کاهش ۳۰ درصدی بازگشت مجدد زندانیان به زندان در ۲ سال اخیر

14:55 - 04 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۶۲۱۴
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
کاهش ۳۰ درصدی بازگشت مجدد زندانیان به زندان در ۲ سال اخیر
رئیس سازمان زندان‌ها گفت: طی ۲۰ ماه اخیر شاخص کوتاه مدت بازگشت مجدد به زندان که در دنیا به‌عنوان شاخص اصلی سنجش عملکرد زندان‌ها مورد محاسبه قرار می‌گیرد، کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

خبرگزاری میزان - نشست خبری غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان‌ها و رحیم مطهر نژاد مدیرعامل بنیاد تعاون زندان‌ها به همراه معاون سلامت اصلاح و تربیت، معاونان دادستان تهران در امور زندان‌ها و مسئولان دیگر با محوریت توانمندسازی و اشتغال زندانیان با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

رئیس سازمان زندان‌ها در این نشست ضمن تسلیت فرارسیدن ایام شهادت فاطمه زهرا (س) و گرامیداشت روز تأسیس بسیج مستضعفان، اظهار کرد: نقش اصحاب رسانه در آگاه‌سازی و اطلاع رسانی بسیار حائز اهمیت است. زندان یک واقعه تلخ تمام جوامع بشری است که استفاده می‌کند. در حوزه اقدامات سازمان زندان‌ها به میزان زحماتی که در حوزه فرهنگی تربیتی و حمایتی کشیده می‌شود اطلاع رسانی کمتری صورت می‌گیرد. کیفرشناسان زندان را به عنوان واقعیت تلخ اجتماع و حبس را موجبات تنبیه مجرم، عبرت دیگران و تشفی خاطر بزه دیده گان و ایجاد امنیت بیشتر در اجتماع می‌دانند، اما ماموریت اصلی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور اصلاح و تربیت زندانیان و بازگشت سعادتمندانه آنان به جامعه است و بر این مبنا فرایند اصلاح و تربیت از لحظه ورود زندانی شروع و با ارائه خدمات بعد از خروج تا ثبات زندانی ادامه می‌یابد.

وی افزود:مطابق با قوانین فعالیت‌های سازمان زندان‌ها به ۳ بخش اساسی تقسیم می‌شود اولین بخش اقدامات تامینی بوده و کلیه فعالیت‌هایی است که با هدف نگهداری مناسب زندانیان از لحاظ جسمی، روحی و روانی و ایجاد امنیت اجتماعی و قضایی برای جامعه در طی دوره حبس انجام می‌شود و این شامل کلیه خدمات نگهداری، غذا، پوشاک، بهداشت و درمان ایجاد فضای نگهداری مناسب و زیر بنایی و مباحث امنیتی و قضایی می‌شود.

محمدی بیان کرد: دومین اقدامات تربیتی کلیه فعالیت‌هایی است که منجر به اصلاح رفتار و عملکرد رفتاری زندانیان شده تا پس از آزادی از انجام مجدد جرم و ایراد خسارت به جامعه و افراد آن و بازگشت مجدد آنان به زندان جلوگیری می‌کند و این شامل کلیه فعالیت‌ها و اقدامات فرهنگی و تربیتی دوره‌های آموزشی کلاسیک از سواد آموزی تا دانشگاه و غیر کلاسیک هنری و ورزشی حرفه آموزی و مهارتی و از همه مهمتر اشتغال می‌شود که در ابعاد گسترده‌ای با هدف غنی سازی اوقات زندانیان و نیل به اهداف تربیتی ارائه و اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: سومین اقدامات حمایتی کلیه فعالیت‌هایی است که با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی زندانیان و خانواده زندانیان در حین  حبس و تکمیل فرآیند اصلاح و تربیت تا رسیدن زندانی آزاد شده به شرایط مطلوب و پذیرش و تثبیت در جامعه انجام می‌گیرد و این شامل خدمات مددکاری و روانشناسی، حمایت از خانواده زندانیان توانمندی سازی زندانیان و خانواده‌ها و مراقبت بعدد از خروج زندانیان و... می‌شود.

رئیس سازمان زندان‌ها گفت: هر چقدر این چرخه تکمیل‌تر باشد خروجی خدمات زندان‌ها هم بهتر و امکان موفقیت بیشتر است. با افزایش کیفیت خدمات ارائه شده در سطح زندان‌ها طی ۲۰ ماه اخیر شاخص کوتاه مدت بازگشت مجدد به زندان که در دنیا بعنوان شاخص اصلی سنجش عملکرد زندان‌ها مورد محاسبه قرار می‌گیرد، کاهش چشمگیری پیدا کرده است و کاهش حدود ۳۰ درصدی را تجربه کرده است. بازگشت مجدد زندانیان آزاد شده در سال ۱۳۹۹ که در همان سال بازگشت به زندان داشته‌اند ۶۶ نفر در ازای  ۱۰۰۰ نفر زندانی آزاد شده، در سال ۱۴۰۰ که در همان سال بازگشت به زندان داشته‌اند ۵۵ نفر در ازای ۱۰۰۰ نفر زندانی آزاد شده و در سال ۱٤۰۱ که در همان سال بازگشت به زندان داشته اند ۴۵ نفر در ازای ۱۰۰۰ نفر زندانی آزاد شده است.

اشتغال و حرفه آموزی و کارآفرینی در زندان‌ها

محمدی اظهار کرد:رکن اصلی فرآیند اصلاح مجرمان نیز در زندان‌ها فرایند توسعه اشتغال در زندان‌ها است که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد راه اندازی کسب و کار و توسعه اشتغال برای زندانیان هدف اصلی سازمان و بنیاد تعاون زندانیان به عنوان بازوان توانمند سازمان در اشتغال است تا زندانیان بتوانند فن و حرفه‌ای را فرا گرفته و بعد از سپری کردن دوره محکومیت خود به جامعه بازگردند و از آموزش‌ها و اشتغال در زندان برای ادامه زندگی خود و خانواده‌های خود بهره ببرند در واقع افق آینده زندانیان بعد رهایی از زندان با فراگیری این مشاغل روشن می‌شود.

رئیس سازمان زندان‌ها گفت: ایجاد اشتغال با مشارکت بنیاد تعاون، انجمن حمایت و... در سه بخش کارگاهی داخل زندان، اعزام به کار در مراکز اشتغال عمومی و خصوصی خارج زندان و اشتغال نشسته در داخل بند‌ها و اندرزگاه‌ها دنبال می‌شود. در ۲ سال اخیر بصورت ویژه با شناسایی و رفع چالش‌های پیش رو و بهره گیری از ظرفیت‌های گسترده بنیاد تعاون زندانیان، بخش خصوصی و به میدان آوردن کارآفرینان آهنگ تحول در اشتغال مولد به‌نحو مطلوبی برداشته شده است. 

وی ادامه داد: حرفه آموزی آموزش، تکرار و تمرین کارورزی جهت افزایش مهارت و فراگیری تخصص در شغل است تعداد ۵۷،۶۵۶ نفر از زندانیان یعنی حدود ۳۴ درصد محکومان در شش ماهه اخیر تحت پوشش دوره‌های حرفه آموزی قرار گرفتند که ٦٤ درصد پس از قبولی در آزمون موفق به کسب گواهینامه مهارت شدند. بطور میانگین حدود نود ساعت دوره حرفه آموزی برگزار شده است. کلیه گواهینامه‌های مهارت صادره به زندانیان قبول شده در آزمون پایان دوره، بدون درج عبارت زندان صادر می‌شود.

محمدی بیان کرد: در اجرای تفاهم نامه‌های همکاری با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در ٤ خوشه صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر و بیش از ۱۵۰ مهارت شغلی در زندان‌های کشور برای زندانیان دوره‌های حرفه آموزی برگزار می‌شود برای دومین سال متوالی در طول شکل گیری سازمان زندان‌ها و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، در هفته قوه قضاییه و هفته ملی مهارت سال ۱٤۰۲؛ مسابقات مهارت زندانیان در دو سطح شهرستانی و استانی در بین ۷،۰۵۳ نفر از زندانیان آموزش دیده در ۸ رشته پرتقاضا با حضور داوران و آزمونگران مراکز فنی و حرفه‌ای در ۱۹۰ زندان کشور برگزار شد.

رئیس سازمان زندان‌ها گفت: اخیرا به منظور بازنگری در نظام حرفه آموزی و با هدف کارآمدی و نیاز‌های واقعی بازار کسب و کار، نیاز سنجی آموزشی زندانیان تهیه و جهت اجرا به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ارسال شد. در آیین نامه اخیر التصویب سازمان (موضوع تبصره ۵ ماده ۸۰) به منظور ترغیب و تشویق زندانیان جهت مشارکت فعال در برنامه‌های حرفه آموزی و اشتغال، ساختاری پیش بینی شده بود که نیازمند طراحی داشت بر این اساس دستورالعمل «نحوه محاسبه و اعمال امتیاز رفاهی و نمره اعتباری براساس پرونده رفتاری زندانیان»؛ تدوین و جهت اجرا به ادارات کل زندان‌های کشور ابلاغ شد تا زندانیان فعال در برنامه‌های اصلاحی و تربیتی از ارفاقات قانونی نظیر مرخصی ملاقات ویژه، آزادی مشروط، نظام نیمه آزادی و ... بهره‌مند شوند. هم اکنون نیز سامانه نرم افزاری هوشمند و پویا در این خصوص در دست طراحی و تدوین است.

وی افزود: در حوزه اشتغال زندانیان به اذعان ریاست قوه قضاییه تحول بسیار بزرگی در حرفه آموزی و اشتغال زندانیان رقم خورده است به طوری که ایجاد اشتغال مولد در بالاترین سطح در پایان سال جاری به حدود ۴۶۱۰۰ نفر رسید که حکایت از رشد ۵۰ درصدی نسبت به ابتدای سال گذشته داشت این در حالیست که تعداد زیادی از زندانیان در قالب اشتغال نشسته تولیدات فراوانی را داشته و دارند. 

محمدی بیان کرد: در پایان سال گذشته با عفو گسترده‌ای مقام معظم رهبری در زندان‌های کشور بسیاری از زندانیان شاغل آزاد شدند و طی ماه‌های گذشته همچنان آمار اشتغال زندانیان رو به فزونی است. تعداد زندانیان شاغل ٣٦ هزار و ٣٤١ نفر است و زندانیان شاغل نسبت به ابتدای سال ۹۰۰۰ نفر افزایش داشته است.

رئیس سازمان زندان‌ها گفت: در حال حاضر حدود ۱۸۰۰۰ نفر در مراکز اشتغال خصوصی خارج از زندان مشغول هستند. رویکرد ما استقرار نظام عادلانه و انگیزه بخش در دستمزد زندانیان است تا با این اتفاق فرهنگ کار و کار آفرینی بین زندانیان افزایش و زمینه برای کمک بیشتر به خانواده از محل در آمد زندانیان فراهم شود. در شهریور ماه سال ١٤٠٢ بطور میانگین به هر زندانی شاغل ماهیانه مبلغ ۲۴۸،۰۰۰، ۲۴ ریال دستمزد پرداخت گردیده که نسبت به میانگین دستمزد پرداختی در سال ١٤٠١) به مبلغ ١٦،٢٤٧،٠٠٠ ریال حدود ۴۹ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: اشتغال مولد در مجموع در شهریورماه سال گذشته حدود ۵۵ میلیارد تومان دستمزد و در شهریورماه امسال حدود ۸۸ میلیارد تومان دستمزد به زندانیان پرداخت شده که رشد قابل توجه حدود ۶۰ درصدی را نشان می‌دهد.


محمدی بیان کرد: در راستای اجرای تبصره ۱۶ بودجه سال در سال گذشته، ۵۰۰ میلیارد تومان طرح اشتغال زایی را به بانک‌های عامل معرفی کردیم که بیش از ۳۲۱ میلیارد تومان به میزان ۶ برابر عملکرد سال قبل آن برای زندانیان حین حبس و پس آزادی اخذ وام شد که اشتغال ۴۶۰۷ نفر آنان را به همراه داشته است. برای اولین بار " سامانه مرکز کار آفرینی زندان‌ها " به منظور جلب مشارکت کارآفرینان حقیقی و حقوقی در بستر اینترنت طراحی و در حال راه اندازی است. در این سامانه ظرفیت‌های اشتغال در زندان فضای کارگاهی، طرح‌های کسب و کار ایده‌ها، خیرین و نیاز‌های اشتغال در معرض دید جامعه قرار خواهد گرفت. 

رئیس سازمان زندان‌ها گفت: با انعقاد تفاهم با تامین اجتماعی، پرداخت حق بیمه موظفی کار آفرینان با هدف ایجاد مشوق جهت اشتغال زندانیان حذف شد. از طرفی ما به دنبال تصویب قانون و معافیت مالیاتی تولیدات کارآفرینان در داخل زندان‌ها در برنامه هفتم توسعه کشور هستیم. علاوه بر این جهت ایجاد فضای مناسب جهت اشتغال، توسعه و تکمیل سالن‌ها و سوله‌های اشتغال در دستور کار قرار گرفته و درصدد انعقاد قرار داد‌های مدیریت بهره برداری از امکانات و ظرفیت‌های موجود جهت توسعه اشتغال هستیم.

مطهری نژاد در این جلسه اظهار کرد: بنیاد تعاون زندانیان یک بنیاد عامل المنفعه است و در ۱۱ آذر ماه سالگرد هشتادودومین سالگرد بنیاد تعاون را جشن میگیرم براساس اساسنامه بنیاد تعاون دو ماموریت دارد یکی حرف آمیزی و دومین ماموریت اشتغال زندانیان در دوران محکومیت است. موضوع حرفه آموزی با مشارکت سازمان زندان‌ها و فنی حرفه‌ای شکل می‌گیرد که خروجی آن سالانه ۸۰ هزار نفر آموزش در ۲۰۰ رشته فنی حرفه‌ای است.

وی افزود: در حال حاضر در داخل، پیرامون و بیرون از زندان‌های کشور ۵۰ هزار نفر زندانی شاغل وجود دارد که ۱۵ هزار نفر اشتغال نشسته و مابقی دارای اشتغال مولد هستند.


مدیرعامل بنیاد تعاون زندان‌ها گفت: بنیاد زندان‌ها هزار واحد تولیدی کوچک، متوسط و بزرگ را در داخل، پیرامون و بیرون از زندان‌های اداره می‌کنند. زندانیان بیش از ۵ هزار نوع محصول را تولید می‌کنند و ۱۵ هزار هکتار زمین در اختیار داریم و ۵ هزار هکتار آبیاری مکانیزه دارد که هزارو ۶۰۰ هکتار در این شرکت ایجاد شده است.

وی ادامه داد: بنیاد تعاون زندانیان ۵۰ واحد گلخانه به مساحت ۱۰ هکتار همچنین تعداد واحد دامپروری دارد خدمات رفاهی زندانیان با بنیاد است. بنیاد تعاون زندانیان ۳ مجتمع مستقل دارد در هر استان یک نمایندگی دارد.

مطهر نژاد بیان کرد: در حال حاضر ۴۰ هزار دستگاه پابند الکترونیکی تولید شده است ۱۰ هزار دستگاه بر روی پای زندانیان در حال استفاده است و حکم زندانیان پابند الکترونیکی می‌شود. حدود ۱۸ الی ۲۰ هزار اعزام به کار داریم که در مجموعه خود بخش‌های خصوصی، شهرک‌های صنعتی و جا‌هایی که قرار داد داریم مشغول به کارند. هدف بنیاد و سازمان زندان‌ها توانمندسازی زندانیان برای بازگشت مجدد به جامعه است بنیاد به اقتصاد ملی و مقاومتی کمک می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *