رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تشدید بحران روانی و خودکشی در اراضی اشغالی پس از طوفان الاقصی

9:05 - 23 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۴۳۰۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تشدید بحران روانی و خودکشی در اراضی اشغالی پس از طوفان الاقصی
گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که میزان خودکشی در میان نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست در پی آغاز عملیات طوفان الاقصی از سوی مقاومت فلسطین افزایش یافته است.

خبرگزاری میزان – رسانه‌های عبری‎زبان گزارش دادند که در پی آغاز عملیات طوفان الاقصی از سوی مقاومت فلسطین در ۷ اکتبر (۱۵ مهر)، مشکلات روحی و روانی در میان اقشار مختلف ساکنان اراضی اشغالی تشدید شده و به افزایش نرخ خودکشی در این اراضی منجر شده است.

رژیم صهیونیستی در حالی با این چالش مواجه شده است که تخریب روانی یکی از مهم‌ترین بخش‌های عملیات نظامی این رژیم در جنگ‌های مختلف علیه غزه بوده است؛ به این معنا که رژیم صهیونیستی القای حس درماندگی در غزه را بخشی از عملیات نظامی خود می‌داند.

گذشته از محاصره ۱۷ ساله غزه که تاثیرات روانی زیادی بر ساکنان این منطقه دارد، از جمله اقدام‌های رژیم صهیونیستی برای ایجاد آشوب و مشکلات روانی در میان ساکنان غزه، ارسال پیام هشدار به تلفن‌های همراه ساکنان غزه پیش از انجام حملات و اعلام خبر ممنوعیت ورود غذا و دارو به غزه است.

بار سنگین روانی عملیات طوفان الاقصی برای شهرک‌نشینان صهیونیست

آمار ارائه شده از سوی کنست رژیم صهیونیستی پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی نشان می‌داد که سالانه ۵۰۰ نفر در اراضی اشغالی دست به خودکشی زده و جان خود را از دست می‌دهند؛ یک پنجم این آمار مربوط به افراد در رده سنی ۱۵ تا ۲۴ سال بود.

براساس گزارش‌های منتشر شده در این باره از جمله گزارش روزنامه عبری «معاریو»، هزاران شهرک‌نشین و نظامی صهیونیست در پی آغاز عملیات طوفان الاقصی به دلیل شدت شوک وارد شده، دچار مشکلات روحی و روانی شدید شدند و این امر بار سنگینی بر دوش بخش روانپزشکی رژیم صهیونیستی گذاشته است.

رشد بحران خودکشی در اراضی اشغالی از مدت‌ها قبل آغاز شده و اقشار مختلفی از ساکنان این اراضی را تحت تاثیر قرار داده بود؛ این بحران به شکل ویژه از زمان شیوع کرونا سراسر اراضی اشغالی را در برگرفت.

با وجود این، وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی به‌عنوان نهادی با وظیفه نظارت و مبارزه با خودکشی همچنان از ایجاد پایگاه داده‌ای در این باره خودداری می‌کند.

در عین حال، کارشناسان صهیونیست در زمینه سلامت روان و خودکشی تصریح می‌کنند که برنامه مبارزه با خسارت‎ها، که بر اساس تصمیم کابینه رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۳ ایجاد شد، به شدت با کمبود بودجه مواجه است.

مدیر مرکز سلامت روان Geha و رئیس برنامه سراسری پیشگیری از خودکشی رژیم صهیونیستی، می‌گوید: ما نمی‌دانیم که واقعا در اسرائیل چه اتفاقی می‌افتد، زیرا بررسی ما به دفتر مرکزی وابسته است؛ این در حالی است که آمار و در نتیجه داده‌های وزارت بهداشت با تاخیر ۲ یا سه ساله ارائه می‌شوند.

بررسی رسانه‌های صهیونیستی نشان می‌دهد که شهرک‌نشینان صهیونیست در پی آغاز عملیات طوفان الاقصی که آوارگی بسیاری از آن‌ها را به دلیل رشته عملیات مقاومت فلسطین در پی داشت، با تشدید بحران‌های روحی و روانی مواجه شده و در نتیجه با نرخ بالاتری در قیاس به روزهای پیش از عملیات طوفان الاقصی دست به خودکشی می‌زنند.

بسیاری از شهرک‌نشینان صهیونیست در پی عملیات راکتی و پهپادی مقاومت فلسطین یا احتمال اجرای عملیات از شهرک‌های اشغالی خارج شده‌اند.

تشدید بحران خودکشی در ارتش رژیم صهیونیستی

اگرچه رژیم صهیونیستی از به‌روزرسانی آمار خودکشی‌ها در میان نظامیان خود در پی عملیات طوفان الاقصی خودداری کرده است، اما بررسی‌های پیشین نشان می‌دهد که خودکشی در میان نظامیان صهیونیست در سال ۲۰۲۲ رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و نخستین عامل مرگ‌ومیر در میان این افراد بوده است.

عمده نظامیان صهیونیستی که در سال ۲۰۲۲ دست به خودکشی زده بودند، نظامیان مرد بودند.

با وجود آمار نگران‌کننده مربوط به خودکشی در ارتش رژیم صهیونیستی طی ۲ دهه گذشته، بودجه و تلاش‌های در چارچوب درمان مسائل مربوطه کاهش یافته است.

یک مقام صهیونیست، می‌گوید: خودکشی پدیده‌ای مهم در ارتش اسرائیل است؛ پدیده‌ای مبرم که قابل انکار یا سرپوش گذاشتن نیست؛ به نظر می‌رسد ارتش در نهایت ناچار به ارائه اطلاعات در این باره شود.

براساس اعلام شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی، ۲ نظامی این رژیم در ماه آگوست ۲۰۲۳ در پی تشدید مشکلات روحی و روانی ناشی از خدمت نظامی دست به خودکشی زده و جان خود را از دست دادند.

محل فعالیت این ۲ نظامی کرانه باختری بوده است، اما هر ۲ آن‌ها در جنگ ۲۰۱۴ علیه غزه حضور داشتند.

افزایش نرخ خودکشی در میان جوانان صهیونیست

وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی در پنجمین ماه سال ۲۰۲۳ بدون ارائه جزئیات بیشتر اعلام کرد که نرخ خودکشی در میان جوانان صهیونیست افزایش قابل‌توجهی داشته است.

بررسی‌ها در اراضی اشغالی نشان می‌دهند که آمار‌های ارائه شده از سوی وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی درباره خودکشی در اراضی اشغالی در بهترین حالت معادل دو سوم آمار واقعی است و نمی‌تواند تصویر کافی و گسترده‌ای از بحران فزاینده خودکشی در اراضی اشغالی ارائه دهد.

براساس داده‌هایی که این وزارت خانه در ماه می سال جاری منتشر کرد، تعداد افراد ۱۵ تا ۲۴ ساله که بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ به زندگی خود پایان داده‌اند، ۷۵ درصد افزایش داشته است.

وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی از ارائه آمار جدید درباره میزان خودکشی در میان صهیونیست‌ها در پی اجرای عملیات طوفان الاقصی خودداری کرده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *