رئیس‌کل دادگستری استان کرمان: نخستین دادگاه‌های برخط با حضور دانشجویان در استان برگزار می‌شود

16:32 - 16 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۸۱۷۸
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس‌کل دادگستری استان کرمان: نخستین دادگاه‌های برخط با حضور دانشجویان در استان برگزار می‌شود
رئیس‌کل دادگستری استان کرمان گفت: دادگاه‌های برخط «آنلاین» برگزار می‌شود و دانشجویان به‌صورت مجازی می‌توانند در این دادگاه‌ها شرکت کنند و زمینه حضور فیزیکی دانشجویان حقوق در مراجع قضایی هم فراهم می‌شود.

خبرگزاری میزان - حجت‌الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی امروز در نشست با دانشجویان رشته حقوق دانشگاه‌های شهید باهنر، دانشگاه آزاد اسلامی کرمان و دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان به مناسبت ۱۶ آذرماه روز دانشجو با اشاره به شهادت شهیدان بزرگ‌نیا، قندچی و شریعت‌رضوی از دانشجویان دانشگاه تهران در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ بیان کرد: این دانشجویان به نماد استکبارستیزی در مقابل نظام سلطه تبدیل شدند.

وی با بیان اینکه نقش دانشجویان در کشور و نظام اسلامی بسیار مهم است، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی بار‌ها بر ایران قوی تاکید کرده‌اند و اینکه کشور ما باید قوی و مقتدر باشد و اقتدار فقط در بحث مسائل نظامی و قضایی نیست بلکه اقتدار علمی و پژوهشی برای کشور قدرت ایجاد می‌کند و یک کشور قدرتمند می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان خاطر نشان کرد: امروز هر کشوری که از لحاظ علمی قوی‌تر باشد در جهان مقتدر‌تر است و دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و مراکز پژوهشی و علمی کشور می‌توانند در این زمینه موثر باشند.

وی اعلام کرد: رتبه کشور ما در تولید علم و دانش رتبه قابل قبولی است، ولی می‌تواند از این هم بهتر باشد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: نقش دانشجویان در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس بی بدیل و بر جسته است و دانشجویان باید توجه ویژه‌ای به شهدای دانشجو داشته باشند که افتخار دانشگاه و دانشگاهیان هستند. 

حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدی با اشاره به اینکه اولین انتظار از دانشجویان ورود در کار‌های علمی و تلاش برای ارتقای جایگاه علمی خود، دانشگاه و کشور است، خاطر نشان کرد: امروز اولین وظیفه دانشجویان و دانشگاهیان تمرکز بر روی مسئال علمی است و این به‌معنای غافل شدن ازمسائل دیگر مانند سیاست نیست بلکه دانشجو باید به‌موقع در مسائل مختلف صاحب‌نظر باشد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: دشمن به دنبال ترویج یاس و ناامیدی در کشور است و اگر دانشجویان در این دام گرفتار شد و امید خود را از دست داد، دیگر هیچ انگیزه‌ای برای کار و خدمت کردن به کشور و جامعه ندارد بنابراین دانشجویان با امید پیش بروند و این امید را در دیگران تقویت کنند.

وی در پاسخ به خواسته دانشجویان برای ارتباط بیشتر با دستگاه قضایی تصریح کرد: افزایش این ارتباط یکی از خواسته‌هایم است و این ارتباط هم برای دستگاه قضایی و هم برای دانشگاه‌ها فواید زیادی دارد و قوه قضاییه بر این امر تاکید دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدی افزود:انتقال ایرادات و اشکالات و بهره‌گیری از توان دانشجویان در فعالیت‌های علمی، پژوهشی و به‌ویژه پیشگیری از وقوع جرم و استفاده از تجربه استادان در زمینه راهکار‌های موثر بر پیشگیری از وقوع جرم امری مهم است.

وی خطاب به دانشجویان گفت: نگویید ما اگر مطلبی را بگوییم یا بنویسیم، چه کسی گوش می‌کند و یا چه کسی عمل می‌کند، خیر این‌طور نیست، مطالب و پیشنهادات خود را به ما منتقل کنید، حتما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس‌کل دادگستری استان کرمان: نخستین دادگاه‌های برخط «آنلاین» با حضور دانشجویان در استان برگزار می‌شود

دادگاه‌های برخط «آنلاین» در کرمان برگزار می‌شوند

حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدی همچنین با استقبال از پیشنهاد دانشجویان برای حضور در مجموعه‌های مختلف دادگستری استان کرمان گفت: دادگاه‌های برخط «آنلاین» برگزار می‌شود و دانشجویان به‌صورت مجازی می‌توانند در این دادگاه‌ها شرکت کنند و زمینه حضور فیزیکی دانشجویان حقوق در مراجع قضایی هم فراهم می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: انتخابات در کشور ما همیشه یک موضوع مهمی‌ست و انتخابات ۱۱ اسفندماه سال‌جاری بسیار مهم است و تغییرات عمده‌ای در قانون انتخابات به‌وجود آمده که نوآوری‌های خوبی در این قانون جدید به‌وجود آمده است که به دانشجویان حقوق توصیه می‌کنم این قانون را مطالعه کنند.

وی ادامه داد: بر اساس قانون جدید انتخابات تمام فعالیت‌های کاندیدا‌ها باید شفاف باشد و نظارت بر آن شکل بگیرد.

حجت الاسلام حمیدی با اشاره به اینکه همیشه بعضی از نامزد‌های انتخاباتی درصدد هستند از فضا‌هایی برای خودشان استفاده کنند که یکی از این فضا‌ها دانشگاه است، تصریح کرد: دانشجویان در وهله اول باید مراقب ایجاد این فضا‌ها باشند و اجازه ندهند کسی به نفع خودش از احساسات دانشجویان استفاده کند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با تاکید بر اینکه شور انتخاباتی خوب است و موجب افزایش مشارکت در انتخابات می‌شود و دانشجو باید سیاسی باید، اما سیاست زده نباشد تا از او سوء‌استفاده نشود، افزود:، اما سوء‌استفاده کردن‌ها و دویدن برای منافع اشخاص منفعت‌طلب صحیح نیست.

وی ابراز کرد: مطالبات دانشجویان ارزشمند و مفید بود و این موارد مانند همیشه در دستور کار قرار می‌گیرد و ان‌شاءالله عملیاتی می‌شود و همیشه آمادگی داریم از نقطه‌نظرات و پیشنهادات دانشحویان استفاده کنیم

گفتنی است در ابتدای این نشست نمایندگان دانشجویان حقوق شهر کرمان نیز به بیان مطالبات، خواسته‌ها و دردل‌ها خود با رئیس کل دادگستری استان کرمان پرداختند؛ که مهمترین خواسته‌های دانشجویان شامل موارد زیر است.

یکی از نمایندگان با اشاره به اینکه دانشجویان حقوق علاقه‌مند به حضور در جلسات دادرسی هستند خواستار تسریع در روند رسیدگی به این خواسته شد. دانشجوی دیگری بیان کرد: رشته ارشد پیوسته حقوق و معارف اسلامی یک رشته ناشناخته است و بچه‌های این رشته برای استخدام به علت ناشناخته بودن این رشته با مشکل مواجه می‌شوند و باید اعتباربخشی به رشته مذکور صورت گیرد.

یکی از دانشجویان هم از ایجاد پیوند بین دانشجو با دادگستری پس از برگزاری نشست رئیس کل دادگستری استان کرمان و دانشجویان در سال گذشته خبر داد و افزود: مجمع دانشجویی پیشگیری از وقوع جرم نیز پس از این نشست تشکیل شد و دانشجویان زیادی به این مجمع ورود کرده‌اند و سه پروژه نخبگانی با موضوع سرقت، نوجوانان و طرح اجتماعی شورای محله را در دستور کار داریم.

دانشجوی دیگری هم به موضوع واگذاری اختیارات رئیس قوه قضاییه به رئیس کل دادگستری استان کرمان اشاره و بیان کرد: این تقاضا را داریم که جلسه تخصصی درباره نحوه واگذاری این اختیارات و تاثیر آن بر رفع مشکلاتی مانند زمین‌خواری و فرار مالیاتی برگزار شود.

دانشجویان شرکت‌کننده در این نشست همچنین خواستار مشارکت دانشجویان برای پیشگیری از وقوع جرم، تعامل با کانون وکلا، افزایش تعاملات دانشجویان حقوق با دادگستری، راه‌اندازی سامانه‌های کاربردی برای تعامل مردم با دادگستری شدند.

نقش دانشجو به عنوان طلایه دار در پیشگیری از وقوع جرم بی بدیل است
رئیس‌کل دادگستری استان کرمان: نخستین دادگاه‌های برخط «آنلاین» با حضور دانشجویان در استان برگزار می‌شود
سید مهدی قویدل در این نشستی بیان کرد: در راستای اجرای سند تحول برنامه‌های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در سال‌های اخیر، برگزاری نشست‌های نخبگانی و علمی در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: همچنین باتوجه به دستورالعمل نحوه مشارکت وتعامل با نهاد‌های مردمی، استفاده از ظرفیت بسیج نخبگان، دانشجویان و فرهیختگان نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

 معاون قضایی، اجتماعی وپیشگیری ازوقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: طرح مجمع دانشجویی دانشجویان دانشگاه باهنر و معاونت اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان درحال اجرا است.

وی افزود: در راستای تحقق اهداف برنامه‌های مشارکت مردمی و سرمایه اجتماعی باتوجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته، از ابتدای سال تاکنون ۳ جلسه و نشست تخصصی با مجمع دانشجویی و برخی دانشگاه‌های استان برگزار و تفاهم‌نامه‌هایی نیز در این زمینه منعقد شده است.

قویدل ادامه داد: با توجه به اهم اهداف وفعالیت‌ها و اقدامات اجرایی طرح مجمع دانشجویی در نظرگرفته شده از ناحیه مجمع، به معاونت اجتماعی اعلام آمادگی شده است.

وی با بیان اینکه طرح مجمع دانشجویی تدوین و با موافقت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم این طرح در ابعاد مختلف در حال اجرا است تا از ظرفیت دانشجویان به عنوان قشری از جامعه در راستای پیشگیری استفاده شود، تاکید کرد: علاوه بر مشارکت دانشجویان به عنوان عضوی از جامعه پیشگیری از وقوع جرم استان، برنامه‌ها و کارگروه‌های ذیل تخصصی مجمع دانشجویی نیز جهت اجرا بصورت خاص در دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است.

قویدل گفت: بازدید دانشجویان برخی از دانشگاه‌ها از کانون اصلاح و تربیت از ابتدای سال تاکنون اجرا شده است و این آمادگی وجود داردکه این بستر برای سایر مجامع و دانشجویان نیز فراهم شود.

معاون قضایی، اجتماعی وپیشگیری ازوقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با اشاره به سامانه جامع ارتباط مردمی (سجام)، گفت: این سامانه جهت اعلام گزارشات درخصوص موضوعات و معضلات اجتماعی از سوی قوه قضائیه پیش بینی شده و بستر عضویت در این سامانه در معاونت اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم استان فراهم است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: مهمترین هدف ما، تبدیل پایان نامه‌ها و رساله‌های دکتری به طرح‌های کاربردی، عملیاتی و اجرایی جهت کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی است.

رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان: مطالبه‌گری دانشجویی باید به‌موقع باشد

رئیس‌کل دادگستری استان کرمان: نخستین دادگاه‌های برخط «آنلاین» با حضور دانشجویان در استان برگزار می‌شود
حسین اکبری در نشست دانشجویان رشته حقوق با رئیس کل دادگستری استان کرمان اظهار کرد: امنیت یک کالای بسیار گران‌قیمتی است و اگر به آن کالا صدمه وارد شود، دیگر هیچ آرامش و تولیدی به‌وجود نمی‌آید.

وی با اشاره به سخن شهید بهشتی مبنی بر اینکه دانشجو موذن است و اگر خواب بماد، نماز جامعه قضا می‌شود، ابراز کرد: مطالبه‌گری باید به‌موقع و به‌هنگام انجام داد.

رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: ۱۶ آذر نماد حرکت دانشجویی مفید و موثر بود و نتیجه آن منجر به انقلاب اسلامی شد که یک الگوی بسیار موفق برای کشور‌های مسلمان و مستقل است و نشان داد بدون استکبار هم می‌توان به‌خوبی حرکت کرد و جهش علمی داشت. 

اکبری از جهاد تبیین مدنظر مقام معظم رهبری سخن به میان آورد و ادامه داد: پیشرفت‌های علمی فوق‌العاده نخبگان و دانشجویان باید تبیین شود.

وی خاطرنشان کرد: گفت‌و‌گوی مسوؤلان و دانشجویان به صورت پدر و فرزندی است و مدیران از صحبت دانشجویان ناراحت نمی‌شوند.

رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به هفته پژوهش و فن‌آوری اظهار کرد: آشنایی با دستاورد‌ها را در دستور کار داریم و هرچند تولید علم موجب مرجعیت‌سازی می‌شود، اما استفاده از علم می‌تواند منجر به قدرت شود.

اکبری با اشاره به اینکه از بین دانشگاه باید الگو‌هایی برای مدیریت اجرایی جامعه معرفی کند، تصریح کرد: مدیران امروز با مدیران ۱۰ سال قبل باید متفاوت باشند، زیرا شرایط متفاوتی داریم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *