استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گیرد

10:27 - 11 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۷۲۲۹
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گیرد
رئیس دادگستری استان مرکزی با تاکید بر بکارگیری مجازات‌های جایگزین حبس گفت: لازمه‌ی آن انجام یک کار پژوهشی در زندان‌ها است.

خبرگزاری میزان - حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالمهدی موسوی رئیس کل دادگستری استان مرکزی در ششمین جلسه شورای قضایی استان مرکزی در سال جاری که در محل زندان مرکزی شهر اراک برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن هفته بزرگداشت بسیج، اظهار داشت: برنامه‌های گرامیداشت این هفته به صورت ویژه در دستگاه قضایی استان مرکزی برگزار شود، چراکه بسیج و اعتلای آن همواره مورد تاکید امامین انقلاب بوده و هست.

رئیس شورای قضایی استان مرکزی افزود: امروز اگر جبهه مقاومت در دنیا سربلند است و می‌بینید که یک گروه کوچک به نام حماس، عظمتی برای اسلام و مسلمین رقم زده است و یک ارتشی که ادعای رده چهارمین ارتش قدرتمند دنیا را دارد، اینگونه به ذلت و خواری می‌کشاند، محصول همین تفکر بسیج و صدور انقلاب اسلامی به منطقه است که حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار آن بوده و خردمندانه توسط رهبری انقلاب اسلامی مدیریت شده، لذا شایسته است این فرهنگ را درون مجموعه قضایی پاس بداریم و کسانی که متصف به این صفت عالی و ارزشمند هستند را تجلیل و تقدیر کنیم.

رئیس دادگستری استان مرکزی در استان مرکزی با اشاره به سخنان اخیر ریاست قوه قضاییه و تاکیدات فراوانی که درباره زندانیان و بازداشت شدگان داشتند، تصریح کرد: بکارگیری مجازات‌های جایگزین حبس با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گیرد و لازمه آن انجام یک کار پژوهشی در زندان‌ها است، به نحوی که مشخص شود ۱۰الی ۱۵ جرم پر تکرار و پر تعداد در میان زندانیان چیست و آنجایی که امکان اجرای مجازات جایگزین حبس وجود دارد از مصادیقی استفاده شود که به اصلاح و تنبیه مجرمین کمک کند.

 وی با تأکید بر این که در بعضی از جرایم واقعا صدور حکم حبس، کمکی به مجرم نخواهد کرد، بیان داشت: در جرایم ناشی از اختلافات خانوادگی، آیا با زندانی کردن زوج با طرح دعوا توسط زوجه، به خاطر مطالبه مهریه و نفقه، این عداوت و اختلاف بین زوجین بیشتر نمی‌شود؟ آیا فلسفه حبس که اصلاح، تنبیه، باز اجتماعی شدن و برگشت فرد محبوس به جامعه و خانواده است در این جا محقق می‌شود؟ آیا اینگونه مهر و محبت زن در دل شوهرش بیشتر می‌شود یا کینه و دشمنی بین آن‌ها افزایش می‌یابد؟ به نظر می‌رسد صدور حکم حبس در این موارد به هیچ وجه کمکی به تحکیم و گرم شدن کانون خانواده نخواهد کرد.

 حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی ادامه داد: درباره بعضی از جرایم مثل جرایم ناشی از تخلفات رانندگی و برخی از صنوف خاص و در مواردی که مرتکبان، دست به تخلفات و جرایم خاص مربوط به همان صنف و حوزه تخصصی خود می‌زنند نه جرایم عمومی، می‌توان از مجازات‌های جایگزین حبسی استفاده کرد که اثر و بازدارندگی بیشتری نسبت به مجازات حبس دارند، بهره برد. 

 رئیس شورای قضایی استان مرکزی همچنین در زمینه استفاده از پابند‌های الکترونیک، تأکید کرد: صدور حکم استفاده از پابند الکترونیک برای محکومین، باید به گونه‌ای باشد که در سطح استان به یک وحدت رویه قضایی دست یابیم و از ابتدای محکومیت و قبل از محبوس شدن طولانی، پابند الکترونیک استفاده شود و به طور کلی از تمامی نهاد‌های ارفاقی که قانون مقرر کرده، تا جایی که امکانش هست هم در دادسرا، هم در دادگاه و هم در اجرای احکام، بهره گیری شود.

 وی بار دیگر ضمن بیان ایرادات ریاست معظم قوه قضاییه در باب صدور قرار‌های بازداشت موقت، بیان داشت: قضات درباره صدور قرار‌های بازداشت موقت بسیار حساس و دقیق باشند و فقط در مواقع ضروری و مهم نسبت به صدور این قرار اقدام کنند و وثیقه‌ای تعیین نکنید که می‌دانید منجر به بازداشت خواهد شد و در ایام پایانی هفته به خاطر صدور قرار‌های بازداشت موقت اینگونه نباشد که آمار بالای ورودی به زندان داشته باشیم لذا می‌طلبد که در این زمینه قضات دادسرا ملاحظات بیشتری داشته باشند.

 حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی با اشاره به کسب رتبه‌های برتر کشوری در ارزیابی‌های سالانه شاخص‌های مختلف توسط دستگاه قضایی استان (اداره کل ثبت اسناد و املاک استان مرکزی و اداره کل پزشکی قانونی استان مرکزی) بیان داشت: تلاش‌ها و اقدامات ارزشمندی که در مجموعه قضایی استان در حال انجام است جای تقدیر و تشکر دارد و امیدواریم این روند رو به جلو ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *