الزام شهرداری تهران به اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

9:57 - 29 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۵۳۲۲
الزام شهرداری تهران به اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
عضو شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که در سال ۸۷ در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و در سال ۸۸ به مرحله اجرا درآمده است؛ بر الزام شهرداری تهران به اجرای این قانون، تأکید کرد.

خبرگزاری میزان- به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، علی اصغر قائمی، عضو شورای شهر تهران درخصوص بستر‌های تحقق انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، گفت: کارگروه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با مدیریت و نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال فعالیت است.

قائمی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک سامانه برای اجرای کار و نظارت پیش‌بینی کرده است و سازمان‌ها و ارگان‌ها و نهاد‌ها دستگاه‌هایی که مکلف هستند و برنامه‌های آن‌ها در این سامانه بارگذاری کنند تا پاسخگوی شهروندان باشند.

وی همچنین گفت: یک سلسله از اطلاعات عام هست و می‌توانند بدون محدودیت در اختیار شهروندان قرار بگیرند و برخی از سلسله اطلاعات و سوالات هم اختصاصی است شهروندان بدون محدودیت در اختیارشان قرار می‌گیرد و شهروندان می‌توانند پرسش‌های خود را در سامانه بارگذاری نمایند.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: سالی یک بار هم وزارت ارشاد گزارش کلی برای همه دستگاه‌ها منتشر می‌کند. شهرداری به عنوان نهاد اصلی به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات متصل است و سازمان‌ها و شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری و مناطق شهرداری تهران به این سامانه وصل نیستند.

قائمی افزود: شهرداری تهران نیز سامانه شفافیت دارد و نیاز به بارگذاری اطلاعات و داده‌ها در سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات نیاز نیست و شهرداری قرارداد‌ها و داده‌های قرارداد‌ها را در این سامانه بارگذاری می‌کند.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا گفت: حدود دو سال با گذشت زمان از سال ۱۴۰۲ تا کنون شهرداری تهران هیچ قرارداد و یا اطلاعاتی در این سامانه بارگذاری نکرده است و این نشان دهنده ارتباط تنگاتنگ و نزدیک نیست.

وی تصریح کرد: ۲ هزار و ۱۸۲ دستگاه نیز در سامانه ثبت‌نام کردند و شهرداری تهران رتبه ۷۰۶ را از آن خود کرده است و نهمین دستگاه پر درخواست است. همچنین رتبه ۲۴ در شکایت‌های مردمی را دارد و رتبه ۹۷ در میزان انتشار اطلاعات در سامانه را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *