تلاش معلولان در غزه برای ادامه زندگی

8:46 - 29 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۵۳۰۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تلاش معلولان در غزه برای ادامه زندگی
افراد دارای معلولیت در شمال غزه اکنون برای زنده ماندن با واقعیت دشوار و خشن آوارگی در مسیر آوارهای به‌جامانده از بمباران مواجه شده‌اند.

خبرگزاری میزان – اگرچه جنگ جدید رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه که از هفتم اکتبر (۱۵ مهر) آغاز شده، پیامد‌های مرگ‌باری برای ساکنان این منطقه تحت محاصره داشته و به شهادت بیش از ۱۳ هزار فلسطینی منجر شده است ، اما زندگی برای افراد دارای معلولیت در غزه به شکل خاصی ناممکن شده است.

شمار افراد دارای معلولیت در غزه

در سال ۲۰۲۲، مرکز حقوق بشر فلسطین اعلام کرد تعداد فلسطینی‌های دارای معلولیت در سرزمین‌های اشغالی حدود ۹۳ هزار نفر معادل ۲.۱ درصد از کل جمعیت است؛ حدود ۵۲ درصد از این تعداد معادل ۴۸ هزار و ۳۶۰ نفر در نوار غزه و بقیه در کرانه باختری اشغالی ساکن هستند.

شمار قابل توجهی از این افراد کسانی هستند که بر اثر حملات رژیم صهیونیستی دچار معلولیت شدند.

دیده‌بان حقوق بشر درباره وضعیت افراد دارای معلولیت در فلسطین گفت: تحت حملات اسرائیل به این سرزمین، افراد دارای معلولیت همچنان در میان آسیب‌دیده‌ترین افراد باقی مانده‌اند.

این در حالی است که محاصره ۱۷ ساله نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی به محدودیت‌های سنگین در رفت‌وآمد آن‌ها منجر شده و دسترسی افراد دارای معلولیت به وسایل کمکی و مراقبت‌های بهداشتی را محدود کرده است.

حملات رژیم صهیونیستی سبب شده تا وضعیت برای افراد دارای معلولیت در غزه به‌ویژه در شمال این منطقه به شدت بحرانی شود؛ زیرا آن‌ها در میانه همه رنج‌ها، باید رنج آوارگی را نیز متحمل شوند.

وضعیت افراد دارای معلولیت در جنوب غزه

اگرچه تلاش برای زنده ماندن به مهم‌ترین واقعیت زندگی یک ماه اخیر در غزه تبدیل شده است، اما افراد دارای معلولیت در غزه به شکل خشنی با این واقعیت روبرو هستند.

گذشته از بمباران‌های مرگ‌بار، قطعی برق مزمن، حقوق و آزادی‌های این افراد آسیب‌پذیر در غزه را به خطر می‌اندازد؛ افرادی که برای جابجایی شدیدا به تجهیزات الکتریکی مانند آسانسور و اسکوتر‌های حرکتی و نور برای استفاده از زبان اشاره با دیگران متکی هستند.

افراد دارای معلولیت در جنوب غزه اکنون چاره‌ای جز ماندن در خانه ندارند.

ویرانی‌هایی ایجاد شده در نوار غزه بر اثر حملات هفته‌های اخیر رژیم صهیونیستی چنان ویرانی‌هایی به بار آورده که زندگی را حتی برای افراد بدون معلولیت بسیار دشوار کرده است، چه برسد به افراد معلول.

وضعیت افراد دارای معلولیت اهل شمال غزه و دشواری‌های آوارگی

افراد دارای معلولیت اهل شمال غزه که تا چندی پیش به دلیل دشواری سفر از ترک منطقه خودداری کرده بودند، در پی وخامت اوضاع ناچار قدم در مسیر آوارگی گذاشتند.

آن‌ها که حتی نمی‌توانستند مناطق مخاطره‌آمیز را ترک کرده و به پناهگاه‌ها و مکان‌های امن بروند، در روز‌های گذشته با واقعیت خشن سفر به جنوب مواجه شدند، زیرا دستور تخلیه این منطقه از سوی رژیم صهیونیستی با حضور تانک‌های ارتش این رژیم به تهدیدی مرگ‌بار تبدیل شده بود.

خانواده‌های اهل غزه برای رفتن به جنوب این منطقه تحت محاصره ناچار شدند اعضای دارای معلولیت خود را به سختی تا کیلومتر‌ها جابجا کنند.

آن‌ها در حالی پا در مسیر پر اضطراب آوارگی به دلیل تهدید‌های رژیم صهیونیستی گذاشتند که باید در مسیر ناهموار ناشی از بمباران‌ها، اعضای دارای معلولیت خانواده را نیز حمل می‌کردند.

سفر طولانی این افراد به سمت به اصطلاح جای امن در مسیری که آوار ساختمان‌ها حرکت هزاران آواره را به شدت دشوار کرده بود، در حالی ممکن بود که این افراد کارت شناسایی را همراه داشته باشند.

نظامیان صهیونیست به افرادی که در این به اصطلاح مسیر امن حرکت می‌کردند، اجازه حمل هیچ چیز جز کارت شناسایی را نمی‌دادند؛ خانواده‌های فلسطینی نمی‌توانستند هیچ چیز حتی کیف یا اوراق رسمی را با خود حمل کنند، چه رسد به این که بتوانند ویلچر افراد دارای معلولیت را در سفر آوارگی همراه برند.

برادر یک کودک معلول می‌گوید که میزان آوار در مسیر معرفی شده برای سفر به جنوب غزه به حدی زیاد است که آوردن ویلچر فایده‌ای هم نداشته است.

وی می‌گوید: افراد جوان‌تر خانواده‌های دارای عضو معلول ناچار بودند تا این افراد را روی شانه‌های خود برای کیلومتر‌ها حمل کنند.

سفر آوارگی به جنوب فقط بخشی از دشواری شرایط افراد دارای معلولیت در غزه در پی حمله رژیم صهیونیستی به این منطقه طی بیش از یک ماه گذشته است؛ اسکان این افراد در جنوب غزه به نوبه خود چالش‌های جدی‌تری را برای آن‌ها رقم زده است.

افراد دارای معلولیت که در پی آوارگی ناچار به اسکان در منازل اقوام، اقامتگاه‌های سازمان ملل یا اردوگاه‌های آوارگان شده‌اند، به دلیل ازدحام جمعیت با دشواری‌های متعددی مواجه هستند.

عدم تحرک سبب بروز افسردگی در میان این افراد شده است؛ نبود تجهیزات بهداشتی نیز به بروز مشکلات عفونی برای آن‌ها منجر شده است.

یک پیرمرد معلول فلسطینی می‌گوید: وقتی پسرم هنگام بمباران به جای همسر و سه فرزندش به من توجه می‌کند و باید من را برای رسیدن به جای امن حمل کند، احساس ناراحتی شدیدی می‌کنم.

از حدود ۲.۳ میلیون نفر ساکن نوار غزه، حدود ۱.۵ میلیون نفر آواره هستند که دسترسی بسیار محدودی به خدمات بهداشتی مربوطه دارند؛ از آنجایی که تشدید تهاجم و بمباران رژیم صهیونیستی به غزه بر کل جمعیت تاثیر می‌گذارد، احساس ناتوانی و رها شدن آن‌ها دو چندان می‌شود.

یک معلول فلسطینی می‌گوید: دنیایی که مدت‌ها در مورد حقوق بشر و حقوق افراد دارای معلولیت صحبت کرده است، چه کاری برای ما انجام داده است؟

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *