فرانسه و سیاست «جرم صفر»؛ شمار زندانیان رکورد زد

8:30 - 10 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۶۶۴۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
فرانسه و سیاست «جرم صفر»؛ شمار زندانیان رکورد زد
شمار افراد زندانی در فرانسه در پی ناآرامی‌‎های اخیر در این کشور بار دیگر رکورد زده است.

خبرگزاری میزان - ازدحام بیش از حد در زندان‌های فرانسه احتمالا تشدید خواهد شد، چرا که این کشور رکورد جدیدی را در زمینه تعداد زندانیان در زندان‌های خود ثبت کرده است.

به گزارش «یورو نیوز»، در حال حاضر ۷۴ هزار و ۵۱۳ نفر در پشت میله‌های زندان در این کشور حضور دارند.

بر اساس آمار‌های رسمی که روز گذشته منتشر شد، ۷۴ هزار و ۵۱۳ زندانی در زندان‌های فرانسه حضور داشتند که نسبت به سال گذشته ۲ هزار و ۴۴۶ نفر بیشتر بود.

این رقم همچنین حدود ۱۶ هزار نفر بیشتر از آمار مربوط به تابستان ۲۰۲۰ بود، زمانی که همه‌گیری کرونا منجر به کاهش شدید تعداد زندانیان شد.

عبور از رکورد بازداشت قبل از کرونا

فرانسه به تدریج به سطح حبس قبل از کرونا بازگشته بود، اما آوریل گذشته این کشور برای نخستین بار از سد ۷۳ هزار زندانی گذشت و سپس رکورد دیگری پس از عبور از ۷۴ هزار نفر ثبت کرد.

ازدحام بیش از حد و ضریب اشغال در زندان‌ها

ضریب اشغال کلی در زندان‌های فرانسه در حال حاضر ۱۲۲.۸ درصد است و در بازداشتگاه‌های این کشور نیز ضریب اشغال در حال حاضر ۱۴۶.۳ درصد است؛ جایی که افراد منتظر محاکمه در بازداشت هستند و افراد با احکام کوتاه مدت در آن حضور دارند.

این ازدحام بیش از حد به این معناست که ۲ هزار و ۴۷۸ زندانی باید روی زمین بخوابند؛ عددی که در مقایسه با هزار و ۸۷۲ نفر در یکم جولای ۲۰۲۲ و تنها ۴۲۲ نفر در مدت مشابه سه سال پیش رشد قابل توجهی داشته است.

ناآرامی‌ها میانگین را بالا می‌برد

سوال اصلی این است که چه چیزی پشت افزایش تعداد زندانیان است؟

فرانسه یکی از بدترین عملکرد‌های اروپا را در زمینه زندان‌ها دارد و در ژانویه ۲۰۲۰ از سوی دادگاه حقوق بشر اروپا به دلیل ازدحام بیش از حد «ساختاری» در زندان‌ها به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و در ۶ جولای نیز دوباره محکوم شد.

با وجود این، ازدحام بیش از حد هیچ نشانه‌ای از کاهش را نشان نمی‌دهد.

پس از وقوع ناآرامی‌هایی که پس از قتل «ناهل مرزوق»، نوجوان ۱۷ ساله الجزایری در ۲۷ ژوئن، که به دست پلیس در نانتر کشته شد، دولت این کشور خواستار واکنشی «قاطعانه، سریع و نظام‌مند» شد.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزیر دادگستری فرانسه، بیش از ۷۴۲ نفر به حبس محکوم شده‌اند و «بیش از ۶۰۰» نفر نیز بازداشت شدند.

انجمن دیده‌بان بین‌المللی زندان‌ها(OIP)، می‌گوید که با نزدیک شدن به بازی‌های المپیک، ازدحام بیش از حد زندان‌ها در فرانسه طی چند ماه آینده تشدید می‌شود، در حالی که مقامات هدف خود را «جرم صفر» قرار داده‌اند.

در ۱۹ جولای، یک گزارش پارلمانی بر «نیاز فوری» برای معرفی مکانیسم تنظیم زندان تاکید کرد و با وجود این، هیچ گام دیگری در این زمینه از سوی مقام‎های فرانسه صورت نگرفته است.

بر اساس آمار اداره زندان فرانسه، به خصوص مجازات‌های کوتاه مدت طی ۳۰ سال گذشته افزایش یافته است.

همچنین مدت زمان بازداشت نیز با افزایش همراه بوده و از میانگین ۸.۶ ماه در سال ۲۰۰۶ به ۱۱.۸ ماه در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *