نشست سران کشور‌های اسلامی درباره تحولات فلسطین؛ اهداف و چشم‎انداز

13:19 - 20 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۳۸۰۸
نشست سران کشور‌های اسلامی درباره تحولات فلسطین؛ اهداف و چشم‎انداز
کشور‌های اسلامی و عربی روز شنبه در ریاض نشستی برای رسیدگی به وضعیت غزه و حملات رژیم صهیونیستی برگزار خواهند کرد.

خبرگزاری میزان - عربستان روز شنبه، میزبان نشست فوق‌العاده‌ای است که در آن کشور‌های جهان اسلام و عرب گرد هم می‌آیند تا درباره وخامت اوضاع غزه گفت‌وگو کنند.

ریاض اواخر روز جمعه این خبر را اعلام کرد و گفت که عربستان ابتدا قرار بود میزبان ۲ نشست، یکی از سازمان همکاری اسلامی (OIC) و دیگری اتحادیه عرب در روز شنبه باشد. این نشست مشترک پس از مشورت عربستان با اعضای هر ۲ سازمان بزرگ به‌عنوان یک جایگزین مطرح شد.

این نشست مشترک در پاسخ به شرایط استثنایی در نوار غزه فلسطینی برگزار می‌شود، زیرا کشور‌ها احساس می‌کنند باید تلاش‌ها را متحد کرده و یک موضع جمعی متحد اتخاذ کنند. 

سازمان همکاری اسلامی شامل کشور‌های عضو از سراسر جهان اسلام، از جمله مصر و اردن، لبنان، ترکیه و عراق است. 

با هشدار مکرر ایران مبنی بر اینکه اگر رژیم صهیونیستی حملات خود را متوقف نکند، دامنه جنگ گسترش خواهد یافت، آیت‌الله رئیسی نیز در نشست ریاض شرکت می‌کند. این اولین سفر یک رئیس‌جمهور ایران به عربستان پس از ۱۱ سال است. 

اتحادیه عرب متشکل از ۲۲ کشور از جمله سوریه است که در اوایل سال جاری پس از آغاز مجدد مذاکرات سران عرب با «بشار اسد»، رئیس‌جمهور این کشور پس از یک دهه اختلاف، مجددا پذیرفته شد. 

«حسام زکی»، دستیار دبیرکل اتحادیه عرب، گفت: هدف این سازمان نشان دادن این است که چگونه اعراب در صحنه بین‌المللی برای توقف تجاوز، حمایت از فلسطین و مردم آن، محکومیت اشغالگری اسرائیل و پاسخگویی به جنایاتش در صحنه بین‌المللی حرکت خواهند کرد.

رژیم صهیونیستی باید پاسخگو باشد

رژیم صهیونیستی در حملات خود به نوار غزه با وجود درخواست‌های فزاینده برای آتش‌بس فوری، به‌ویژه درخواست‌ها از سوی جهان عرب و اسلام، این درخواست‌ها را رد کرده است.

حملات هوایی بی‌وقفه و حملات زمینی به شهادت دست‌کم ۱۱ هزار فلسطینی منجر شده است.

این رژیم در روز‌های اخیر حملات خود را به بیمارستان‌ها افزایش داده و سازمان ملل درباره تبعات این حملات برای یک میلیون کودک در غزه هشدار داده است. 

فعالیت‌های دیپلماتیک در سراسر منطقه و فراتر از آن برای پایان حملات رژیم صهیونیستی

نشست مشترک فوق‌العاده در بحبوحه فعالیت‌های دیپلماتیک در سراسر منطقه و فراتر از آن برگزار می‌شود. 

عربستان روز جمعه نیز میزبان نشست آفریقایی-عربستانی در ریاض بود که در آن «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان خواستار پایان جنگ علیه فلسطینی‌ها شد. 

همچنین سران روسیه، ایران، ترکیه و پاکستان روز پنجشنبه در آستانه، پایتخت قزاقستان برای گفتگو‌هایی که شامل وضعیت غزه بود، گرد هم آمدند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *