رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

پاسخ به یک ابهام بزرگ مصوبه مجلس؛ سقف سنوات بازنشستگی چند سال است؟

11:26 - 29 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۵۳۷۱
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
پاسخ به یک ابهام بزرگ مصوبه مجلس؛ سقف سنوات بازنشستگی چند سال است؟
سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم گفت: سقف سنواتی برای افرادی که در سال‌های اولیه استخدام خود هستند ۳۵ سال است.

خبرگزاری میزان – نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته در جریان بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه با بند الحاقی ماده ۲۹ این لایحه یعنی افزایش سن بازنشستگی موافقت کردند.

بر این اساس بیمه پردازانی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی دو ماه به سنوات اشتغالشان اضافه می‌شود، این افزایش برای افرادی با سابقه ۲۰ تا ۲۵ سال به ازای هر سال سه ماه، برای افرادی با ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه خدمت به ازای هر سال چهارماه و برای بیمه پردازانی که تا ۱۰ سال سابقه خدمت دارند به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی پنج ماه خواهد بود.

اما نکته‌ این مصوبه سقف سنوات بازنشستگی بود، هرچند در تبصره این مصوبه عنوان شده بود که اجرای این قانون مشروط بر آن است که سن بیمه شده در زمان بازنشستگی برای مردان از ۶۲ سال و برای زنان از ۵۵ سال بیشتر نباشد اما اظهارات رئیس مجلس شورای اسلامی ابهام جدید را به وجود آورد.

قالیباف با بیان اینکه سقف افزایش سنوات خدمتی برای آقایان حداکثر ۳۵ سال یا ۶۲ سال سن است موجب مطرح شدن این سوال شد که طبق بند پنجم از مصوبه مجلس که می‌گوید: بیمه پردازانی که مطابق قوانین تا ۱۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی پنج ماه اضافه می‌گردد تکلیف آن دسته از افرادی که در سال‌های نخست استخدام خود هستند و باید ۴۲ سال خدمت کنند چه خواهد شد؟

این دسته از افراد اگر در سن ۲۰ سالگی استخدام شده باشند باید با لحاظ شدن ۴۲ سال خدمت تا سقف ۶۲ سالگی شاغل باشند یا با لحاظ شدن سقف ۳۵ سال سنوات لازم برای بازنشتگی در سن ۵۵ سالگی بازنشته خواهند شد؟

این سوال را صبح امروز سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در گفت‌وگو با شبکه خبر پاسخ داد و گفت: سقف سنواتی برای افرادی که در سال‌های اولیه استخدام خود هستند ۳۵ سال است.

وی همچنین تاکید کرد: این اختیار را به کارمندان داده‌ایم که اگر بخواهند پس از ۳۰ سال بازنشسته شود، بدون توجه به سن ۶۲ سال تقاضای بازنشستگی دهد و دستگاه مربوطه باید با این درخواست موافقت کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *