رئیس کل دادگستری گلستان: حبس تحت نظارت سامانه‌های الکترونیکی از آسیب‌های احتمالی ورود به زندان جلوگیری می‌کند

14:49 - 16 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۸۱۸۳
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری گلستان: حبس تحت نظارت سامانه‌های الکترونیکی از آسیب‌های احتمالی ورود به زندان جلوگیری می‌کند
رئیس کل دادگستری استان گلستان گفت: حبس تحت نظارت سامانه‌های الکترونیکی برای آن دسته از محکومانی که برای اولین بار محکومیت کیفری دارند از آسیب‌های احتمالی ورود به زندان جلوگیری می‌کند و از ایجاد تنش در خانواده‌های محکومان نیز می‌کاهد.

خبرگزاری میزان - نخسین نشست آموزشی با موضوع مراقبت‌های الکترونیکی و ترویج استفاده از پابند الکترونیکی امروز با حضور قضات اجرای احکام، قضات محاکم کیفری و مدیران زندان‌های استان در دادگستری استان گلستان برگزار شد.

حیدر آسیابی رئیس کل دادگستری گلستان در این جلسه با تبیین سیاست جنایی قضایی و سند تحول قضایی و نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب و رئیس قوه قضاییه بر کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها به تغییر نگرش قضات استان به مجازات‌های جایگزین حبس تاکید کرد و گفت: تلاش ما این است تا قضات جز در پرونده‌های جرایم خشن و افرادی که آزادی آن‌ها سلب اسایش جامعه است، در سایر پرونده‌ها و برای محکومانی که جرایم سبک مرتکب شده اند یا سابقه دار نیستند از مجازات‌های جایگزین حبس یا حبس تحت نظارت سامانه‌های الکترونیکی به ویژه پابندالکترونیک استفاده کنند.

وی افزود: هم اکنون ۲۱۲ محکوم کیفری در استان با استفاده از پابند در خارج از زندان تحت نظر هستند.

رئیس کل دادگستری گلستان بیان کرد: حبس تحت نظارت سامانه‌های الکترونیکی برای آن دسته از محکومانی که برای اولین بار محکومیت کیفری دارند از آسیب‌های احتمالی ورود به زندان جلوگیری می‌کند و از ایجاد تنش در خانواده‌های محکومان نیز می‌کاهد.

وی ادامه داد: ظرییت زندان‌های استان به خصوص در وضعیتی که اردوگاه حرفه آموزی هنوز دایر نشده است، پاسخگوی جمعیت کیفری استان نیست و استفاده از پابند الکترونیک می‌تواند از بار مضاعفی که بر زندان‌های استان تحمیل شده، بکاهد.

وی گفت: امیدواریم پس از این دوره آموزشی و اشنایی بیشتر با فرایند‌های نظارت الکترونیک، از این پس آرای جایگزین حبس به ویژه استفاده از پابند الکترونیک افزایش یابد.

غلامرضا سرلک مدیر کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان گلستان هم در این جلسه گفت: از ابتدای اجرای طرح پابند الکترونیک از سال ۱۳۹۸ تاکنون ۷۸۷ محکوم به زندان با استفاده از پابند الکترونیک، دوران محکومیت خود را خارج از زندان و تحت نظر سامانه الکترونیک گذرانده اند.

بهرام اکبرپور با بیان این که باید به سمت زندانبانی نوین حرکت کنیم گفت: در جای جای سند تحول، زندانبانی بر مبنای هوش مصنوعی نیز اشاره شده است و ما باید با استفاده از فناوری ها‌ی نوین مانند پابند الکترونیک به این سمت برویم تا جایی که که امکان دارد افراد زندان را تجربه نکنند و جا دارد برای افرادی که مخل نظم و آسایش جامعه نیستند از نظارت الکترونیک استفاده کنیم.

مدیر کل دفتر ساماندهی مراکز نیمه آزادی و نظارت الکترونیکی سازمان زندان‌های کشور در گرگان گفت: بر اساس سند تحول قضایی و در گام اول باید تا پایان امسال همه زندانیان بر مبنای جرم و شخصیت طبقه بندی شوند. 

وی در ادامه گفت: هم اکنون دادرسی الکترونیک بالای ۸۰ درصد در زندان‌های کشور اجرا می‌شود که هزینه اعزام و بدرقه زندانی را کاهش داده است.

در جلسه امروز از محمدصادق اسمعیل‌زاده، مسلم جعفری و سیداحمد موسوی مطلق از مستشاران محاکم تجدیدنظر استان و غلامرضا تیموری رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب گرگان و ابوذر قربانی رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب گنبد که از قضات پیشرو استان در صدور آرای مراقبت الکترونیک با استفاده از پابند در استان هستند تقدیر شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *