رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رئیس‌کل دادگستری استان کرمان: دستگاه‌های متولی برای حفظ میراث فرهنگی باید ورود جدی داشته باشند

8:30 - 09 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۶۹۸۸
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس‌کل دادگستری استان کرمان: دستگاه‌های متولی برای حفظ میراث فرهنگی باید ورود جدی داشته باشند
رئیس‌کل دادگستری استان کرمان گفت: ضرورت دارد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در استان و سایر سازمان‌های متولی تمام تلاش خود را در جهت حفظ این آثار به‌کار گیرند.

خبرگزاری میزان - حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیم حمیدی در نشست با مدیرکل حقوقی و ثبت املاک میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و مدیرکل صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان افزود:‌ظرفیت‌های خوبی در حوزه صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری در استان کرمان وجود دارد و بایستی همزمان با توسعه گردشگری از آسیب‌هایی فرهنگی که متوجه این بخش است جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه در کنار توسعه گردشگری به فرهنگسازی نیز اهمیت داده شود، تصریح کرد: دستگاه قضایی استان کرمان همواره پشتیبان و کمک کننده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: بایستی ابنیه و مکان‌های گردشگری در استان کرمان مورد مرمت و بازسازی قرار گیرندو پس از آن مکان‌های دیدنی، صنایع دستی و آثار تاریخی کرمان به مردم استان، کشور و جهان معرفی شود.

وی با بیان اینکه استان کرمان در سازمان یونیسف و ثبت آثار تاریخی جهان، رتبه خوبی را در کشور دارد، بیان کرد: متاسفانه بعضی آثار و ابنیه‌های تاریخی در حال تخریب هستند که لازم است اداره صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری در استان و دیگر سازمان‌های متولی دیگر تمام تلاش خود را در جهت حفظ این آثار به کار گیرند.

در ادامه معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در این نشست بر لزوم توجه سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور به استان کرمان تاکید کرد و عنوان کرد: علارغم تعاریفی که در استان کرمان در بخش صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی و ظرفیت تمدنی که در استان وجود دارد، آن طور که باید و شایسته است در راستای این ظرفیت‌ها گام برداشته نشده است.

سید مهدی قویدل مهم‌ترین ظرفیت گردشگری و صنایع دستی کشور را اشتغال کم هزینه و پایدار برای مردم دانست و افزود: این کارآفریی، درآمدزایی و ارزآفرینی در راستای اقتصاد مقاومتی است که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: استان کرمان ظرفیت گردشگری زیادی دارد که اگر مورد توجه قرار گیرد از بیکاری، آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی و جرائم پیشگیری می‌شود.

قویدل گفت: در سال گذشته جمع زیادی از قضات را در همایش نقش گردشگری در ایجاد امنیت و پیشگیری از وقوع جرم حضور داشتند که منجر به ایجاد تفاهم نامه‌هایی فی‌مابین میراث فرهنگی و گردشگری استان و دادگستری کل استان کرمان شد.

وی تاکید کرد: لازم است تا کارگروه قضایی، حقوقی میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری تشکیل شود و مشکلات و چالش‌های پیش روی این سازمان بررسی و در این راستا راهکار‌هایی ارائه شود.

قویدل از فرهنگ غنی و تمدن چند هزار ساله شهر‌های جنوبی استان کرمان سخن گفت و اظهار کرد: جشنواره‌هایی همه ساله در استان کرمان برگزار می‌شود که کم نظیر است لازم است برای تقویت و تداوم این جشنواره‌های فرهنگی وهنری یکسری زیر ساخت‌ها و حمایت‌های مالی و معنوی در جهت حفاظت و صیانت از اقدامات تدوین شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان بر همکاری سایر دستگاه‌های استان کرمان برای حفظ و تقویت صنعت گردشگری تاکید کرد و گفت: تداخلات ظرفیت‌های گردشگری با اوقاف شهرداری و صمت و سایر دستگاه‌ها مشخص شود و با هماهنگی ساماندهی بنا‌های تاریخی مد نظر قرار بگیرد، بایستی در قانون مرمت بنا‌های تاریخی، یکسری وظایفی برای برخی دستگاه‌ها گزارده شود و آن‌ها مکلف به انجام وظایف خود گردند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *