یک بام و دو هوای رسانه‌های غربی؛ نگرانی برای «غذای کم» زندانیان صهیونیست و سکوت درباره حملات به غزه

12:00 - 07 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۶۷۲۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
یک بام و دو هوای رسانه‌های غربی؛ نگرانی برای «غذای کم» زندانیان صهیونیست و سکوت درباره حملات به غزه
نقطه اوج استاندارد‌های دوگانه حقوق بشری رسانه‌های غربی به موازات دولت‌های غربی در پی جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه آشکار شد.

خبرگزاری میزان – رسانه‌های غربی در روز‌های اخیر پس از آغاز آتش‌بس موقت و اجرای فرآیند تبادل اسرا میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین، از ابعاد مختلفی به این موضوع می‌پردازند؛ نکته قابل توجه در رویکرد غالب رسانه‌های غربی به‌ویژه آمریکایی در پرداختن به این موضوع، تلاش برای هم‌صدایی با رژیم صهیونیستی در ارائه چهره‌ای غیرواقعی از مقاومت فلسطین بدون اشاره به جنایت‌های گسترده رژیم صهیونیستی علیه غزه در حدود ۲ ماه گذشته است.

رسانه‌های غربی به‌ویژه آمریکایی و انگلیسی مانند «سی‌ان‌ان» «آسوشیتدپرس»، «دیلی میل»، «یو‌اس‌اِی تودی»، ... در گزارش‌هایی که درباره وضعیت زندانیان اسرائیلی آزاد شده از حبس به دست مقاومت فلسطین منتشر کرده‌اند، بر نکاتی مانند «تاریکی کامل» و «غذای اندک» متمرکز شده‌اند.

آن‌ها در بخشی از گزارش‌های نیز تصریح می‌کنند که زندانیان اسرائیلی آزاد شده از وضعیت جسمانی خوبی برخوردارند، اما ممکن است دچار آسیب روحی شده باشند!

این رسانه‌ها در حالی به موضوع «غذای کم» برای زندانیان اسرائیلی به‌عنوان نقض حقوق آن‌ها اشاره می‌کنند که غزه زمانی در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) هدف حملات رژیم صهیونیستی قرار گرفت که ۱۷ سال گذشته را در محاصره به سر برده بود.

رژیم صهیونیستی در روز دوم این جنگ که در پنجاه و سومین روز خود، پنجمین روز آتش‌بس را تجربه می‌کند، غزه به‌عنوان بزرگ‌ترین زندان روباز جهان را به محاصره کامل در آورد؛ اقدامی که سبب شد تا آب آشامیدنی، سوخت، برق و مواد غذایی در غزه در همان یکی دو هفته نخست جیره‌بندی شده یا تمام شود.

پرسش مهم این است که چرا این رسانه‌ها در موضوع استفاده رژیم صهیونیستی از گرسنگی به‌عنوان سلاح علیه غزه ساکت بودند و اکنون تلاش دارند تا آنچه را ارائه «غذای کم» به زندانیان اسرائیلی در غزه تحت محاصره و زیر بمباران به‌عنوان نقض حقوق بشر می‌خوانند، پر رنگ کنند؟ آیا آن‌ها نمی‌دانند دلیل تاریکی کامیی که زندانیان اسرائیلی از آن حرف می‌زنند، این بود که برق غزه در پی حملات رژیم صهیونیستی و اتمام سوخت قطع شده و به همین دلیل شمار زیادی از بیمارستان‌ها ناچار به تعطیلی شدند؟ آیا رسانه‌های غربی هیچ‌گاه به گرسنگی کودکان و زنان غزه به دلیل محاصره و نیامدن کمک‌های بشردوستانه به غزه توجهی کرده اند؟

روایت سی‌ان‌ان از وضعیت زندانیان اسرائیلی آزاد شده

سی‌ان‌ان در گزارشی به نقل از یکی از زندانیان صهیونیست آزاد شده در جریان آتش‌بس اخیر در غزه نوشت: آن‌ها اگرچه غذا می‌خوردند، اما این روند منظم نبود و همین موضوع به کاهش وزن آن‌ها منجر شد.

در بخشی از این گزارش آمده است که رژیم غذایی این افراد در اسارت مقاومت فلسطین شامل مقدار زیادی نان و برنج بود.

روایت یواس‌اِی تودی از وضعیت زندانیان اسرائیلی آزاد شده

این رسانه آمریکایی در گزارشی با عنوان «تاریکی کامل، غذای کم» به شرح وضعیت زندانیان صهیونیست در هنگام اسارت در نزد مقاومت فلسطین پرداخته است.

گزارش مذکور آورده است که ارتباط زندانیان با دنیای بیرون قطع بوده و آن‌ها در تاریکی کامل بودند؛ روی تشک‌هایی روی زمین می‌خوابیدند؛ چند ساعت برای حمام منتظر می‌ماندند؛ غذایی که به آن‌ها داده می‌شد نیز کم بود و به کاهش وزن آن‌ها منجر شد.

گزارش جالب دیلی میل از وضعیت زندانیان اسرائلی آزاد شده

گزارش «دیلی میل» در شرح وضعیت زندانیان صهیونیست آزاد شده جالب‌ترین گزارش از این نوع است؛ این گزارش می‌گوید که آن‌ها در زمان اسارت درکی از گذر زمان نداشتند و این آزار دهنده بود.

در بخشی از گزارش آمده است که برخی از وعده‌های غذایی آن‌ها نان پیتا، پنیر و خیار بود.

این گزارش همچنین با اشاره به نبود گزارش یا مستنداتی درباره آزار فیزیکی یا شکنجه زندانیان اسرائیلی، از آسیب روانی احتمالی این زندانیان به‌صورت جدی ابراز نگرانی می‌کند.

گزارش «دیلی میل» به نقل از یکی از زندانیان اسرائیلی آزاد شده، آورده است که، در طول مدت حبس ۱۶ روزه همه نیاز‌های زنان مانند شامپو و نرم‌کننده موی سر تامین شد؛ هر زندانی خودش نگهبانش را تعیین می‌کرد؛ نگهبانان با زندانیان غذا می‌خوردند و حرف می‌زدند و یک پزشک روزانه آن‌ها را معاینه کرده و به آن‌ها دارو‌های لازم را می‌داد.

دختر یکی از زندانیان آزاد شده، گفت که مادرش می‌گوید که نگهبانان به‌شدت نگران رعایت بهداشت بودند و سرویس‌های بهداشتی همیشه تمیز می‌شد.

به گزارش «دیلی میل»، این اظهارات خلاف چیزی بود که صهیونیست‌ها انتظار داشتند و حتی انتقاد‌هایی به مسئولان صهیونیست شده که چرا این زن را پیش از صحبت با خبرنگاران هدایت نکرده‌اند.

رسانه‌های غربی؛ کور جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه

رژیم صهیونیستی از زمان آغاز دور جدید جنایت‌های خود علیه غزه تاکنون جنایت‌های بسیاری را در این منطقه مرتکب شده است؛ کارشناسان شمار جنایت‌های ارتکابی رژیم صهیونیستی علیه غزه براساس حقوق بین‌الملل را در این دور جدید بیش از ۵۰ عنوان اعلام کردند.

آوارگی اجباری، جنایت علیه بشریت، قتل‌عام، کشتار دسته‌جمعی و استفاده از گرسنگی به‌عنوان سلاح از جمله جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه در جنگ ۲۰۲۳ هستند.

در پی حملات مستمر و بی‌امان رژیم صهیونیستی به غزه بیش از ۱۵ هزار فلسطینی شهید شدند؛ بیش از ۶ هزار فلسطینی همچنان زیر آوار هستند؛ بیش از ۳۰ بیمارستان غزه از فعالیت خارج شدند؛ حدود نیمی از ساختمان‌های مسکونی غزه تخریب شدند؛ حدود ۲ میلیون نفر از جمعیت ۲.۴ میلیون نفری غزه آواره شدند؛ مدارس، بیمارستان‌ها، کلیسا‌ها و مساجد غزه به‌صورت گسترده تخریب شدند؛ نیمی از ۱۵ هزار شهید و ۶ هزار مفقود فلسطینی، کودک هستند.

این نقض گسترده، آشکار و جدی حقوق بشر از سوی رژیم صهیونیستی برای رسانه‌های غربی ارزشی ندارد، اما آن‌ها تلاش دارند تا این موضوع را که مقاومت فلسطین که زیر بمباران رژیم صهیونیستی به دلیل محاصره دسترسی به آب و غذا ندارد، «غذای کمی» در اختیار زندانیان اسرائیلی قرار داده است، به‌عنوان نقض حقوق بشری معرفی کنند.

هرچند آن‌ها باید دلیل این نگرانی را به خوبی بدانند؛ غذا در غزه تحت محاصره و زیر آتش جنایت‌های رژیم صهیونیستی اندک است و برق این منطقه به دست رژیم صهیونیستی قطع شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *