گفت‎وگو|

ارتکاب رژیم صهیونیستی به نسل‌کشی و پاکسازی قومی در غزه؛ ضرورت مستندسازی جنایت‌های جنگی

7:30 - 28 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۳۸۰۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ارتکاب رژیم صهیونیستی به نسل‌کشی و پاکسازی قومی در غزه؛ ضرورت مستندسازی جنایت‌های جنگی
یک کارشناس مسائل غرب آسیا می‎گوید جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه ساکنان نوار غزه نیاز به اقدامات کشورهای اسلامی را برای متوقف کردن این جنایت‌ها بیش از پیش آشکار می‌‎کند.

تجاوزهای رژیم صهیونیستی در نوار غزه وارد هفتمین هفته خود شده است. تاکنون بیش از ۱۲ هزار نفر شهید شده‌اند که بخش عمده‌ای از شهدا کودکان هستند.

رژیم صهیونیستی در طول این مدت انواع جنایت‌ها را در نوار غزه مرتکب شده که بر اساس قوانین و اصول تایید شده بین‌المللی مصداق بارز جنایت جنگی، نسل‌کشی و پاکسازی قومی به شمار می‌روند.

ابعاد گسترده این جنایت‌ها، ضرورت اقدام جامعه جهانی و کشور‌ها را برای اقدام در جهت توقف اشغالگری رژیم صهیونیستی برجسته می‌کند.

در این بین کشور‌های اسلامی وظیفه‌ای مهم در افشای ابعاد گسترده جنایت‌های این رژیم، مستندسازی جنایت‌ها و حرکت به سمت پاسخگو کردن رژیم صهیونیستی در دادگاه‌های بین‌المللی دارند.

«جعفر قنادباشی»، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان می‎گوید که پیگیری جنایت‎های رژیم صهیونیستی در عرصه بین‌المللی دارای اهمیت است.

قنادباشی با اشاره به اینکه ارسال نامه درباره این موضوع از سوی رئیس قوه قضاییه خطاب به روسای نهاد‌های قضایی کشور‌های اسلامی اقدامی به‌جا و درست بود، گفت: این اقدام در شرایط کنونی نوعی دفاع از مردم فلسطین و غزه به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه نامه مذکور به خودی خود افشای جنایت‎هایی است که رژیم صهیونیستی مرتکب شده، بیان کرد: مسئله دیگری که همراه با این نامه ضرورت دارد، انعکاس آن در رسانه‌های مختلف و به‌ویژه رسانه‌هایی است که چندزبانه هستند و در عرصه بین‌المللی فعالیت دارند. 

به گفته این کارشناس مسائل غرب آسیا، انعکاس این نامه در رسانه‌ها می‌تواند فشاری را ایجاد کند تا دیگران هم واکنش نشان دهند و این از ضرورت‌هاست.

قنادباشی در بخشی دیگر با بیان اینکه وکلا و قضات کشور نیز باید در جهت طرح موضوع جنایت‌های رژیم صهیونیستی در دادگاه‌های بین‌المللی حرکت کنند، بیان کرد: باید راه‌هایی را که می‌توان از طریق آن‌ها جرایم ارتکابی رژیم صهیونیستی را محکوم کرد، دنبال و همچنین فهرستی را از جرایم رژیم صهیونیستی تهیه شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه ضمن بیان این نکته که فهرست جرایم و جنایت‌های رژیم صهیونیستی تکان‌دهنده‌ است، اضافه کرد: رژیم صهیونیستی مرتکب نسل‌کشی، پاکسازی قومی، جنایت جنگی، کودک‌کشی شده و حقوق مردم نوار غزه را در طول سال‌های محاصره به روش‌های مختلف نقض کرده است.

وی با بیان اینکه فهرستی از جرایم رژیم صهیونیستی باید تهیه شود و به نهاد‌های بین‌‎المللی و دیوان لاهه ارسال شود، عنوان کرد: نامه‌نگاری رئیس قوه قضاییه کشور بزرگی مانند ایران به نوعی افشا کننده جنایت‌های رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود و علاوه بر این، اقدام قوه قضاییه نوعی مطالبه‌گری برای اقدام نهاد‌های قضایی کشور‌هایی است که بی‌تفاوت در قبال جنایت‌های رژیم صهیونیستی نشسته و تنها نظاره‌گر هستند و یا شعار حمایت از حقوق فلسطین را بر لب دارند، اما در عمل هیچ اقدامی را انجام نمی‌دهند.

قنادباشی  در پایان همچنین به وظایف کشور‌های اسلامی در قبال مردم فلسطین و نوار غزه اشاره کرد و گفت: همه اقشار، اصناف و گروه‌های انسانی باید به این واقعه و جنایت‌هایی که در تاریخ بی‌سابقه است، واکنش نشان دهند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *