گزارش|

دغدغه‌ دانش‌آموزان نابینا؛ از نبود امکانات و تجهیزات توانبخشی و ورزشی تا محتویات غیر کاربردی کتاب‌های درسی و آینده شغلی

13:35 - 11 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۶۹۶۸
دغدغه‌ دانش‌آموزان نابینا؛ از نبود امکانات و تجهیزات توانبخشی و ورزشی تا محتویات غیر کاربردی کتاب‌های درسی و آینده شغلی
در این گزارش به بیان اصلی‌ترین دغدغه‌های دانش‌آموزان نابینا از جمله در اختیار نبودن امکانات و تجهیزات توانبخشی و ورزشی مناسب، محتویات غیر کاربردی کتاب‌های درسی و آینده شغلی از زبان خود این دانش‌آموزان و معلم‌های این افراد پرداخته شده است.

خبرگزاری میزان - افراد نابینا و کم بینا مانند سایر افراد جامعه اگر در زمینه‌های مختلف آموزش‌های لازم را ببینند، می‌توانند از افراد کارآمد و موثر جامعه باشند، تاکنون نیز با وجود مشکلات بسیاری که بر سر راهشان وجود داشته توانسته‌اند در زمینه‌های مختلف از جمله ادبیات، ورزش، تدریس و... به موفقیت‌های بسیاری دست یابند، اما با این حال این افراد با مشکلاتی مواجه هستند که لازم است برای بهره‌گیری هر چه بیشتر از آن‌ها در جامعه و رشد و شکوفایی‌شان به ویژه در دانش‌آموزان که آینده سازان کشور هستند، مورد بررسی قرار گیرد و به همین دلیل برای آشنایی با دغدغه‌ها و مشکلات دانش‌آموزان نابینا و معلم‌هایشان به یکی از مدارس ویژه نابینایان رفتیم تا از نزدیک در جریان دغدغه‌های این دانش‌آموزان قرار گیریم.

 تجهیزات توانبخشی به مقدار کافی در اختیار دانش‌آموزان قرار ندارد

یک معلم نابینا که ۴ سال است که در این مدرسه تدریس می‌کند درباره مشکلات دانش‌آموزانش گفت: ما دغدغه‌های بسیاری داریم البته در مورد برخی از آن‌ها اقدامات خوبی انجام شده. به طور کلی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما برای تدریس دانش‌آموزان نابینا این است که تجهیزات توانبخشی به مقدار کافی در اختیار دانش‌آموزان قرار ندارد برای مثال شکل‌های هندسی که مناسب دانش‌آموزان باشد و بتوانند با آن کار کنند خیلی در دسترس نیست و همچنین با مشکلاتی در زمینه تهیه کتاب برای نابینایان نیز رو به رو هستیم.

دغدغه‌ دانش‌آموزان نابینا؛ از نبود امکانات و تجهیزات توانبخشی و ورزشی تا محتویات غیر کاربردی کتاب‌های درسی و آینده شغلی

وی دیگر مشکل نابینایان را مشکل در تردد و رفت‌وآمد در سطح شهر عنوان کرد و افزود: اشتغال مسئله دیگری است که نابینان با آن مواجه هستند و باید مورد توجه قرار گیرد.

یک دانش‌آموز کم‌بینای پایه هفتم هم درباره دغدغه‌هایش گفت: دوست دارم خوب شوم چرا که سلامتی اولین حرف را در زندگی می‌زند، می‌خواهم فوتبالیست شوم و در تیم استقلال بازی کنم.

این دانش‌آموز ادامه داد: باید رسیدگی به آموزش معلولان بهبود پیدا کند البته معلمان بسیار تلاش می‌کنند و بسیار دلسوز هستند، اما برخی تجهیزات و امکانات آموزشی را در اختیار نداریم.

دانش‌آموز کم بینای دیگری نیز با اشاره به اینکه دوست دارم آتش‌نشان شوم، ادامه داد: من کم بینا هستم و باید از کتاب‌هایی با خط درشت استفاده کنم، ولی این کتاب‌ها را در اختیار ندارم و خواندن کتاب‌هایی با خط معمولی برایم دشوار است.

در اختیار نبودن امکانات و تجهیزات ورزشی مناسب

یک دانش‌آموز نابینای پایه هشتم با بیان اینکه دوست دارم ملی پوش گل‌بال و شنا شوم و در مسابقات پارالمپیک برای کشورم مدال بیاورم، گفت: در حال حاضر این ورزش‌ها را دنبال می‌کنم و در مسابقات کشوری شنا نیز شرکت کردم اما مشکلی که در تمرین شنا دارم این است که استخرمان را اجاره داده‌اند و ما تنها یک ساعت فرصت تمرین داریم و این مسئله کار را برای ما دشوار می‌کند.

یک دانش‌آموز نابنیای دیگر هم توضیح داد: دوست دارم وکیل شوم و از مشکلاتم این است امکانات ورزشی بسیار کم است و از آنجایی که ممکن است در بسیاری از محله‌ها امکانات ورزشی مناسب برای نابینایان وجود نداشته باشد، لازم است دانش‌آموزان در مدرسه چنین امکاناتی را در اختیار داشته باشند.

مشکلات جهت‌یابی و رفت‌‌وآمد نابینایان

یک معلم دیگر این مدرسه که خودش هم از جامعه نابینایان است ضمن تاکید بر اینکه یکی از مشکلات دانش‌آموزان جهت‌یابی است که باید روی آن کار شود تا این افراد در رفت‌وآمد مستقل شوند، افزود: در کتاب‌های درسی این دانش‌آموزان چنین مطلبی طراحی نشده و ما باید خودمان برای آموزش جهت‌یابی زمانی را اختصاص دهیم تا دانش‌آموزان بتوانند با استفاده از عصا به صورت مستقل رفت‌وآمد کنند.

وی گفت: از تجهیزات رفت‌وآمد برای نابینایان عصای سفید مرغوب است که شاید کمتر در دسترسشان قرار داشته باشد و از این رو باید برای این مسئله فکر اساسی شود.

اشتغال نابینایان

یک معلم کم‌بینای دیگر این مدرسه که در بیستمین سال تدریسش قرار دارد درباره دغدغه‌هایش توضیح داد: مهم‌ترین دغدغه‌ من برای دانش‌آموزانم این است که در رشته مناسبی تحصیل کنند و بتوانند توانمندی‌هایشان را نشان دهند و فرصت شغلی مناسبی در اختیارشان قرار گیرد.

وی ضمن اشاره به اینکه امکاناتی که در اختیار این دانش‌آموزان قرار می‌گیرد باید مناسب آن‌ها باشد، افزود: تعدادی از این دانش‌آموزان برای رفت‌‎وآمد به مدرسه دچار مشکل هستند، سطح شهر برای افراد نابینا مناسب سازی نشده است و به همین دلیل اغلب نمی‌توانند برای آموزش به کلاس‌های متفرقه که سایر دانش‌آموزان می‌روند، بروند.

دغدغه‌ دانش‌آموزان نابینا؛ از نبود امکانات و تجهیزات توانبخشی و ورزشی تا محتویات غیر کاربردی کتاب‌های درسی و آینده شغلی

محتویات کتاب‌های درسی دانش‌آموزان نابینا کاربردی و مباحث غیرکاربردی از کتاب‌ها حذف شود

این معلم ادامه داد: محتویات کتاب‌های درسی این دانش‌آموزان در بسیاری از موارد به درد آن‌ها نمی‌خورد، برای مثال در کتاب ریاضی اشکال هندسی به خوبی نمایش داده نشده چرا که افراد نابینا همچون یک فرد بینا دارای تجسم فضایی نیستند، باهوش‌ترین دانش‌آموز ما در درس هندسه دچار مشکل می‌شوند و بهتر است که این مباحث که کاربرد چندانی هم در زندگی این دانش‌آموزان ندارد حذف شود و بیشتر به مباحثی پرداخته شود که در زندگی روزمره‌شان کاربرد دارد.

انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *