نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه|

تعرض به منافع ایران بی‌پاسخ نمی‌ماند/روابط ایران و عربستان در مسیر خوبی قرار گرفته است/گروه‌های مقاومت از ایران دستور نمی‌گیرند

10:50 - 13 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۷۵۸۸
تعرض به منافع ایران بی‌پاسخ نمی‌ماند/روابط ایران و عربستان در مسیر خوبی قرار گرفته است/گروه‌های مقاومت از ایران دستور نمی‌گیرند
نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه با حضور خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد.

خبرگزاری میزان - ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه با حضور در نشست خبری هفتگی به پرسش‌های خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی درباره مهم‌ترین تحولات حوزه سیاست خارجی ایران در هفته گذشته پاسخ داد.

 

لکه ننگ اقدام‌های تروریستی منافقین با آب ناپاک برخی‌ها که بر دستان آن‌ها می‌ریزند، هرگز پاک نخواهد شد
۱۴۰۲/۰۹/۱۳ - ۱۲:۰۰

کنعانی درباره میزبانی اروپا از گروهک تروریستی منافقین، گفت: موضع ما همان است که اعلام کردیم؛ شعار مبارزه با تروریسم و در عین حال همکاری با تروریست‌های شناسنامه‌دار نه‌تنها در ایران بلکه در اروپا و آمریکا.

وی تاکید کرد: سازمان تروریستی منافقین سابقه جنایت‌کارانه‌ای درباره ملت ایران دارد؛ لکه ننگ اینگونه اقدام‌های تروریستی با آب ناپاک برخی‌ها که بر دستان منافقین می‌ریزند، هرگز پاک نخواهد شد؛ ایران رفتارهای دوگانه را نادیده نخواهد گرفت.

روابط ایران و عربستان در مسیر خوبی قرار گرفته است
۱۴۰۲/۰۹/۱۳ - ۱۱:۵۶

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری میزان درباره گزارش‌هایی در مورد پیشنهاد عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران در مقابل کاهش تنش‌ها در منطقه، گفت: اخبار زیادی با اهداف خاص سیاسی در برخی رسانه‌های خاص منتشر می‌شود و توجهی به اینگونه مسائل نخواهیم کرد؛ روابط ایران و عربستان در مسیر خوبی قرار گرفته است و دو کشور مصمم هستند که مناسبات دوجانبه خود را مبتنی بر منافع مشترک در حوزه‌های مختلفی که در آن اتفاق نظر وجود دارد، پیش ببرند؛ اسناد و زیرساخت‌های حقوقی خوبی هم برای روابط دوجانبه دو کشور و گسترش همکاری‌ها وجود دارد و این اراده مشترک ان شاءالله در زمینه‌های مورد علاقه هم تحقق پیدا خواهد کرد.

گروه‌های مقاومت منطقه برای پاسخ به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی نه از ایران دستور می‌گیرند و نه ما دستورالعملی به آن‌ها داده‌ایم
۱۴۰۲/۰۹/۱۳ - ۱۱:۴۵

کنعانی درباره اتهام‌زنی‌های اخیر دولت آمریکا علیه ایران درباره اقدام‌های ضدصهیونیستی گروه‌های مقاومت منطقه، تاکید کرد: ما نیروهای سنتکام را نیروهای تروریستی تلقی می‌کنیم؛ ما معتقدیم آمریکایی‌ها در جایگاه اخلاقی نیستند که دیگران را به بی‌ثباتی در منطقه متهم کنند؛ آن‌ها مسئول کشتار هزاران فلسطینی هستند؛ آن‌ها در جایگاهی برای طرح ادعاهای واهی نیستند؛ گروه‌های مقاومت منطقه برای پاسخ به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی نه از ایران دستور می‌گیرند و نه ما دستورالعملی به آن‌ها داده‌ایم.

وی تصریح کرد: گروه‌های مقاومت منطقه، نماینده کشور خودشان هستند و واکنش آن‌ها یک واکنش طبیعی در پاسخ به جنایت‌های رژیم صهیونیستی است؛ ادعاهای بی‌اساس ارسال پهپادهای ایرانی به یمن و دیگر جاها از آن دست اظهارات فرافکنانه‌ای است که در راستای انحراف اذهان عمومی و سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های رژیم صهیونیستی مطرح می‌شود.

 

روابط ما با کوبا دیرینه و ریشه‌دار است
۱۴۰۲/۰۹/۱۳ - ۱۱:۴۲

کنعانی درباره سفر رئیس‌جمهور کوبا به کشورمان، گفت: سفر رئیس‌جمهور کوبا در چارچوب دعوت رسمی و در ادامه سفر رئیس‌جمهور به کوبا انجام شد؛ روابط ما با کوبا دیرینه و ریشه‌دار است؛ مراوده خوبی هم با کوبا وجود دارد و روند همکاری‌ها روبه‌رشد است.

تحریم رژیم صهیونیستی یک ضرورت است
۱۴۰۲/۰۹/۱۳ - ۱۱:۳۹

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اقدام کشورهای اسلامی برای تحریم رژیم صهیونیستی، گفت: تحریم رژیم صهیونیستی یک ضرورت است؛ این رژیم یک رژیم تروریستی است که مرتکب جنایت‌های جنگی بی‌شماری شده است.

به گفته وی، جمهوری اسلامی ایران، تحریم رژیم صهیونیستی را یک اقدام‌ ضروری و اخلاقی و در چارچوب حقوق حقه و حقوق بشر تلقی می‌کند؛ کارگروهی در وزارت خارجه تشکیل شده و این موضوع را بررسی کرده و با طرف‌های ذیربط گفت‌وگو و مشورت‌هایی شده است؛ ضمن اینکه سلسله اقدام‌های دیپلماتیکی نیز صورت گرفته است.

ذات رژیم صهیونیستی بر تروریسم بنا شده است
۱۴۰۲/۰۹/۱۳ - ۱۱:۳۷

کنعانی تاکید کرد: از آنچه در عمل می‌بینیم، رژیم صهیونیستی به دنبال گسترش دامنه جنگ است، زیرا یک شکست را در طوفان الاقصی تجربه کرده است؛ رژیم صهیونیستی نه‌تنها شکست راهبردی ۷ اکتبر را جبران نمی‌کند، بلکه شکست‌های دیگر را تحمل خواهد کرد؛ آمریکا اگر منطقی فکر می کرد، ماشین کشتار رژیم صهیونیستی را متوقف می کرد؛ تلاش‌هایی که این رژیم برای ساخت یک دولت دموکراتیک از خود نشان داد، نه الگوی دموکراتیک است و نه یک نمونه برای موضوع‌های حقوق بشری؛ بلکه ذات آن بر تروریسم بنا نهاده شده است.

تعرض به منافع ایران بی‌پاسخ نمی‌ماند
۱۴۰۲/۰۹/۱۳ - ۱۱:۳۲

کنعانی در واکنش به شهادت ۲ مستشار ایرانی در سوریه تاکید کرد: ایران درباره هر تعرضی که به منافعش وارد شود، پاسخ می‌دهد؛ حمله به نیروهای مستشاری ما در سوریه نیز بدون پاسخ نخواهد ماند؛ آن‌هایی که قبلا چنین اقدام‌هایی کردند و اکنون می‌کنند، پاسخ ایران را دریافت کرده‌اند و تجربه‌اش را دارند؛ جمهوری اسلامی ایران هیچ اقدام تعرضی علیه خود را بدون پاسخ نگذاشته و نخواهد گذاشت.

اتحادیه اروپا در زمینه برجام و آژانس رویکرد غیرسازنده‌ای در پیش گرفت
۱۴۰۲/۰۹/۱۳ - ۱۱:۲۴

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعاهای اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران، گفت: ما از مدیرکل آژانس می‌خواهیم در چارجوب مسئولیت‌های خود به دور از شائبه‌های سیاسی صحبت کند؛ طرف‌های مشخصی هستند که مایل هستند تا آژانس را از کارکرد حرفه‌ای خود منحرف کرده و به سمت سیاسی ببرند.

وی درباره اظهارات اخیر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز، اظهار کرد: موضوع‌های سیاسی ما با اروپا موضوع‌های قابل توجهی است؛ اتحادیه اروپا در زمینه برجام و آژانس با توجه به بیانیه تروئیکا یک رویکرد غیرسازنده در موضوع‌های دوجانبه و همکاری‌های ایران و آژانس در پیش گرفت.

کنعانی همچنین تصریح کرد: خروج آمریکا از برجام نقض صریح قطعنامه ۲۲۳۱ است؛ اخیرا تروئیکای اروپایی مواضعی را بیان کردند که نادیده گرفتن واقعیت‌های گفته‌شده است و آن‌ها به عدول آمریکا و اروپا از اجرای تعهداتشان توجهی ندارند.

 

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، ایران بر اساس موافقتنامه پادمان به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه می‌دهد و همکاری‌های ایران با آژانس سازنده و مبتنی بر مسئولیت‌پذیری است؛ برخی از طرف‌های اروپایی نباید با استفاده از نشست‌های آژانس به دنبال اتخاد رویکردهای سیاسی درباره ایران باشند؛ ایران به مواضع خوب برخی از کشورهای اروپایی درباره بحران جاری غزه در ضدیت با حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه توجه دارد و به آن‌ها اهتمام می‌ورزد.

حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در آبراهه‌ها مخل امنیت در منطقه است
۱۴۰۲/۰۹/۱۳ - ۱۱:۲۲

کنعانی درباره پیامدهای منفی حضور نیروهای خارجی در منطقه، گفت: امنیت در منطقه یک مقوله بهم پیوسته است؛ ایران همواره تاکید کرده که این کشورهای منطقه هستند که می‌توانند امنیت منطقه را تامین کنند؛ تجارب نشان داده که وجود و حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در آبراهه‌ها مخل امنیت در منطقه است.

وی در ادامه تاکید کرد: طرف‌های منطقه‌ای رفتار آمریکا را پایش می‌کنند؛ دولت آمریکا نمی‌تواند واکنش ملت‌ها و دولت‌ها را با اتهام‌زنی به طرف‌های دیگر، متوجه کسی غیر از خود کند؛ حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی مخل ثبات منطقه‌ای است.

ایران و عراق برای تبدیل مرزهای مشترک به مرزهای امن تاکید دارند
۱۴۰۲/۰۹/۱۳ - ۱۱:۱۸

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اهداف سفر هیئت پارلمانی عراق به ایران نیز گفت: سفر هیئت پارلمانی عراق به ایران و هیئت عالی‌رتبه ایران به عراق در استمرار همکاری‌های خوب، سازنده و برادرانه دو کشور در زمینه‌های مورد اهتمام دو کشور بود؛ موضوع مهم مورد گفت‌وگو با هیئت پارلمانی عراق علاوه بر همکاری‌های دوجانبه، مسئله فلسطین و استفاده از ظرفیت‌های پارلمانی برای حمایت از مردم غزه بود.

به گفته وی، دولت و ملت عراق از ابتدا موضع شرافتمندانه‌ای را در حمایت از فلسطین و محکومیت رژیم صهیونیستی اتخاذ کردند و تلاش‌های منطقه‌ای عراق ارزشمند است.

کنعانی در بخشی دیگر اظهار کرد: سفر هیئت عالی‌رتبه ایران به عراق در استمرار همکاری‌ها در چارچوب جهات نظامی و دفاعی دو کشور انجام شد؛ دو کشور درباره امنیت در منطقه منافع مشترک دارند؛ امنیت مرزهای دو کشور بسیار حایز اهمیت است و دو کشور برای تبدیل مرزهای مشترک به مرزهای امن تاکید دارند.

عمان همچنان نسبت به مذاکرات رفع تحریم‌ها اهتمام دارد
۱۴۰۲/۰۹/۱۳ - ۱۱:۱۶

کنعانی درباره بررسی موضوع رفع‌تحریم‌ها در رایزنی وزیران امور خارجه ایران و عمان، گفت: موضوع اساسی گفت‌وگوهای دیشب وزیر امور خارجه با همتای عمانی، مسئله مهم فلسطین بود، اما دولت عمان با ابتکارعمل‌هایی که قبلا داشت، همچنان نسبت به مذاکرات رفع تحریم‌ها اهتمام دارد و ایران از اهتمام دولت عمان قدردانی و از چنین ابتکارها و تلاش‌هایی استقبال می‌کند.

ایران و عمان متفق هستند که آنچه رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد، مخل ثبات منطقه است
۱۴۰۲/۰۹/۱۳ - ۱۱:۱۱

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره روابط ایران با عمان و محورهای رایزنی اخیر وزیران امور خارجه دو کشور، اظهار کرد: ایران و عمان در موضوع‌های منطقه‌ای و بین‌المللی روند تکمیلی دارند؛ در گفت‌گوهای اخیر وزیران امور خارجه ایران و عمان موضوع‌های دوجانبه مورد مشورت قرار رفت.

وی در ادامه گفت: ما در آستانه بیستمین اجلاس کمیسیون‌ مشترک دو کشور  و سفر وزارت تجارت عمان به تهران قرار داریم؛ دو کشور متفق هستند که آنچه رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد، قابل تحمل نیست و مخل ثبات منطقه است؛ دولت عمان نشان داده است که نسبت به صلح و ثبات در منطقه مواضع عادلانه‌ای دارد و مسئولانه عمل کرده است.

 

برخی از نمایندگان کنگره آمریکا نشان دادند که بیش از اینکه نماینده مردم آمریکا باشند، لابی رژیم صهیونیستی هستند
۱۴۰۲/۰۹/۱۳ - ۱۱:۰۷

کنعانی درباره تلاش اخیر مجلس نمایندگان آمریکا برای انسداد دائمی دارایی‌های آزاد شده ایران در واکنش به مخالفت ایران با جنایت رژیم صهیونیستی علیه غزه، گفت: برخی از نمایندگان کنگره آمریکا نشان دادند که بیش از اینکه نماینده مردم آمریکا باشند، لابی رژیم صهیونیستی هستند؛ اقدام‌های کینه‌توزانه آن‌ها برای ملت ایران واضح و مبرهن است؛ کنگره آمریکا چشم بر جنایت علیه فلسطین می‌بندد و انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه می‌گیرد و تعهدات قانونی آمریکا را نسبت به ایران نقض می‌کند.

وی تاکید کرد: این لایحه برای اینکه جنبه عملی بگیرد، نیازمند رای سنا و امضای رئیس جمهور آمریکا است و دولت آمریکا در چارچوب تعهدات بین‌المللی خود و توافق‌های انجام شده با ایران درباره منابع ارزی با مشارکت کشورهای ثالث موظف و متعهد است.

شورای امنیت سازمان ملل در بحث غزه به گروگان دولت آمریکا تبدیل شده است
۱۴۰۲/۰۹/۱۳ - ۱۱:۰۵

کنعانی درباره عملکرد شورای امنیت در جریان جنگ غزه، اظهار کرد: شورای امنیت سازمان ملل در بحث غزه به گروگان دولت آمریکا تبدیل شده و نشان داده است که سازوکارهای بین‌المللی در حفظ جان بی‌گناهان از توانایی کافی برخوردار نیستند و دولت آمریکا هم از قدرت خود و از هم میزبانی خود از مقر سازمان ملل برای ایجاد روندهای نامطلوب سوءاستفاده می‌کند؛ اینکه جنایت آشکار انجام می‌شود و هزاران نفر قتل‌عام شده‌اند و کسی مورد محاکمه قرار نمی‌گیرد، تهدیدی برای بشریت است.

 

پایه‌های سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی کاملا لرزان و بی‌ثبات است
۱۴۰۲/۰۹/۱۳ - ۱۰:۵۸

کنعانی درباره نقش دولت آمریکا در جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه، تاکید کرد: نقش مستقیم و غیرقابل انکار دولت آمریکا در جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی علیه فلسطین بسیار روشن است؛ عملیات طوفان الاقصی به‌عنوان یک اقدام مشروع و دفاعی ملت فلسطین در مقابل اشغالگران بود و نشان داد که رژیم صهیونیستی دارای یک هیمنه پوشالی است و پایه‌های سیاسی و نظامی این رژیم کاملا لرزان و بی‌ثبات است.

به گفته وی، رژیم صهیونیستی در پی تلاش برای جبران شکست آشکار خود در طوفان الاقصی دست به انتقام‌گیری از ملت فلسطین و شهروندان غزه زد؛ آمار‌های بین‌المللی و رسمی نشان می‌دهند که بیش از ۷۰ درصد شهدای فلسطینی کودکان و زنان هستند؛ دولت آمریکا در مقابل این فجایع به جای اقدام بازدارنده در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: دور جدید حملات نظامی رژیم صهیونیستی علیه غزه بعد از توقف کوتاه‌مدت زمانی آغاز شد که بلینکن در کابینه جنگ رژیم صهیونیستی حضور داشت؛ آمریکا عمیقا در کنار متجاوز قرار دارد؛ دولت آمریکا رسما اعتراف می‌کند نه یک‌جز بلکه اصل جنگ علیه فلسطین است؛ این مورد توجه ملت‌ها است که آمریکا یک طرف جنگ است.

کنعانی همچنین اظهار کرد: این اقدام‌های آمریکا با پیام‌هایشان درباره عدم دنبال کردن جنگ و نخواستن آن، همخوانی ندارد؛ نمی‌توان هم به یک طرف جنگ تسلیحات و بمب‌های یک تنی دارد و هم ادعا کرد که دنبال گسترش جنگ نیستیم؛ این یک دوگانگی آشکار است؛ ایران دفاع از ملت مظلوم و تحت تجاوز فلسطین را برای خود یک اصل اساسی و اولویت مهم تلقی می‌کند.

 

 

جنایت‌های بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان به‌ویژه کودکان و زنان با شدت ادامه دارد
۱۴۰۲/۰۹/۱۳ - ۱۰:۵۲

کنعانی در ابتدای نشست خبری هفتگی خود درباره جنگ غزه و جنایت‌های مستمر رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها، اظهار کرد: جنایت‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی و استمرار آن علیه مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری را شدیدا محکوم می‌کنیم؛ بسیار دردناک و رنج‌آور است که جنایت‌های بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان به‌ویژه کودکان و زنان با شدت ادامه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اخبار مربوط به دور جدید حملات رژیم صهیونیستی علیه بیمارستان‌های غزه و بیمارستان کمال عدوان، گفت: امروز هم خبرهایی منتشر شد که رژیم صهیونیستی یکی دیگر از بیمارستان‌های فعال در غزه را هدف قرار داد که این حمله ده‌ها شهید و مجروح برجای گذاشت؛ این اقدام، چیزی جز کشتار دسته‌جمعی نیست.

به گفته وی، این اقدام‌ها به‌شدت محکوم است و جامعه جهانی در برابر ماشین کشتار رژیم صهیونیستی مسئولیت دارد و باید در این زمینه اقدام کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *