وضعیت جنگی رژیم صهیونیستی علیه اسرای فلسطینی در زندان‌ها

16:07 - 21 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۴۰۵۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
وضعیت جنگی رژیم صهیونیستی علیه اسرای فلسطینی در زندان‌ها
اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی شرایط جنگی را تجربه می‌کنند.

خبرگزاری میزان – پیش از آغاز دور جدید حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه در ۷ اکتبر (۱۵ مهر) حدود ۵ هزار و ۲۰۰ فلسطینی شامل ۱۷۰ کودک در زندان‌های رژیم صهیونیستی اسیر بودند؛ از این تعداد هزار و ۲۶۴ نفر در شرایط بازداشت اداری قرار داشتند.

رژیم صهیونیستی از زمان آغاز دور جدید جنگ جدید علیه غزه، روزانه ده‌ها فلسطینی را در جریان اجرای کارزار بازداشت در پی یورش به مناطق مختلف کرانه باختری دستگیر کرد.

لغو مجوز کار کارگران فلسطینی و انتشار پست در حمایت از غزه از سوی فلسطینی ‌های ساکن کرانه باختری در شبکه‌های اجتماعی نیز سبب شد تا شمار بیشتری از فلسطینی‌ها از سوی رژیم صهیونیستی دستگیر شوند.

این دستگیری‌ها به حبس‌های نامحدود و بدون بررسی قضایی منجر شدند که شمار اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی را در کمتر از یک ماه به ۲ برابر رساند.

مقام‌های رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر به شکل چشمگیری استفاده از بازداشت اداری به‌عنوان نوعی بازداشت خودسرانه را در کرانه باختری افزایش داده‌اند و از این طریق رفتار غیرانسانی و تحقیرآمیز با اسرای فلسطینی را تسهیل کرده‌اند.

به گزارش باشگاه اسرای فلسطینی، از ۷ اکتبر، نظامیان صهیونیست بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ مرد و زن فلسطینی را بازداشت کرده‌اند.

براساس گزارش یک سازمان حقوق بشر صهیونیستی، بین ۱ اکتبر (۹ مهر) تا ۱ نوامبر (۱۰ آبان)، تعداد کل فلسطینی‌هایی که بدون اتهام یا محاکمه در بازداشت اداری نگهداری می‌شوند، از هزار و ۳۱۹ نفر به ۲ هزار و ۷۰ افزایش یافت.

شهادت بازداشت‌شدگان فلسطینی آزاد شده و وکلای حقوق بشر و همچنین فیلم و تصاویر از زندان‌های رژیم صهیونیستی نشان‌دهنده اعمال برخی از اشکال شکنجه و دیگر بدرفتاری‌ها با اسرای فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی است.

رژیم صهیونیستی همزمان با جنگ علیه غزه، کارزار سرکوب را در زندان‌های خود علیه اسرای فلسطینی آغاز کرد؛ ممنوعیت ملاقات با وکیل و خانواده بخش‌هایی از این کارزار سرکوب هستند؛ ۲ اسیر فلسطینی طی چند روز پس از دستگیری به شهادت رسیدند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تایید کرده است که اسرای فلسطینی از ۷ اکتبر از تماس با خانواده و وکلای خود محروم شده‌اند.

اسرای فلسطینی وضعیت زندان‌های رژیم صهیونیستی را به سال‌های نخست اشغال کرانه باختری از سوی این رژیم تشبیه می‌کنند؛ زمانی که هیچ نظارتی وجود نداشت و شرایط غیرانسانی عادی تلقی می‌شد.

از هفتم اکتبر تاکنون، رژیم صهیونیستی همه حقوقی را که اسرای فلسطینی طی سال‌ها از طریق اعتصاب غذا یا تحریم دادگاه‌های نظامی برای آن مبارزه کرده و به دست آورده بودند، پس گرفت.

سرویس زندان‌های رژیم صهیونیستی، دسترسی اسرای فلسطینی به آب و برق را به شدت محدود کرده است، غذاخوری‌های زندان‌ها را بسته است، تجهیزات آشپزی را مصادره کرده و وعده‌های غذایی را محدود کرده است؛ نگهبانان زندان‌ها در یورش‌های خشونت‌آمیز به سلول‌های اسرای فلسطینی، وسایل شخصی یا اشتراکی زندانیان از جمله کفش، لباس، کتاب، تجهیزات نظافتی، ... را مصادره کردند؛ زمان هواخوری به کمتر از ۱۵ دقیقه در روز محدود شده و در برخی از بخش‌ها به‌طور کامل متوقف شده و اسرای فلسطینی در قرنطینه ۲۴ ساعته قرار می‌گیرند.

براساس بررسی‌ها، سرویس زندان‌های رژیم صهیونیستی وضعیت اضطراری در زندان‌های این رژیم را از ۳۱ اکتبر (۹ آبان) برای یک ماه دیگر تمدید کرد؛ این امر به ایتامار بن گویر، وزیر امنیت رژیم صهیونیستی اختیار‌های نامحدودی را برای اعمال سختگیری‌ها علیه اسرای فلسطینی می‌دهد.

روایت اسرای فلسطینی از انتشار خبر اجرای عملیات طوفان الاقصی از سوی مقاومت فلسطین

یکی از اسرای فلسطینی می‌گوید که صبح روز شنبه، ۷ اکتبر اخبار مربوط به عملیات طوفان الاقصی به‌سرعت در میان اسرای فلسطینی منتشر شد؛ همه خوشحال بودند و احساس غرور می‌کردند.

وی می‌گوید: ما گستردگی این پیروزی را در چهره درهم شکسته نگهبانان و مقام‌های زندان می‌دیدیم؛ صورت‌های آن‌ها پر از غم و نفرت بود و نشانه‌های شکست بر چهره‌شان نقش بسته بود.

یکی دیگر از اسرای فلسطینی با اشاره به آغاز کارزار سرکوب در زندان‌های رژیم صهیونیستی در پی اجرای عملیات طوفان الاقصی، گفت: از روز سوم عملیات، سختگیری‌ها آغاز شد؛ وضعیت در مسیر بدتر شدن پیش می‌رفت، اما ما همچنان دلگرم صحنه‌های پیروزی بودیم؛ اکتبر ۲۰۲۳ مدل تعیین‌کننده و جدیدی از مبارزه علیه اشغالگری را به ما ارائه کرد.

وی در ادامه گفت: با تشدید سختگیری‌ها در روز‌های بعدی دریافتیم که مقاومت در حال کسب دستاورد‌های جدید و وارد کردن ضربات دردناک به صهیونیست‌ها است؛ هنوز یک هفته از آغاز عملیات طوفان الاقصی نگذشته که غذای ما را کاهش دادند و یورش‌ها به سلول‌ها آغاز شد.

یک اسیر فلسطینی دیگر با اشاره به راه‌اندازی کارزار جدید سرکوب اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی، گفت: در هفته دوم عملیات طوفان الاقصی یورش‌ها به سلول‌ها، بازرسی‌ها و آزار و اذیت‌ها افزایش یافت؛ آب آشامیدنی قطع شد و سلول‌ها به‌صورت بی‌سابقه‌ای با اسرای جدید پر شدند.

وی گفت: ۲۳ اکتبر یکی از بدترین روز‌های ما بود؛ بازرسی به مدت ۱۱ ساعت ادامه داشت؛ بعد از اتمام بازرسی به سلول‌های خود بازگشتیم؛ همه جا بهم ریخته بود؛ نمی‌دانستیم که اقدام بعدی برای آزار ما چیست؛ از نشستن طولانی مدت در سلول‌های ۳ در ۵ خسته شده‌ایم؛ دوش گرفتن غیرممکن شده است؛ درخواست‌هایمان برای دریافت آب آشامیدنی غالبا بی‌پاسخ می‌ماند.

بازداشت فلسطینی‌ها؛ رویه رژیم صهیونیستی برای آزار

رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۷ حدود یک میلیون فلسطینی از جمله ده‌ها هزار کودک را در سرزمین‌های اشغالی بازداشت کرده است؛ تا پیش از آغاز حمله جدید رژیم صهیونیستی علیه غزه، ۵ هزار فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی زندانی بودند.

بسیاری از اسرای فلسطینی از طریق نقض قوانین بین‌المللی مانند تبعیض، آزار و شکنجه و نقض رویه قضایی، اغلب به دلیل فعالیت‌های روزمره و اعمال حقوق مدنی و سیاسی مشروع، محکوم شده‌اند؛ این محرومیت خودسرانه از آزادی، بخشی جدایی‌ناپذیر از انقیاد فلسطینی‌ها است.

براساس گزارش «آدامیر»، انجمن حمایت از اسرا و حقوق بشر، تعداد اسیران فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی در ماه سپتامبر ۵ هزار و ۲۰۰ نفر بود که در میان آن‌ها ۳۳ زن و ۱۷۰ کودک نفر بودند.

هزار و ۲۶۴ فلسطینی در بازداشت اداری، ۱۵۰ اسیر فلسطینی از سرزمین‌های ۱۹۴۸، حدود ۲۰۰ نفر از غزه، ۲۲ اسیر فلسطینی بازداشت شده قبل از توافق اسلو، ۵۵۹ اسیر فلسطینی در حال گذراندن مدت حبس ابد هستند.

علاوه بر این، کمیسیون مستقل حقوق بشر فلسطین مواردی از سهل‌انگاری پزشکی در بازداشتگاه‌ها را گزارش کرده است که باعث رنج حدود ۷۰۰ زندانی فلسطینی از جمله ۲۴ فرد مبتلا به سرطان شده است.

سازمان عفو بین‌الملل: مقام‌های صهیونیستی باید اقدام‌های غیرانسانی اعمال شده بر اسرای فلسطینی فورا لغو کنند

سازمان عفو بین‌الملل به تازگی در گزارشی درباره وضعیت اسیران فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی، با اشاره به افزایش قابل توجه این رژیم از بازداشت اداری (بازداشت بدون تفهیم اتهام یا محاکمه که می‌تواند به‌صورت نامحدود تمدید شود) اعلام کرد که رژیم صهیونیستی در حال تشدید سیستم آپارتاید خود است.

مدیر منطقه‌ای خاورمیانه و شمال آفریقا سازمان عفو بین‌الملل که رژیم صهیونیستی نباید از عملیات طوفان الاقصی برای توجیه حملات غیرقانونی خود و مجازات دسته‌جمعی اسرای فلسطینی استفاده کند.

سازمان عفو بین‌الملل که طی چند دهه گذشته شکنجه گسترده اسرای فلسطینی از سوی مقام‌های رژیم صهیونیستی در زندان‌های این رژیم را ثبت کرده، اعلام کرد که شکنجه و تحقیر بخشی دائمی از اتفاق‌هایی است که بر اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی می‌گذرد.

سازمان عفو بین‌الملل تاکید دارد که براساس قوانین بین‌المللی، شکنجه و دیگر بدرفتاری‌هایی که علیه افراد تحت حمایت در سرزمین‌های اشغالی انجام می‌شود، جنایت جنگی و نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه است.

این سازمان همچنین تاکید کرد که مقام‌های صهیونیستی باید اقدام‌های غیرانسانی اعمال شده بر اسرای فلسطینی فورا لغو کنند؛ تمامی فلسطینی‌هایی که خودسرانه بازداشت شده‌اند، باید آزاد شوند؛ باید به کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اجازه بازدید‌های فوری از زندان‌ها و بازداشتگاه‌های رژیم صهیونیستی جهت بررسی وضعیت اسرای فلسطینی داده شود؛ ضمن اینکه شکایت‌های اسرای فلسطینی از شکنجه و رفتار‌های تحقیرآمیز باید به‌صورت مستقل و بی‌طرفانه مورد بررسی قرار گرفته و عاملان آن تحت پیگرد قرار بگیرند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *