رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

طرح «بزهکاری صفر» فرانسه؛ ازدحام جمعیت در زندان‌ها بازهم رکورد شکست

14:01 - 12 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۷۴۶۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
طرح «بزهکاری صفر» فرانسه؛ ازدحام جمعیت در زندان‌ها بازهم رکورد شکست
موضوع ازدحام جمعیت در زندان‌های فرانسه در سال های اخیر سبب محکومیت‌های مکرر این کشور در نهادها و سازمان‌های بین‌المللی مختلف شده است.

خبرگزاری میزان – فرانسه یکی از ۱۰ کشور اروپایی است که جمعیت زندانی در آن در حال افزایش است.

اگرچه موضوع ازدحام جمعیت در زندان‌های فرانسه، مسئله جدیدی نیست، اما جدیدترین گزارش وزارت دادگستری این کشور نشان می‌دهد که بحران ازدحام جمعیت در این مراکز رکورد جدیدی را ثبت کرده است.

از پایان سال ۲۰۲۲ تاکنون جمعیت زندان‌ها در فرانسه تقریبا به‌صورت مداوم افزایش یافته است؛ براساس جدیدترین گزارش‌ها، تعداد زندانیان در فرانسه در نوامبر ۲۰۲۳ به سطح بی‌سابقه‌ای رسید؛ براساس گزارش وزارت دادگستری فرانسه، تراکم جمعیت در زندان‌های این کشور طی سال گذشته ۳.۲ درصد رشد یافته و از ۱۲۰ درصد به ۱۲۳.۲ درصد رسید.

طبق اعلام اداره زندان‌های فرانسه این رقم، یک رکورد است.

ضریب ازدحام جمعیت در بازداشتگاه‌هایی که بازداشت‌شدگان در انتظار محاکمه و در نتیجه بی‌گناه فرض می‌شوند و محکومان به مجازات‌های کوتاه در زندان هستند، ۱۴۷.۶ درصد است؛ در ۱۰ بازداشتگاه نیز به ۲۰۰ درصد می‌رسد یا حتی از آن فراتر می‌رود.

۲۶.۵ درصد جمعیت زندان‌های فرانسه را افراد در در انتظار محاکمه تشکیل می‌دهند.

براساس گزارش وزارت دادگستری فرانسه، ۳.۷ درصد جمعیت زندان‌های این کشور را زنان و ۰.۹ درصد را افراد زیر سن قانونی تشکیل می‌دهند.

دولت فرانسه در مواجهه با ازدحام بیش از حد جمعیت در زندان‌ها که در ماه جولای به محکومیت جدید این کشور در دادگاه حقوق بشر اروپا منجر شد، اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۷ حدود ۱۵ هزار سلول زندان جدید می‌سازد.

منتقدان تاکید دارند که ازدحام بیش از حد جمعیت در زندان‌های فرانسه یک مشکل همیشگی در این کشور است و بر سیاست اجرای احکام زندان که ۴ میلیارد دلار در سال هزینه دارد، بار سنگینی را ایجاد می‌کند.

بسیاری از منتقدان بر این باورند که عملکرد فعلی سیستم زندان‌ها در این کشور رضایت‌بخش نیست؛ در این میان دو بخش مهم سیستم عدالت کیفری فرانسه، انگشت اتهام را به سمت هم نشانه می‌روند؛ اداره زندان‌ها، دادگاه و دادگاه‌ها به نوبه خود اداره زندان‌های فرانسه را به عملکرد نادرست متهم می‌کنند.

از مهم‌ترین دلایل ازدحام جمعیت در زندان‌های فرانسه می‌توان به تعیین مجازات حبس برای جرایم کمتر جدی و افزایش استفاده از زور علیه متهمان در دوران پیش از محاکمه اشاره کرد.

بررسی دلایل افزایش جمعیت در زندان‌های فرانسه موارد زیر را نشان می‌دهد:

- افزایش دوران حبس
- افزایش میزان حبس پیش از محاکمه: ۲۷ درصد زندانیان در حال گذراندن دوره بازداشت پیش از محاکمه هستند.
- در نظر گرفتن محکومیت کیفری برای جرایم سبک
- عدم استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس

آمار‌ها نشان می‌دهند که برعکس روند افزایش شمار زندانیان در فرانسه، بزهکاری در این کشور در قیاس با گذشته تشدید چندانی را شاهد نبوده است؛ همین امر سبب شده تا اعتراض‌ها به ناکارآمدی سیستم قضایی فرانسه افزایش یابد.

مشکل ازدحام جمعیت در زندان‌های فرانسه به شکل مرتب مورد توجه جوامع و سازمان‌های حقوق بشری قرار می‌گیرد؛ گذشته از دیوان اروپایی حقوق بشر که در ماه جولای سال جاری، فرانسه را به دلیل ازدحام جمعیت در زندان‌های این کشور محکوم کرد، چندین انجمن و نهاد مانند دیده‌بان بین‌المللی زندان (OIP) یا شورای اقتصادی، اجتماعی و محیطی (CESE) خواستار یک سیستم محدودکننده برای تنظیم جمعیت زندان در این کشور هستند.

فرانسه قصد دارد با اجرای طرح «بزهکاری صفر»، امنیت را در این کشور در آستانه برگزاری بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ برقرار کنند؛ از این رو، دادگاه در حال آماده شدن برای افزایش تعداد جلسات دادگاه‌ها هستند که باعث افزایش تعداد قابل توجه زندانیان می‌شود.

گذشته از بحران ازدحام جمعیت در زندان‌های فرانسه، این مراکز با بحران‌های دیگری نیز مواجه هستند که عبارتند از: حملات خشونت آمیز، تاسیسات در حال فروپاشی، حبس کودکان و نوجوانان در زندان‌های بزرگسالان، اعتیاد گسترده زندانیان به مواد مخدر، مجازات سلول انفرادی، خودکشی و خودزنی، بی‌توجهی به زندانیان دارای اختلالات روانی، عدم امنیت و سوءرفتار، تحقیر و توهین.

در زندان‌های فرانسه به‌طور متوسط هر ۲ یا سه روز یک مورد یا بیشتر مرگ وجود دارد؛ در حالی که به‌طور میانگین سالانه ۲۵۰ زندانی در زندان‌های فرانسه جان خود را از دست می‌دهند، بخش عمده‌ای از این مرگ‌ومیر‌ها در پی اقدام به خودکشی زندانیان فرانسوی رخ می‌دهند؛ فرانسه یکی از کشور‌هایی است که بالاترین میزان خودکشی در زندان را در اروپا دارد و زندانیان در این کشور شش برابر بیشتر از جمعیت عمومی فرانسه دست به خودکشی می‌زنند.

در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲۵ مورد خودکشی در زندان‌های فرانسه ثبت شد؛ این رقم رکورد خودکشی در زندان‌های فرانسه را شکست.

منتقدان سیستم زندان‌ها در فرانسه از این سیستم به‌عنوان کشتی در حال غرق شدن یاد می‌کنند، زیرا ازدحام جمعیت در ۶۰ هزار سلول در ۱۸۷ زندان این کشور به اوج رسیده و میزان تراکم در برخی از زندان‌ها از ۱۴۰ درصد عبور کرده است.


انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *