کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل: رویداد‌های فجیع در غزه باورناپذیر است

18:08 - 28 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۵۲۷۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل: رویداد‌های فجیع در غزه باورناپذیر است
کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل رویداد‌های روز‌های اخیر در غزه را هولناک خواند و خواستار توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی شد.

خبرگزاری میزان – ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت که سطح خشونتی که در روز‌های اخیر در غزه دیده، غیرقابل درک و باورناپذیر است.

به گزارش وب سایت سازمان ملل، «تورک» با انتقاد از خشونت‌های مرگ‌بار در غزه، رویداد‌های روز‌های گذشته در این منطقه را غیرقابل باور خوانده و گفت: این خشونت از درک آدمی خارج است.

وی با انتشار بیانیه‌ای درباره وخامت اوضاع انسانی در غزه، ضمن اشاره به حملات رژیم صهیونیستی به مدارس محل اسکان آوارگان و بیمارستان الشفا غزه، تاکید کرد که در میانه ادامه آوارگی صدها هزار نفر در جنوب غزه، کشتار آوارگانی که در مدرسه پناه گرفته بودند و آن‌هایی که از بیمارستان الشفا فرار کردند، همه با اصل حفاظت از غیرنظامیان مغایرت دارد.

این مقام سازمان ملل اظهار کرد که آوارگان غزه باید تحت قوانین بین‌المللی از محافظت برخوردار شوند؛ از کشور‌ها می‌خواهم که وضعیت بشکه باروت را که رنج بی‌حساب و تلفات انبوهی برجای گذاشته، خنثی کنند.

«تورک» با اشاره به تصاویر منتشر شده از جنایت رژیم صهیونیستی در مدرسه «الفاخوره» در اردوگاه «جبالیا» در شمال غزه، گفت: این تصاویر وحشتناک هستند و به‌وضوح نشان می‌دهد که تعداد زیادی از زنان، کودکان و مردان به شدت مجروح یا کشته شده‌اند؛ دست‌کم سه مدرسه دیگر که میزبان آوارگان فلسطینی هستند نیز در ۴۸ ساعت گذشته مورد حمله قرار گرفته‌اند؛ در عین حال، عملیات نظامی اسرائیل در داخل و اطراف بیمارستان الشفا ادامه دارد؛ همکاران ما در سازمان ملل دیروز از این سایت بازدید کردند و از نزدیک شاهد چیزی بودند که از آن به‌عنوان منطقه مرگ یاد کردند.

به گفته کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، پرسنل پزشکی، بیماران و غیرنظامیان با دستور ارتش رژیم صهیونیستی بیمارستان الشفا تخلیه کردند؛ صد‌ها نفر با پای پیاده در حال حرکت به سمت جنوب بودند که جان، سلامت و ایمنی خود را به خطر انداختند؛ و به کجا؟ هیچ کجای غزه امن نیست.

وی همچنین در این بیانیه آورده است: در خانیونس، نیرو‌های دفاعی اسرائیل اعلامیه‌هایی را پرتاب می‌کنند که از ساکنان خواسته می‌شود به پناهگاه‌های معرفی شده بروند، آن‌هم در حالی که حملات در سراسر غزه انجام می‌شود؛ فلسطینی‌هایی که قبلا آواره شده‌ و به دلیل محدودیت‌های شدید در کمک‌های امدادی از زندگی محروم شده‌اند، برای برآوردن نیاز‌های اولیه‌شان تلاش می‌کنند و مجبور به حضور در مراکز پر ازدحام و دارای فضای ناامن از نظر بهداشتی هستند؛ بدون توجه به هشدارها، اسرائیل موظف است از غیرنظامیان در هر کجا که هستند، محافظت کند؛ قواعد حقوق بین‌الملل بشردوستانه، از جمله اصول تمایز، تناسب و اقدامات احتیاطی در انجام حملات باید به شدت رعایت شود؛ عدم رعایت این قوانین ممکن است اتهام جنایت جنگی را به همراه داشته باشد.

کمیسر عالی حقوق بشر در پایان آورد: درد، وحشت و ترس حک شده در چهره کودکان، زنان و مردان فراتر از تحمل است؛ چقدر خشونت، خونریزی و بدبختی بیشتر طول می‌کشد تا مردم به خود بیایند؟ چند غیرنظامی دیگر کشته خواهند شد؟ این روند باید متوقف شود؛ انسانیت باید حرف اول را بزند؛ آتش‌بس به دلایل بشردوستانه و حقوق بشر اکنون به‌شدت مورد نیاز است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *