بخش نخست گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره آمریکا|

ابعاد نژادپرستی نظام‌مند در آمریکا؛ دولت به زیربنای اشکال تبعیض نژادی نمی‌پردازد

7:45 - 30 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۴۵۶۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ابعاد نژادپرستی نظام‌مند در آمریکا؛ دولت به زیربنای اشکال تبعیض نژادی نمی‌پردازد
گزارشگر سازمان ملل، می‌گوید که نژادپرستی نظام‌مند و پایدار در آمریکا ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد و اقدامات دولت این کشور تاثیری بر رفع آن نداشته است.

خبرگزاری میزان - «اشوینی کی.پی»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اشکال معاصر نژادپرستی، تبعیض نژادی، بیگانه‌هراسی و عدم تحمل مرتبط، دیدار ۱۴ روزه‌ای از روز ۳۱ اکتبر تا ۱۴ نوامبر (۹ تا ۲۳ آبان ماه) از آمریکا داشته است.

این گزارشگر ویژه سازمان ملل در پی دیدار ۲ هفته‌ای خود، بیانیه‌ای را منتشر کرد.

متن این بیانیه و بررسی‌های صورت گرفته از سوی گزارشگر ویژه سازمان ملل در سلسله گزارش‌هایی در خبرگزاری میزان منتشر خواهد شد.

اشوینی در ابتدای بیانیه خود، می‌نویسد: من بین ۳۱ اکتبر و ۱۴ نوامبر ۲۰۲۳ از آمریکا بازدید کردم؛ به واشنگتن دی‌سی، دیترویت، لس‌آنجلس، نیواورلئان، باتون‌روژ و آتلانتا رفتم و با نمایندگان دولت‌های فدرال، ایالتی و شهری، مقامات دولتی و ارائه دهندگان خدمات دیدار کردم و همچنین با بیش از ۸۰ گروه مدنی که در مورد نژادپرستی، تبعیض نژادی کار می‌کردند، ملاقات داشتم.

وی تاکید کرد: بیگانه‌هراسی و عدم تحمل مربوط به آن بر سیاه‌پوستان، افراد لاتین‌تبار، آسیایی‌ها، جوامع مردمان بومی، مهاجران، افراد مسلمان و جوامع عرب تأثیر می‌گذارد.

بخش‌هایی از بیانیه گزارشگر ویژه سازمان ملل

اشکال معاصر نژادپرستی در آمریکا

آمریکا در یک مقطع حساس در مبارزه با نژادپرستی، تبعیض نژادی، بیگانه‌هراسی و عدم تحمل مرتبط از یک سو قرار دارد که در سال‌های اخیر توجه بیشتری را به خود جلب کرده است.

قتل جورج فلوید، برونا تیلور و بسیاری دیگر، تأثیر نژادی متفاوت کرونا و اعتراضات عدالت نژادی در مقیاس بزرگ در سال ۲۰۲۰ برخی از واقعیت‌های ادامه نژادپرستی سیستماتیک را بیشتر به جریان اصلی آمریکا آورده است.

فرمان اجرایی ۱۳۹۸۵ در مورد ارتقای برابری نژادی و حمایت از جوامع محروم از طریق دولت فدرال؛ دستور اجرایی ۱۴۰۹۱ در مورد پیشبرد بیشتر برابری نژادی و حمایت از جوامع محروم از طریق دولت فدرال و برنامه‌های اقدام عدالت در سراسر نهاد‌های دولت فدرال از سوی دیگر کاملا واضح بود که بسیاری همچنان با این موضوع مواجه هستند.

اشکال چندوجهی و متقابلاً تقویت کننده نژادپرستی سیستماتیک و تبعیض نژادی؛ ابتکارات اتخاذ شده از سوی دولت آمریکا هنوز به بهبود قابل توجهی در تجربیات زیسته محروم‌ترین افراد در این زمینه تبدیل نشده و به اندازه کافی به برتری سفیدپوستان و عدم تعادل قدرت و محرک‌های تاریخی که زیربنای اشکال معاصر نژادپرستی و تبعیض نژادی است نمی‌پردازد.

علاوه بر این، محدودیت‌های قدرت دولت فدرال درباره تبعیض نژادی و مخالفت آشکار بسیاری از بازیگران جناح راست نسبت به برابری نژادی نگران کننده است.

با نگرانی عمیق به مخالفت‌های هماهنگ علیه طرح‌های عدالت نژادی توجه کنید؛ من نگران هستم شکاف در تعهد دولت فدرال به استاندارد‌های کلیدی عدالت نژادی بین‌المللی، به‌خصوص «اعلامیه دوربان» و برنامه اقدام توجه نکند.

با برخی گروه‌ها دیدار کردم و نیاز به مبارزه برای همه حقوق اولیه خود و چگونگی عقب‌نشینی شرورانه را شرح دادند؛ چنین کشمکشی برای حقوق افرادی که از گروه‌های نژادی و قومی هستند با آن ناسازگار است.

من با نگرانی عمیق، فضایی را مشاهده کردم که با سیاسی شدن عمیق و نوسانات سیاسی مشخص می‌شود.

عدم اطمینان اقتصادی، نابرابری شدید درآمد و ثروت و آسیب شدید به بافت کشور؛ در جامعه آمریکا این روند‌ها زمینه مناسبی برای نفرت ایجاد می‌کنند، از جمله موارد دیگر، کلیشه‌سازی و قربانی کردن افراد چند گروه از جمله سیاه‌پوستان، لاتین‌تبارها، مهاجران، آسیایی‌ها، افراد مسلمان و عرب‌ها.

مسائل نگران کننده

در طول دیدارم اطلاعاتی در مورد طیف وسیعی از مسائل حقوق بشر دریافت کردم که بسیار عمیق و موجب نگرانی برای من است، من این نگرانی‌ها و توصیه‌های خود را در گزارش خود به پنجاه‌وششمین جلسه شورای حقوق بشر در ژوئن ۲۰۲۴ به دولت آمریکا به تفصیل بیان خواهم کرد. 

نژادپرستی سیستماتیک مداوم و اشکال متقاطع تبعیض 

بسیاری از گروه‌های نژادپرستانه در آمریکا، به‌ویژه جوامع سیاه‌پوست همچنان نژادپرستی سیستماتیک مداوم را تجربه می‌کنند که به‌عنوان یک مجموعه، نظام مرتبط قوانین، سیاست‌ها، رویه‌ها و نگرش‌ها در نهاد‌های دولتی، بخش خصوصی و ساختار‌های اجتماعی که ترکیب آن‌ها مستقیم یا غیرمستقیم، عمدی یا غیرعمدی، قانونی یا غیرقانونی را به دنبال دارد.

تبعیض واقعی، تمایز، طرد، محدودیت یا ترجیح براساس نژاد، رنگ، تبار یا منشاء ملی یا قومی؛ نژادپرستی سیستمیک اغلب خود را در کلیشه‌های نژادی فراگیر نشان می‌دهد.

تعصب و تبعیض اغلب ریشه در تاریخچه‌ها و میراث بردگی، تجارت آفریقایی‌های برده شده و استعمار فراآتلانتیک دارد.

یکی از افرادی که با او ملاقات کردم، نژادپرستی سیستماتیک در آمریکا را اینگونه توصیف کرد که نژادپرستی بر زندگی افرادی که از گروه‌های نژادی به حاشیه رانده شده‌اند، تأثیر می‌گذارد.

تأکید کنم که من آن‌ها را به‌عنوان مظاهر عمیقا مرتبط نژادپرستی سیستمیک می‌بینیم که دلایل ریشه‌ای مشترک دارند؛ محرک‌های تاریخی، که باید به‌شیوه‌ای جامع و ترمیم کننده مورد توجه قرار گیرند.

افراد سیاه‌پوست اغلب به شدت تحت تأثیر نژادپرستی سیستمایک قرار می‌گیرند که ریشه در تاریخ و میراث بردگی، تجارت فراآتلانتیک آفریقایی‌های برده شده و استعمار دارد.

برای من روشن شد که برتری سفیدپوستان و استعمار شهرک‌نشینان ذاتی نژادپرستی سیستماتیک است؛ همچنین اشکال دیگر نژادپرستی، تبعیض نژادی، بیگانه‌هراسی و عدم تحمل مرتبط، از جمله اشکالی که بر مردم بومی، لاتین‌تبارها، مهاجران، آسیایی‌ها، جوامع یهودی، افراد مسلمان و عرب‌ها تاثیر دارد و علاوه بر این، بسیاری در آمریکا با اشکال متعدد، متقاطع هستند.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا نژادپرستی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *