گفت‌وگو|

یک نماینده مجلس: نمایندگان به تکلیف خود در دفاع از مردم عمل کرده‌اند/ مجلس به ریل اصلی خود بازگشته است

11:39 - 13 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۷۳۹۹
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
یک نماینده مجلس: نمایندگان به تکلیف خود در دفاع از مردم عمل کرده‌اند/ مجلس به ریل اصلی خود بازگشته است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: در طول سال‌های گذشته مجلس به ریل اصلی خود بازگشته است، در مسائل صاحب‌نظر است و بر اساس اصول قانون اساسی قانونگذاری را به مراجع دیگر واگذار نمی‌کند.

خبرگزاری میزان - رهبر معظم انقلاب سوم خرداد سال جاری در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید کردند که یکی از آفات قانونگذاری که خب این هم برای دوستان کاملاً روشن است، اثرپذیری نماینده‌ قانونگذار از جو است؛ جوزدگی. گاهی اوقات می‌شود تبلیغات اصحاب تبلیغ، حالا چه دشمن، چه آن‌هایی که دشمن هم نیستند، امّا خب بالاخره اهل تبلیغات و مانند این چیز‌ها هستند، یک جوّی، فضائی درست می‌کند؛ این در روح قانونگذار نباید اثر بگذارد؛ عرض من این است. اینکه «حالا بدشان می‌آید»، «در بین مردم این‌جوری میشود»، «فلان کس‌ها اعتراض می‌کنند، ایراد می‌کنند»، این‌ها باید مطلقا در قانونگذاری تأثیر نگذارد. جوزدگی، یا ملاحظات جناحی، یا دسته‌بندی‌های گوناگون.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نیز۱۲ آذر سال جاری در تشریح بخشی از کارنامه مجلس یازدهم گفته بود تلاش کردیم مجلس یازدهم را از مجلسی منفعل به مجلسی فعال تبدیل کنیم. تصویب قوانینی مانند تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار، واردات خودرو، اصلاح ساختار بانک مرکزی، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را پیگیری کنیم و در تصویب قوانین ذره‌ای تحت تاثیر صاحبان منافع و مافیا‌های قدرت و ثروت قرار نگیریم.

در همین رابطه، محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس درباره پویایی مجلس یازدهم به میزان گفت: زمانی که مجلس یازدهم شروع شد عملا در راس امور نبود و منفعل بود و برخی قانونگذاری‌ها در شوراها انجام می‌شد، به عنوان مثال ستاد کرونا به مرجع تصمیم‌گیری تبدیل شده بود یا شورای عالی انقلاب فرهنگی عملا درباره مسائل مهم از جمله بودجه تصمیم‌گیری می‌کرد که شان اول مجلس است.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس بیان کرد: مجلس یازدهم در طول سال‌های گذشته مجلس را به ریل اصلی خود بازگردانده است، در مسائل صاحب‌نظر است و بر اساس اصول قانون اساسی قانونگذاری را به مراجع واگذار نمی‌کند.

وی ادامه داد: قوانین مختلف از جمله حذف امضاهای طلایی، تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، شفاف شدن منابع هدفمندی، شفافیت نظام بانکی و قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی نشان می‌دهد مجلس توانسته بر خلاف فشار ذی‌نفعان به تکلیف خود در دفاع از مردم عمل کند.

زنگنه گفت: مجلس در جایگاه قانونگذاری است اما تلاش کرده هرجا ضعف عملکرد در نهادهای دولتی باعث فشار به مردم شده به نحوی از جمله افزایش یارانه‌ها یا جلوگیری از افزایش قیمت‌ها آن فشار اقتصادی را جبران کند.

انتهای پیام/

 

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *