رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تکمیل بانک اطلاعاتی مجرمین سابقه‌دار پایش سارقین حرفه‌ای را تقویت می‌کند

13:06 - 05 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۶۳۱۶
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
تکمیل بانک اطلاعاتی مجرمین سابقه‌دار پایش سارقین حرفه‌ای را تقویت می‌کند
سرپرست معاونت حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان سیستان و بلوچستان بهره‌گیری از ابزار‌های دانش بنیان را برای خروج از فضای گمنامی در کنترل و پایش سارقین حرفه‌ای را موثر دانست.

خبرگزاری میزان-دومین نشست ستاد کنترل مجرمان حرفه‌ای، خطرناک و سابقه‌دار استان سیستان و بلوچستان در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان برگزار شد.

ابوالفضل احمدزاده با اشاره به ضرورت ارتقای امنیت اجتماعی به‌عنوان پیش‌شرط توسعه در استان اظهار کرد: یکی از مطالبات جدی مردم در حوزه امنیت و ارتقاء رضایت اجتماعی، تحقق رسالت‌های حاکمیتی در صیانت از اموال عمومی و دارایی اشخاص است. در واقع ضرورت دارد تا تدابیر و تمهیدات مؤثر در حوزه پیشگیری از سرقت و تقویت نظارت و پایش سارقین حرفه‌ای و سابقه‌دار توسط دستگاه‌های متولی به‌ویژه فراجا و زندان مدنظر قرار گیرد.

سرپرست معاونت حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان سیستان و بلوچستان گفت: سرقت یکی از مهم‌ترین وپرتکرارترین عناوین اتهامی واصله به محاکم قضایی استان محسوب شده و در مراکز تأمینی و تربیتی نیز دومین گروه زندانیان استان، مختص محکومین حوزه سرقت است، ازسویی علی‌رغم تمامی تدابیر مؤثر در راستای توانمندسازی گروه‌های در معرض آسیب یا مجرمین حرفه‌ای سیاست‌های مرتبط با حرفه‌آموزی و اشتغال و نظارت و پایش بر گروه‌های مزبور کماکان، تکرار فعل مجرمانه سرقت در اغلب جامعه آماری سارقین یک پدیده رایج است.

وی گفت:حسب تعریف دستورالعمل اجرایی کنترل مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار، مجرمان حرفه‌ای که سه فقره یا بیشتر سابقه محکومیت قطعی کیفری در جرایم عمومی به‌علت ارتکاب همان جرم داشته یا از طریق ارتکاب جرم امرار معاش می‌کنند ضرورت دارد تا ذیل پایش، نظارت و کنترل مضاعف قرار می‌گیرند. علاوه‌بر این حسب ماده ۸ این دستورالعمل کلیه ضابطان دادگستری موظفند پس‌از دستگیری متهم با بهره‌گیری از بانک اطلاعاتی، سوابق کیفری آنها را استعلام و در گزارشات معمول درج و برای مقامات قضایی ذی‌ربط ارسال کنند.

احمدزاده افزود: ضرورت دارد تا برای خروج از فضای گمنامی موجود در کنترل و پایش سارقین حرفه‌ای، از ابزار‌های دانش بنیان همچون پابند‌های الکترونیک به‌ نحوگسترده‌تری بهره‌گیری شده و تکمیل بانک اطلاعاتی مجرمین سابقه دار، حرفه‌ای یا خطرناک با تعامل بین بخشی نهاد‌های متولی حوزه نظارت و پایش سارقین حرفه‌ای تقویت شود.

در ادامه نشست باغ شیرین مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به کثرت سارقین و مصادیق وقوع سرقت گفت: متأسفانه در حوزه ارائه آموزش‌های همگانی در راستای معرفی و تبیین شگرد‌های جدید سرقت با خلأ‌های جدی مواجهیم و بسیاری از شهروندان بواسطه فقدان آگاهی، آماج سرقت سارقین حرفه‌ای می‌شوند.

وی گفت: علاوه براین علی‌رغم تمامی دغدغه‌های دستگاه‌های نظارتی و قضایی کماکان با ترک فعل یا اهمال دستگاه‌های متولی خدمات رسان و حاکمیتی مواجهیم که همین امر به ازدیاد سرقت در استان می‌انجامد. به‌طور نمونه همچنان بسیاری از مدارس استان فاقد نگهبان یا سرایدار بوده و یا برخی از سایت‌های ادارات خدمات رسان از دوربین‌های پایش تصویری بی‌بهره‌اند و یا در بسیاری از قرارداد‌های عمرانی، صلاحیت و اهلیت سنجی پیمانکاران و پرسنل تابعه کمتر مدنظر قرار می‌گیرد.

باغ شیرین گفت: در حوزه مجرمین حرفه‌ای، اقدام عاجل در فرآیند دستگیری سارقین و مجرمان حرفه‌ای که در حین اعطای مرخصی در سنوات گذشته متواری شده و به زندان بازنگشته‌اند، باید به‌عنوان یک اولویت جدی مدنظر قرار گیرد. تکمیل بانک ژنتیک سارقین حرفه‌ای با همکاری اداره‌کل پزشکی قانونی، عدم اعطای مرخصی به سارقین و مجرمان حرفه‌ای، استفاده از ظرفیت پلیس محله محور، گشت‌های تلفیقی رضویون و برخورد قاطع با مال‌خران و خریداران اموال مسروقه ذیل برخی از اصناف یا ضایعات فروشی‌ها، سیاست‌هایی است که می‌تواند روند ارتکاب سرقت در استان را تا حد زیادی مدیریت و مهار کنند.

وی در انتها افزود: با بررسی نقشه‌های میدانی سکونت سارقین، اماکن و محلات وقوع سرقت، تحلیل مستمر شگرد‌های ارتکاب سرقت، تیپ‌شناسی هویتی و تحصیلی ایشان و رصد میزان بازدارندگی مجازات‌های اعمال شده در سنوات گذشته، می‌توان به تحلیل‌های علمی و کارشناسی دست یافت که بدون شک در حوزه تدوین برنامه‌ها و سیاست‌های آتی نهاد‌های متولی در امر پیشگیری و مقابله با سرقت، دستاورد‌های مؤثری را در اختیار مسئولان حاکمیتی و ذی‌نفعان محلی قرار دهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *