غزه پس از آتش‎بس؛ بررسی ابعاد جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی

10:58 - 04 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۶۱۳۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
غزه پس از آتش‎بس؛ بررسی ابعاد جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی
تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه ابعادی بسیار گسترده از جنایت‌های این رژیم را آشکار کرد.

خبرگزاری میزان – رژیم صهیونیستی دور جدید تجاوزهای خود را در نوار غزه از روز ۷ اکتبر (۱۵ مهر) علیه فلسطینیان به بهانه تلافی عملیات طوفان الاقصی آغاز کرد.

اکنون ۵۰ روز از این تجاوزها گذشته و در این مدت ده‌ها هزار نفر از ساکنان نوار غزه به شهادت رسیده و یا مجروح شدند.

رژیم صهیونیستی در این تجاوز ابعادی بسیار گسترده از جنایت‌های خود را مرتکب شد که از منظر قوانین بین‌المللی مصداق جنایت جنگی، نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت و پاکسازی قومی به شمار می‌روند.

 

آتش‌بس بسردوستانه ۴ روزه

آتش‌بس ۴ روزه با میانجیگری قطر در جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه از صبح روز جمعه گذشته اجرایی شد؛ نخستین توقف جنگ پس از چند هفته بمباران این رژیم بر سر ساکنان نوار غزه.

در طول وقفه بشردوستانه درگیری‌ها قرار است ۱۵۰ اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی و ۵۰ صهیونیست بازداشت شده از سوی مقاومت فلسطین در غزه آزاد شوند.

در ساعات قبل از آغاز آتش‌بس، بمباران رژیم صهیونیستی در سراسر نوار غزه، با حملات به رفح و شهر خان یونس در جنوب، و همچنین گلوله‌باران مداوم توپخانه در شمال این منطقه، تشدید شد.

 

نیاز شدید به کمک‌های بشردوستانه

براساس این توافق، کمک‌های بسیار مورد نیاز  و ضروری به غزه مجوز ورود به این باریکه را پیدا می‌کنند؛ این منطقه تحت محاصره کامل رژیم صهیونیستی از زمان آغاز جنگ بوده است.

مصر اعلام کرد روزانه ۱۳۰ هزار لیتر گازوئیل و ۴ کامیون گاز طی ۴ روز به غزه تحویل داده می‌شود و قرار است روزانه ۲۰۰ کامیون حامل کمک‌ها وارد غزه شود.

«یمنا السید»، خبرنگار الجزیره که از گذرگاه مرزی رفح گزارش می‌دهد، گفت که تردد کامیون‌های حامل سوخت و گاز آغاز شده است.

جنگ غزه و واکنش بین‌المللی

جنگ غزه و جنایت‌های رژیم صهیونیستی در مدت ۵۰ روز، واکنش‌های مختلفی را از سراسر جهان برانگیخت.

کشور‌های اسلامی و کشور‌های منطقه جنایت‌های رژیم صهیونیستی را علیه ملت فلسطین به شدت محکوم کرده، خواستار توقف این جنایت‌ها و پاسخگویی رژیم صهیونیستی در نهاد‌های بین‌المللی شدند.

در کنار کشور‌های اسلامی، افکار عمومی جهان و مردم کشور‌های مختلف حتی در قلب کشور‌های اروپایی در حمایت از مردم غزه به پا خواستند و تظاهرات‌های متعددی در اعلام حمایت از فلسطین و محکومیت رژیم صهیونیستی برگزار شد.

 

 

با این وجود جنگ غزه بیش از پیش دو رویی و استاندارد‌های دوگانه سران غربی از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان را به همراه داشت.

مقامات این کشور‌ها که همواره مدعی حمایت از حقوق بشر بودند کوچکترین محکومیتی در قبال جنایت‌های رژیم صهیونیستی اعلام نکرده و تنها بر آنچه «حق دفاع از خود» برای رژیم صهیونیستی خوانده شده تاکید کردند.

علاوه بر این آمریکا علاوه بر کمک‌های سالانه خود به رژیم صهیونیستی بودجه‌های اضطراری بیشتری را برای این رژیم در نظر گرفت.

آمریکا همچنین تسلیحاتی را برای رژیم صهیونیستی در هفته‌های اخیر ارسال کرد و کشور‌هایی مانند آلمان به حمایت همه‌جانبه خود از این رژیم ادامه داده و تسلیحات خود را روانه این کشور کردند.

گزارش‌هایی از حمایت‌های پنهان برخی از کشور‌ها مانند استرالیا از این رژیم، از پشتیبانی تسلیحاتی تا ارائه اطلاعات نظامی منتشر شد.

 

بی‌عملی نهاد‌های بین‌المللی

نهاد‌های بین‌المللی و در رأس آن‌ها سازمان ملل همانند گذشته به جز بیانیه‌های ساده و ابراز نگرانی اقدام چندانی برای توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی از خود نشان ندادند.

شورای امنیت طبق معمول در رسیدگی به این موضوع و توقف کشتار کودکان فلسطینی ناکام ماند و شورای حقوق بشر به جز لفاظی‌های معمول اقدامی انجام نداد.

تنها در مجمع عمومی سازمان ملل با تلاش کشور‌های اسلامی قطعنامه‌ای با ۱۲۱ رای مثبت به تصویب رسید.

فاجعه در بیمارستان‌های غزه

رژیم صهیونیستی در جریان تجاوزات اخیر خود بیمارستان‌های نوار غزه را هدف قرار داده و آن‌ها را به گورستانی برای مجروحان و کادر پزشکی تبدیل کرد.

بیمارستان‌های المعمدانی، الشفا، اندونزی، القدس و الرنتیسی از جمله بیمارستان‌هایی بودند که علاوه بر مجروحان، آوارگان فلسطینی نیز در آن‌ها حضور داشتند و با این وجود رژیم صهیونیستی این اماکن را هدف قرار داد.

هدف قرار دادن بیمارستان المعمدانی به شهادت حدود ۵۰۰ نفر منجر شد و محاصره کامل موجب شد تا بسیاری از مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به دلیل کمبود سوخت فعالیت خود را متوقف کنند.

علاوه بر این ده‌ها مرکز درمانی نیز هدف حملات مستقیم نظامیان رژیم صهیونیستی قرار گرفتند.

 

هدف قرار دادن مدارس، مساجد و کلیسا‌ها

رژیم صهیونیستی در تجاوز ۵۰ روزه خود مدارس مختلف را در سراسر نوار غزه که بسیاری از آوارگان در آن‌ها حضور داشتند هدف قرار داد.

علاوه بر این چندین مسجد و کلیسا نیز از سوی این رژیم هدف قرار گرفتند؛ کلیسای ارتدوکس یونانی به‎عنوان یکی از قدیمی‌ترین کلیسا‌های جهان، یکی از این اماکن بود که از سوی رژیم صهیونیستی بمباران شد.

انتهای پیام/



هموطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
0
0
سلام بر فلسطین،سلام بر قدس عزیز ،سلام بر مردم شجاع و دلیر غزه
لعنت خدا و ملائکه بر کسانی که شما را آواره و بی خانمان و عزادار عزیزانتان کردندما از ایران عزیز با شما همدردی کرده و با تمام توان آنچه که از دستمان برآید برای شما انجام میدهیم واز راه دور غیرت ، پایداری و شجاعتان را ستوده و ایمان و مقاومتتان را می ستاییم
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *