رد پای پگاسوس در اقدامات رژیم صهیونیستی علیه غزه

13:39 - 24 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۴۵۹۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رد پای پگاسوس در اقدامات رژیم صهیونیستی علیه غزه
شرکت صهیونیستی ان.اس.او که نرم‌افزارهای جاسوسی آن علیه بسیاری از مقامات و کشورها در سطح جهان استفاده شده، اکنون وارد همکاری با این رژیم در نسل‌کشی ساکنان نوار غزه شده است.

خبرگزاری میزان – شرکت صهیونیستی «ان.اس.او»، طراح نرم‌افزار‌های جاسوسی که رد پای نرم‌افزار «پگاسوس» آن در جاسوسی‌های بسیاری در سراسر جهان طی سال‌های اخیر آشکار شده، اکنون پای خود را به تجاوزهای رژیم صهیونیستی در نوار غزه باز کرده است.

«آکسیوس» به نقل از یک منبع آگاه از عملیات «ان.اس.او»، گزارش داده که رژیم صهیونیستی با ادعای «ردیابی افرادی که در ماه گذشته از سوی حماس ربوده شده و به قتل رسیده‌اند»، به این گروه سازنده نرم‌افزار‌های جاسوسی جنجالی روی آورده است.

این شرکت صهیونیستی به دلیل ارائه فناوری جاسوسی به دولت‌ها که برای جاسوسی استفاده کردند، هدف انتقاد قرار دارد.

«ان.اس.او» همچنین در حال انجام یک کمپین لابی فعال در آمریکاست تا فناوری خود را از فهرست جدیدی که آژانس‌های فدرال آمریکا را از استفاده از نرم افزار‌های جاسوسی منع می‌کند و همچنین از فهرست سیاه تجاری این کشور حذف کند.

اکنون «آکسیوس» گزارش داده که احتمالا چند نهاد جاسوسی رژیم صهیونیستی از نرم‌افزار جنجالی این شرکت برای آنچه «کمک به ردیابی افراد ربوده شده» خوانده شده، استفاده می‌کنند.

«ان.اس.او» همچنین یک اتاق به‌اصطلاح «جنگ» با دیگر شرکت‌های مشابه و کارمندان سابق خود برای ردیابی و باز کردن قفل تلفن‌های همراه متعلق به صهیونیست‌های بازداشت شده در جریان عملیات طوفان الاقصی و همچنین تلفن‌های متعلق به «افراد مظنون» ایجاد کرده است.

همانند استفاده‌های پیشین از نرم‌افزار‌های جاسوسی این شرکت، رژیم صهیونیستی این بار نیز تضمین نکرده که از نرم‌افزار‌های جاسوسی ان.اس.او برای جاسوسی و ردیابی جمعیت عمومی فلسطین استفاده نمی‌شود.

«ان‌.اس‌.او» و سوابق متعدد نقض حقوق بشر

گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که نرم‌افزار جاسوسی ساخت ان.اس.او تا سال ۲۰۲۱ برای جاسوسی از فعالان حقوق بشر فلسطینی استفاده شده است. 

گروه ناشناس دیگری نیز از «پگاسوس»، نرم‌افزار ساخت ان.اس.او برای جاسوسی از ده‌ها خبرنگار الجزیره در سال ۲۰۲۰ استفاده کرده است.

آژانس‌های اطلاعاتی صهیونیستی می‌توانند خودشان تصمیم بگیرند که چگونه از «پگاسوس» یا سایر ابزار‌های نظارتی «ان.اس.او» استفاده کنند؛ فشار «ان.اس.او» برای کمک به تلاش‌های جنگی در بحبوحه یک کمپین لابی گسترده مستقر در آمریکا برای کاهش محدودیت‌ها صورت می‌گیرد.

هدف قرار دادن دیده‌بان حقوق بشر با نرم‌افزار‌های ان.اس.او

دیده‌بان حقوق بشر پیش از این گزارش داده که هدف قرار دادن یکی از کارکنان این نهاد با نرم افزار جاسوسی «پگاسوس» بر نیاز فوری به تنظیم تجارت جهانی در فناوری نظارت تاکید می‌کند و دولت‌ها باید فروش، صادرات، انتقال و استفاده از فناوری‌های نظارتی را تا زمانی که پادمان‌های حقوق بشر برقرار نشده‌اند، ممنوع کنند.

«لاما فاکیه»، مدیر بحران و درگیری و رئیس دفتر بیروت در دیده‌بان حقوق بشر، ۵ بار بین آوریل تا آگوست ۲۰۲۱ با نرم افزار‌های جاسوسی این شرکت صهیونیستی هدف قرار گرفت.

«ان.اس.او» و تاثیر بر نقض حقوق بشر

سال گذشته میلادی گزارشی از سوی شورای اروپا درباره تاثیر نرم افزار‌های جاسوسی «ان.اس.او» بر موضوع حقوق بشر منتشر شد.

«پیتر اومتزیگت»، عضو پارلمان اروپا و به عنوان گزارشگر شورای اروپا، به مدت ۳ ماه در مورد نرم افزار جاسوسی پگاسوس ساخت ان.اس.او تحقیق کرد.

این گزارش توصیفی فنی از نرم افزار جاسوسی پگاسوس ارائه می‌دهد و تأثیری که ممکن است بر حقوق بشر و آزادی‌های اساسی، به‌خصوص حق حریم خصوصی و آزادی بیان داشته باشد، تحلیل می‌کند.

علاوه بر این، این گزارش بر تأثیر وحشتناکی که جاسوس‌افزار ان.اس.او بر دیگر ابعاد حقوق بشر و آزادی‌های اساسی، از جمله حق کرامت، آزادی اجتماعات، آزادی مذهب و حتی یکپارچگی جسمی و روانی یک فرد دارد یا می‌تواند داشته باشد، تأکید می‌کند.

گزارش عفو بین‌الملل از تاثیرات منفی ان.اس.او بر حقوق بشر

یک نهاد وابسته به عفو بین‌‎الملل در گزارشی با عنوان «خشونت دیجیتال: چگونه گروه ان.اس.او ترور دولتی را فعال می‌کند»، حملات علیه مدافعان حقوق بشر در سراسر جهان را مستند می‌کند و نشان می‌دهد که ارتباط بین «خشونت دیجیتال» جاسوس‌افزار پگاسوس و دنیای واقعی، به وکلا، فعالان و سایر نهاد مدنی آسیب می‌زند.

براساس این گزارش، «ان.اس.او» بدترین از بدترین‎ها در فروش ابزار‌های سرقت دیجیتال به گروه‌ها و طرف‌هایی است که کاملا آگاه هستند به‌طور فعال و تهاجمی حقوق بشر روزنامه‌نگاران و مخالفان خود را نقض می‌کنند.

این شرکت صهیونیستی یک بازیگر اصلی در صنعت جاسوسی در سایه است؛ نرم افزار جاسوسی «پگاسوس» این شرکت در برخی از مخفیانه‌ترین حملات دیجیتالی به مدافعان حقوق بشر استفاده شده است. 

در جولای ۲۰۲۱، عفو بین‌الملل با همکاری ده‌ها روزنامه‌نگار و پژوهشگر، نحوه استفاده از جاسوس‌افزار متعلق به گروه «ان.اس.او» را به «نقض حقوق بشر در سراسر جهان در مقیاس گسترده» فاش کرد. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *