واکنش‎ها به وضعیت بیمارستان الشفاء؛ بهداشت جهانی ابراز نگرانی کرد

13:35 - 28 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۵۲۱۵
واکنش‎ها به وضعیت بیمارستان الشفاء؛ بهداشت جهانی ابراز نگرانی کرد
گروه اعزامی سازمان بهداشت جهانی برای بازدید بیمارستان الشفاء غزه با مشاهده وضعیت، این بیمارستان را منطقه مرگ توصیف کرد.

خبرگزاری میزان - سازمان بهداشت جهانی، می‎گوید که یک تیم ارزیابی بشردوستانه از بیمارستان الشفاء در شمال غزه بازدید کرده و نشانه‌هایی از گلوله‌باران و تیراندازی را در مجتمع پزشکی که به‌عنوان «منطقه مرگ» توصیف شد، مشاهده کرده است.

این سازمان بهداشت در بیانیه‌ای اعلام کرد که گروه تحت مدیریت این سازمان که شامل کارشناسان بهداشت عمومی، افسران تدارکات و کارکنان امنیتی از بخش‌های مختلف سازمان ملل می‌شد، به دلیل نگرانی‌های امنیتی تنها یک ساعت را در روز شنبه در بیمارستان سپری کرد. 

این گروه، بیمارستان الشفاء را به‌عنوان «منطقه مرگ» توصیف و گفت: وضعیت ناامیدکننده بوده و بیمارستان اساسا به دلیل کمبود آب تمیز، سوخت، دارو و سایر وسایل ضروری نمی‌تواند به‌عنوان یک مرکز پزشکی عمل کند.

بیانیه بهداشت جهانی می‎افزاید: نشانه‌های گلوله‌باران و تیراندازی مشهود بود. گروه ما یک گور دسته‌جمعی را در ورودی بیمارستان دید و به آن‌ها گفته شد که بیش از ۸۰ نفر در آنجا دفن شده‌اند.

بیانیه مذکور می‎گوید: راهرو‌ها و محوطه بیمارستان مملو از زباله‌های پزشکی و جامد است و بیماران و کارکنان بهداشتی نسبت به سلامت و ایمنی خود ابراز نگرانی کرده‌اند. WHO گفت که ۲۵ کارمند بهداشت و ۲۹۱ بیمار، از جمله ۳۲ نوزاد در وضعیت بحرانی، در الشفاء باقی مانده‌اند.

این سازمان، اضافه کرد: بهداشت جهانی و شرکای آن به‌سرعت در حال توسعه برنامه‌هایی برای تخلیه فوری بیماران، کارکنان و خانواده‌های آن‌ها از این بیمارستان هستند.

سازمان بهداشت جهانی، اعلام کرد: طی ۲۴ تا ۷۲ ساعت آینده ماموریت‌های بیشتری برای انتقال فوری بیماران به بیمارستان‌های دیگر در جنوب غزه ترتیب داده خواهد شد. ۲ هزار و ۵۰۰ آواره داخلی باقی مانده که به مجتمع الشفاء پناه برده بودند، پس از صدور دستور تخلیه از سوی رژیم صهیونیستی در روز شنبه، این بیمارستان را تخلیه کردند.

واکنش قطر به تخلیه اجباری بیمارستان

«محمد بن عبدالرحمان آل ثانی»، نخست‌وزیر قطر، گفت: بسیاری از کشور‌ها سیاستی دوگانه را در شیوه تعامل به حمله به غزه درپیش گرفتند.

به گفته وی، تخلیه اجباری بیمارستان الشفاء یک جنایت است و نشنیدیم که جامعه بین‌الملل هم آن را محکوم کند.

وزیر خارجه و نخست‌وزیر قطر، اضافه کرد: جنایت‎های اسرائیل که آخرین نمونه آن بمباران مدرسه الفاخوره بود، ثابت می‌کند که این رژیم احترامی برای قوانین بین‌المللی قائل نیست.

نیویورک تایمز: اسرائیل تحت فشار‌های شدید بین‌المللی قرار دارد

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»، نوشت: اسرائیل برای اثبات اینکه بیمارستان الشفاء مقر اصلی عملیات‌های نظامی حماس بوده، تحت فشار‌های شدید و روزافزون بین‌المللی قرار دارد.

«نیویورک تایمز»، می‎گوید: مسئولان رژیم صهیونیستی به آمریکایی‌ها ابلاغ کردند که برای گسترش حمله زمینی به سمت جنوب نوار غزه به چند هفته زمان نیاز دارند.

سی‌ان‌ان هم دروغ صهیونیست‌ها در بیمارستان الشفاء را برملا کرد

شبکه «سی‌ان‌ان» آمریکا در گزارشی اعلام کرد که به احتمال زیاد نیرو‌های ارتش رژیم صهیونیستی بودند که در داخل بیمارستان الشفاء اسلحه قرار دادند. 

این شبکه، اضافه کرد که صهیونیست‌ها سپس سلاح‌ها را به گونه‌ای در این بیمارستان جاسازی کرده و شرایط را برای حضور خبرنگاران در این بیمارستان فراهم کردند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *