رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

هلند؛ کابوس جدید حقوق بشری اتحادیه اروپا

15:54 - 06 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۶۵۹۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
هلند؛ کابوس جدید حقوق بشری اتحادیه اروپا
انتخابات هلند سبب شد تا توجهات به تشدید قریب‌الوقوع چالش‌های ضد مهاجرتی و اسلام‌هراسی در این کشور جلب شود.

خبرگزاری میزان – برگزاری انتخابات عمومی ۲۰۲۳ در هلند، اتحادیه اروپا را دچار کابوس‌های جدیدی کرده است؛ خیرت ویلدرز راست‌گرای افراطی برنده انتخابات هلند اکنون بدترین کابوس اتحادیه اروپا است.

ویلدرز به دلیل وعده تلاش برای برگزاری همه‌پرسی خروج هلند از اتحادیه اروپا به کابوسی برای بروکسل تبدیل شده است؛ خروج هلند از اتحادیه اروپا یا Nexit، هسته اصلی موفقیت ویلدرز در انتخابات این کشور بوده است.

اما این فقط دلیل کابوس اتحادیه اروپا است؛ ویلدرز به دلیل رویکرد و لفاظی‌های اسلام‌هراسانه خود شناخته شده است؛ وی همچنین مواضع ضد مهاجرتی آشکار دارد؛ این سیاستمدار راست‌گرای افراطی هلندی حزب «آزادی»، مواضع سرسختانه‌ای نیز در قبال فعالان حوزه تغییرات اقلیمی دارد.

این سه مورد می‌توانند کابوسی حقوق بشری را در اتحادیه اروپا رقم بزنند که با سرعت در مسیر تشدید چالش‌های حقوق بشری پیش می‌‌رود.

موضوع مهاجرت؛ بحث کانونی انتخابات هلند

مسئله مهاجرت در سال‌های اخیر به بحث کانونی انتخابات‌هایی که در کشور‌های اروپایی برگزار می‌شود، تبدیل شده است؛ تاکید و مانور روی موضوع مهاجرت و مقابله با آن، در کشور‌های مختلف اروپایی به معنای پیروزی در انتخابات است.

«جورجیا ملونی»، نخست‌وزیر ایتالیا سال گذشته با همین رویکرد در انتخابات به پیروزی رسید؛ در فرانسه تاکید بر رویکرد ضد مهاجرتی، شرایط خوبی را برای «مارین لوپن»، نامزد انتخابات سال آینده این کشور ایجاد کرده است؛ در آلمان احزاب مخالف مهاجران در ماه‌های اخیر شاهد بهبود جایگاه خود بوده‌اند؛ ...

این موضوع در انتخابات عمومی ۲۰۲۳ هلند نیز موضوع کانونی بود؛ اهمیت این موضوع زمانی مشخص می‌شود که بدانیم دلیل فروپاشی دولت «مارک روته»، نخست‌وزیر پیشین هلند، موضوع مهاجرت بود.

ویلدرز نیز با شعار مقابله با آنچه «سونامی مهاجران» خواند، توانست در انتخابات پیروز شود؛ وی در برنامه انتخاباتی خود ایده توقف پذیرش پناهجویان و عقب راندن آن‌ها از مرز‌های هلند را مطرح کرد.

این سیاستمدار راست‌گرای افراطی هلند، در یک مناظره تلویزیونی گفته بود که رویکرد تحمل صفر در قبال پناهجویان را در پیش می‌گیرد؛ وی همچنین تلاش کرد تا مهاجران را عامل بحران‌های این کشور مانند بی‌خانمانی، افزایش هزینه‌های زندگی، رشد جرم و جنایت، ... معرفی کند.

نگرانی درباره وخامت اوضاع مهاجران در هلند با اعلام خبر تصمیم ویلدرز برای رقابت جهت تصدی سمت نخست‌وزیری تشدید شد.

کارشناسان دلیل پیروزی حزب ویلدرز در انتخابات را گسترش بحران اقتصادی و ترس به وجود آمده از موضوع مهاجرت می‌دانند.

اسلام‌ستیزی ویلدرز؛ تشدید بحران برای مسلمانان

هلند نیز مانند دیگر کشور‌های اروپایی در سال‌های اخیر به شکل قابل توجهی به عرصه جولان اسلام‌ستیزان و اسلام‌هراسان تبدیل شده است.

مسلمانان در هلند در حالی شاهد اسلام‌هراسی گسترده‌ای هستند که این روند تاکنون نیز زیر سایه حمایت دولت این کشور تقویت می‌شد.

موج اسلام هراسی در این کشور از سال ۱۹۹۷ با طرح ادعا و ایجاد شبح «اسلامی‌سازی هلند» آغاز شد؛ ادعایی که هنوز مدارکی دال بر درستی آن یافت نشده است، اما اسلام‌هراسی در تمام لایه‌های جامعه هلند به وضوح قابل مشاهده است.

به گزارش «parool»، قبل از هر چیز باید به این نکته توجه داشت که فضای سیاسی اسلام‌هراسانه بسیار سمی در هلند وجود دارد که میراث بیش از ۲۰ سال حمله به اسلام و مسلمانان است، اما آن چه سبب شد تا اسلام‌هراسی در حافظه جمعی هلند حک شود، تبلیغات اسلام‌هراسانه‌ای بود که در پس بروز حادثه ۱۱ سپتامبر در آمریکا انجام شد.

در واقع اسلام‌هراسی در هلند، حیات و بقای خود را مدیون مقام‌های دولتی و شهری این کشور است که درصدد پاکسازی جامعه مسلمانان هستند.

در سال ۲۰۱۶ گزارش چهار ساله کمیته زنان سازمان ملل نشان داد که هلند در زمینه حقوق زنان شکست خورده است و کلیشه‌های تبعیض‌آمیز، سخنان نفرت‌محور و خشونت‌های نژادپرستانه علیه زنان مسلمان از نگرانی‌های اصلی این کمیته خواهد بود.

در حالی که حدود پنج درصد جمعیت هلند را مسلمانان تشکیل می‌دهند، ویلدرز در چارچوب سیاست‌های ضد اسلامی و اسلام‌هراسانه خود وعده‌هایی را درباره ممنوعیت فعالیت مدارس اسلامی، مساجد و قرآن در هلند داده است.

ویلدرز همچنین گفته است که خواهان ممنوعیت حجاب برای مسلمانان در هلند است.

شعار‌های اسلام‌هراسانه وی وی یکی از دلایل موفقیتش در انتخابات بوده است؛ این در حالی است که وی در سال ۲۰۰۲ به دلیل اظهارنظر‌های اسلام‌هراسانه از سمت سخنگوی حزب مردم برکنار شد.

ویلدرز در سال ۲۰۰۴ در پی تشدید احساسات ضد اسلامی در هلند حزب جدید خود را تشکیل داد و در سال ۲۰۰۶ نام آن را به حزب آزادی تغییر داد؛ وی از همان زمان صراحتا مواضع ضد مهاجرتی خود را اعلام کرده و خواستار ممنوعیت اسلام در این کشور شده بود.

حرکت اروپا در مسیر وخامت بحران‌های حقوق بشری

بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ در اروپا احزاب ضد مهاجر، پوپولیست و ضد اسلام را که در حاشیه بودند، شکوفا کرد؛ آن‌ها در پی بحران مهاجرتی سال ۲۰۱۵ فرصت جدیدی برای عرض اندام پیدا کردند و بحران اخیر هزینه‌های زندگی به آن‌ها رونق داد.

اگرچه آن‌ها همچنان درگیر ایجاد ائتلاف‌ها برای به دست گرفتن قدرت هستند، اما تاکنون توانسته‌اند در ایتالیا قدرت را در دست بگیرند و در هلند به زودی به قدرت می‌رسند.

ویلدرز در حالی با تکیه بر شعار‌های اسلام‌هراسانه و ضد مهاجرتی توانست در انتخابات هلند پیروز شود که بحران‌های حقوق بشری متعددی این کشور را گرفتار کرده‌اند.

جنایت‌های سازمان‌یافته در هلند به وضعیت هشدارآمیزی رسیده‌اند؛ گزارش‌ها نشان می‌دهند که هلند در حال تبدیل شدن به یک محور اصلی مواد مخدر در اروپا است؛ و گسترش فحشا برای بسیاری از سیاستمداران این کشور به یک نگرانی جدی تبدیل شده است؛ ...

رئیس بزرگ‌ترین اتحادیه پلیس هلند می‌گوید: ما قطعا ویژگی‌های یک دولت مواد مخدر را داریم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *