رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

وتویی برای کشتار؛ رای آمریکا به ادامه نسل‎کشی در غزه

12:21 - 18 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۸۴۰۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
وتویی برای کشتار؛ رای آمریکا به ادامه نسل‎کشی در غزه
آمریکا با وتوی قطعنامه برقراری آتش‌بس در غزه بار دیگر بر استانداردهای دوگانه خود در زمینه حقوق بشر مهر تایید زد.

خبرگزاری میزان – دومین استفاده آمریکا از حق وتو در نشست شورای امنیت برای تصویب قطعنامه برقراری آتش‌بس بشردوستانه در غزه، نسل‌کشی رژیم صهیونیستی را در بزرگ‌ترین زندان روباز سابق و بزرگ‌ترین گور دسته‌جمعی فعلی جهان، تضمین کرد.

آمریکا به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مدعیان تلاش برای صلح و امنیت در سطح جهان روز جمعه برای دومین بار از حق وتوی خود برای ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه توقف جنگ در غزه استفاده کرد.

برقراری آتش‌بس بشردوستانه در غزه به‌طور گسترده از سوی ۱۲۰ کشور عضو سازمان ملل در مجمع عمومی که در آن آمریکا از حق وتو برخوردار نیست، حمایت شده است؛ مجمع عمومی سازمان ملل در ۲۶ اکتبر سال جاری (چهارم آبان) با رای ۱۲۰ کشور عضو این سازمان به آتش‌بس در غزه رای داد؛ فقط ۱۴ کشور به این قطعنامه غیرالزام‌آور رای منفی دادند.

وضعیت غزه چگونه است؟

تاکنون حدود ۲۰ هزار نفر از ساکنان غزه بر اثر حملات رژیم صهیونیستی جان خود را از دست دادند که حدود ۷۰ درصد آن‌ها زنان و کودکان بودند؛ بیش از ۱.۸ میلیون نفر از ساکنان غزه آواره شده‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان با تاکید بر اینکه هیچ جای غزه امن نیست، در اقدامی نادر و کم سابقه به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل استناد کرد تا شورای امنیت را موظف به بررسی وضعیت غزه کند.

وی گفت: غزه با فروپاشی کامل مواجه است و اگر این اتفاق رخ دهد، پیامد‌های ویرانگری برای منطقه خواهد داشت.

براساس آمار‌های سازمان ملل، بر اثر حملات مداوم هوایی، زمینی و دریایی رژیم صهیونیستی به غزه، ۳۳۹ مرکز آموزشی، ۲۶ بیمارستان، ۵۶ مرکز مراقبت‌های بهداشتی و ۸۸ مسجد و سه کلیسا تخریب شدند؛ بیش از ۶۰ درصد خانه‌های غزه ویران شده یا آسیب دیدند؛ سیستم بهداشتی در حال فروپاشی است.

سابقه حمایت آمریکا از جنایت‌های رژیم صهیونیستی

آمریکا تاکنون ۴۶ قطعنامه از جمله قطعنامه‌هایی را که الحاق غیرقانونی بلندی‌های جولان از سوی رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کند، وتو کرده است؛ این رویه و رویکرد همچنان ادامه دارد.

همراهی آمریکا با رژیم صهیونیستی در جنگ جاری علیه غزه تایید می‌کند که واشنگتن بی‌تردید نسل‌کشی رژیم صهیونیستی را تایید کرده و متعهد شده است که بدون قیدوشرط از آن حمایت کند.

از جان کربی، مقام آمریکایی، با حضور در برنامه گفت‌وگوی «ملاقات با مطبوعات» پرسیده شد: آیا عواقبی وجود خواهد داشت، اگر آمریکا احساس کند که اسرائیل از طرح خاصی برای محافظت از غیرنظامیان پیروی نمی‌کند؟

کربی در پاسخ گفت: ما به حمایت از اسرائیل در حالی که آن‌ها به دنبال حماس می‌روند، ادامه خواهیم داد، کمک‌های امنیتی به جریان خود ادامه می‌دهد و تغییر نخواهد کرد.

وی از هدف قرار دادن جمعیت غیرنظامی از سوی رژیم صهیونیستی دفاع و اظهار کرد: آن‌ها در واقع به غیرنظامیان غزه یک نقشه و فهرستی از مناطقی که می‌توانند برای امنیت بیشتر به آنجا بروند، داده‎اند؛ قبل از انجام عملیات، ارتش مدرن زیادی وجود ندارد که بتواند این کار را انجام دهد، بنابراین آن‌ها تلاش می‌کنند تا حداقل به مردم غیرنظامی اطلاع دهند که کجا بروند و از کجا اجتناب کنند.

نگرش نسل‌کشی واقعی طبقه حاکم آمریکا در قبال مردم غزه از سوی سناتور لیندسی گراهام خلاصه شد که حملات علیه مردم غیرنظامی را با ادعای «افراطی بودن» آن‌ها توجیه کرد.

گراهام نیز در پاسخ به این سوال که آیا او معتقد است «بیش از حد غیرنظامیان فلسطینی جان باخته‌اند؟»، پاسخ داد: چه تعداد زیادی از مردم در جنگ جهانی دوم می‌میرند؟ آیا مردم آمریکا نگران این بودند که چند نفر برای نابودی توکیو و برلین جان خود را از دست می‌دهند؟

آمریکا؛ تضمین‌کننده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

شورای امنیت سازمان ملل صبح جمعه به وقت نیویورک، جلسه‌ای اضطراری را برای بررسی وضعیت فاجعه‌بار غزه برگزار کرد؛ دلیل برگزاری این جلسه اضطراری نامه گوترش به رئیس شورای امنیت سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس انسانی پایدار در غزه بود.

قطعنامه بررسی شده در این جلسه اضطراری از سوی امارات ارائه شد که بیش از ۹۰ کشور از آن حمایت کرده بودند.

آمریکا با وتوی قطعنامه آتش‌بس در غزه که بیشتر اعضای شورای امنیت و دیگر کشور‌ها از آن حمایت می‌کردند، نسل‌کشی رژیم صهیونیستی را در غزه تضمین کرد؛ قطعنامه مذکور ۱۳ رای مثبت را کسب کرده و انگلیس به آن رای ممتنع داده بود؛ رای‌گیری پیشتر بر سر این قطعنامه با توجه به تلاش چند کشور عربی برای مجاب کردن آمریکا به امتناع از وتوی آن به تعویق افتاده بود.

کشور‌ها و سازمان‌های مختلف ضمن توصیف این اقدام آمریکا به‌عنوان اقدام وحشتناک نسبت به مرگ و ویرانی بیشتر در میانه سومین ماه جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه تحت محاصره هشدار دادند.

آمریکا با وتوی قطعنامه پیشنهادی امارات برای برقراری آتش‌بس در غزه، تداوم نسل‌کشی فلسطینی‌ها از سوی رژیم صهیونیستی را تضمین کرد.

مقام‌های سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشری بار‌ها تاکید کرده‌اند که هیچ جای امنی در غزه تحت محاصره برای غیرنظامیان وجود ندارد و حملات مداوم رژیم صهیونیستی نوعی نسل‌کشی است.

عفو بین‌الملل، وتوی آمریکا بر قطعنامه آتش‌بس را بی‌توجهی ظالمانه به رنج غیرنظامیان در نوار غزه خواند.

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *