، به دلایل متعدد مانده و امکان اجرای حکم فراهم نبوده و این در حالی ست که با ورود صلح یاران به این اختلافات و ایجاد توافق بین طرفین، تکلیف پرونده‌ها مشخص و حکم اجرا و سپس مختومه می‌شوند.

افزایش امنیت اجتماعی و روانی جامعه از آثار و برکات بزرگ صلح و سازش

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف گلستان با اشاره به هدف از انجام صلح و سازش نیز گفت: افزایش امنیت اجتماعی و روانی جامعه یکی از آثار و برکات بزرگ صلح و سازش است و در صورت مصالحه از تشکیل پرونده‌های قضایی بعدی، خصومات، حس انتقام و جبران خسارتکه بعضا حتی منجر به قتل نیز خواهد شد، پیشگیری می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *